Nekromanti Sagan om The One Ring

Feuflux

omjonasson.se
Det var en gång en pojke, vi kan kalla honom Olof (eftersom det var hans namn), vars mamma läste böcker för honom. En av böckerna hette "Bilbo - en hobbits äventyr", och den boken lästes typ 1988 kanske. Den handlade om hobbitar (mest en), trollkarlar (mest en), dvärgar och vättar. Det där med vättar var lite märkligt, för det trodde Olof var någon slags mysiga hustomtar, men de här var beväpnade och otäcka.

1992 fick Olof sitt första rollspel, Drakar och Demoner. Där hette hobbitarna halvlängsmän, men det var gott om bekanta element. Vättar fanns för övrigt i Drakar och Demoner, och illvättar, men det stämde inte riktigt. 1994(?) stötte han på ordet gobliner för första gången, och från 2012 (via Lord of the Rings Online) fick han spöa goblins med grafik.

2017 köpte han spelet The One Ring efter att läst olika recension och blivit nyfiken på ett regelsystem som inte riktigt liknande något annat han spelat. Ett regelsystem som ska emulera Tolkiens berättelser.

Det här var förordet till "Sagan om The One Ring", och så kommer jag återkomma löpande (är tanken) under tiden jag lär mig spelet.
Det finns en rollpersonsgenerator här: http://azrapse.es/tor/sheet.html
men jag kommer givetvis att programmera en egen, delvis för att lära mig reglerna, men mest för att jag tycker sådant är kul... :)

Olof är för övrigt lite efter... spelet släpptes 2011, men det är nyutgåvan från 2014 som jag köpt (för det är ju förstås jag som är Olof, suprice!).

Feuflux

omjonasson.se
I likhet med andra rollspel så har man en rollperson i TOR (som alltså inte är en asagud utan förkortningen på The One Ring). Det finns attribute (Body, Heart och Wits) och skills (18st), men sen är det traits och cultures och virtues och det känns verkligen som ett Tolkien-rollspel. Det är inte vilka skills som helst heller. Vi har t.ex. Awe, Song, Travel, Courtesy och Riddle. Att kunna imponera på sin omgivning och göra intryck har aldrig känts viktigare, och att helskinnad klara resan mellan punkt A och B har aldrig känts så utmanande.

Det finns 6 cultures i grundboken (och fler i expansionerna). Man kan här välja Bardings, Beornings, Woodmen (3 sorters människofolkslag), Dwarves of the Lonely mountain, Elves of Mirkwood eller Hobbits of the Shire. De har lite olika givna grundskills som man utgår ifrån. Själva spelet utspelar sig mellan Hobbit och LotR och den medföljande kartan fokuserar på nordost. Rivendell som västraste punkt och Lórien som sydligaste (och då tappar jag nördpoäng för jag kan inte varför det inte heter Lothlórien... (men eftersom jag är kille så blir jag inte kallad fake geek boy utan klarar mig från hån)).

Så nu kunde jag inte hålla mig. Karaktärsgeneratorn är förstås inte klar, men, så här ser den ut just nu:
https://omjonasson.se/rollspel/theonering/

talgboll

Rollspelskollektivet
Sorry för OT!

Feuflux;n256367 said:
Den handlade om hobbitar (mest en)
I versionen som jag läste vid samma tid översattes "hobbits" med "hober". Säga vad man vill om Åke Ohlmarks ofta galna översättningar men jag föredrar hober. Det låter rundare och snällare och är därmed mer träffande än hobbitar.

Feuflux

omjonasson.se
Nu har jag släppt en alfa-version av generatorn igen (eftersom jag har svårt att hålla mig). Jag har inte kommit så jättelångt eftersom jag har fastnat i "kopiera in text"-träsket, men tillräckligt för att den ska vara bra mycket snidigare än alfa 0.0.1-versionen.

Så hur gör man en rollperson i TOR då? Jo:
1) Välj en Culture
2) Välj en av de två vapen-färdighets-uppsättningarna (per kultur (det går för övrigt att göra en mirkwood-alv som inte kan hanterar pilbåge... känns märkligt, någon Tolkien-expert som vill kommentera? :) ))
3) Välj två specialiteter (återigen kultur-specifika)
4) Välj en bakgrund (kulturspecifika igen, men här har jag inte hunnit koda klart)
5) TODO

Både specialiteter och bakgrund är mer krydda än regeltekniska fördelar, men kommenteras i stil med att den som har en specialitet förväntas klara en passande situation bättre än den som inte har den. Så om två pers ror en eka i en storm och en har Boating och den andra inte så bör det ge utslag.

Feuflux

omjonasson.se
Hade jag vetat hur mycket copy/paste det hade blivit så vete fan om jag hade gjort en karaktärsgenerator... och hade inte det andra verktyget funnits (med texten i digital form) så hade det aldrig kommit på tal. Då hade det blivit en väldigt simpel variant.

Nu vill jag ju ha all text. För hur kul är det att välja mellan att vara Gruff och Secretive om man inte får stämningsfulla förklaringar av vad det innebär? För det känns väldigt stämningsfullt allting, och jag tycker det är en mycket bra kompromissvariant mellan "skapa rollperson fritt" och "skapa rollperson med byggstenar".

Byggstens-system kan ju vara antingen att man väljer arketypen Big Bruiser i Feng Shui och sen har några småval att göra, eller att man tabell-slumpar hela sin rollperson (här gillar jag min testperson till Neotech som blev typ världens mest kända person utan att jag för en sekund hade planerat att det skulle bli så eller hade valt det själv om det presenterats som ett valbart alternativ).
Felet med det förstnämnda är att alla av samma arketyp blir väldigt lika och felet med det andra är att man har för lite eget inflytande.

I andra änden så skulle det väl vara att man köper egenskaper/färdigheter helt fritt utan någon ram, men då riskerar man istället... spretighet? Mindre stämningsfullhet?

Här känns det att man spelar ett Tolkien-rollspel, och man får alldeles lagom mycket styrning kring sin rollperson (tycker jag då).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Feuflux;n257093 said:
Både specialiteter och bakgrund är mer krydda än regeltekniska fördelar
Hmm? Är det inte dessa som låter en "autoklara" tärningslsag och få extra XP? De användes ganska flitigt när jag spelade i alla fall =)

Jag gillar överlag hur man sätter ihop rollpersonen (men ser nästan onlinegeneratorn som ett måste =), även om jag gärna hade haft lite fler fria pluppar att placera ut både på vanlgia färdigheter och vapenfärdigheter.

En erfarenthet jag gjort är att man verkligen bör försöka ha minst två tärningar i färdigheter man tror att man kommer att använda någon gång.

Det beror så klart på hur snäll SL är med svårighetsgrader, men jag tyckte att även med två tärningar i en färdighet så kännde man sig ganska dålig. Har man bara 1 tärnignar kan man nästan strunta i att slå.

Kan så klart vara värt att ha om man kombinerar med sina specialiteter för att slippa slå alls.

Lukas

Mannen i Gult
Rymdhamster;n257296 said:
En erfarenthet jag gjort är att man verkligen bör försöka ha minst två tärningar i färdigheter man tror att man kommer att använda någon gång.

Det beror så klart på hur snäll SL är med svårighetsgrader, men jag tyckte att även med två tärningar i en färdighet så kännde man sig ganska dålig. Har man bara 1 tärnignar kan man nästan strunta i att slå.

.
Jag tror spelet är designat för att man ska behöva spendera Hope för att lyckas med en massa saker, Iallafall de första spelmötena fram tills karaktärerna med hjälp av lite erfarenhet får högre värden.
Det är snyggt nog gjort så att man får lagom höga värden för att slippa spendera hope lagom tills man fått så mycket shadowpoints att man inte vill spendera mer.

JAg tyckte den mekaniken fungerade riktigt bra.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lukas;n257299 said:
Jag tror spelet är designat för att man ska behöva spendera Hope för att lyckas med en massa saker, Iallafall de första spelmötena fram tills karaktärerna med hjälp av lite erfarenhet får högre värden.
Det är snyggt nog gjort så att man får lagom höga värden för att slippa spendera hope lagom tills man fått så mycket shadowpoints att man inte vill spendera mer.

JAg tyckte den mekaniken fungerade riktigt bra.
Det kan vara sant, vi använde nog aldrig Hope lika mycket som vi borde ha gjort. Det beror så klart också på hur ofta man faktiskt slår för saker och ting.

Feuflux

omjonasson.se
Rymdhamster;n257296 said:
Hmm? Är det inte dessa som låter en "autoklara" tärningslsag och få extra XP? De användes ganska flitigt när jag spelade i alla fall =)

Jag gillar överlag hur man sätter ihop rollpersonen (men ser nästan onlinegeneratorn som ett måste =), även om jag gärna hade haft lite fler fria pluppar att placera ut både på vanlgia färdigheter och vapenfärdigheter.

Kan så klart vara värt att ha om man kombinerar med sina specialiteter för att slippa slå alls.
Bra fångat! Traits (specialities och distinctive features som kommer från ens background) kan ge automatiska successes (heja svengelska), låta en slå när man annars inte fått samt ge advancement points.

Jag hoppas få spela spelet så småningom. :)

Feuflux

omjonasson.se
Sagan om när Olof programmerade en karaktärsgenerator till The One Ring... Nu har jag fixat klart steget där man väljer Calling och fixat en massa småpyssel så att man t.ex. kan backa bakåt och se sina val i det steget snarare än att det är rensat.

Nivån av inspiration har gradvis övergått i en nivå av aggression mot javascript och hela projektet, men jag tror mig vara över en puckel nu så det kan förhoppningsvis (o Tolkien i himlen, visa nåd och bamhärtighet) rulla på lite mer effektivt nu.

Och för er som hatar att scrolla uppåt kommer länken igen här: https://omjonasson.se/rollspel/theonering/

Lukas

Mannen i Gult
Feuflux;n257553 said:
Nivån av inspiration har gradvis övergått i en nivå av aggression mot javascript och hela projektet, men jag tror mig vara över en puckel nu så det kan förhoppningsvis (o Tolkien i himlen, visa nåd och bamhärtighet) rulla på lite mer effektivt nu.
Jag hoppas verkligen du avslutar det här, jag gillar verkligen generatorn.
Blir du klar och om jag skall spela/spelleda spelet igen kommer jag använda det.

Feuflux

omjonasson.se
Alfa-version 0.0.5 släppt. Pröva gärna om ni kan ha sönder något (dvs hitta buggar).
Återstår:
* Fixa valour/wisdom som medför ett val av antingen en reward eller virtue (mest en massa copy/paste, inte så mycket kodande)
* Slutberäkningar av endurance och så (borde inte vara nåt svårt)

Soon...

Feuflux

omjonasson.se
Sådär, version 0.0.6 blir den sista alfa-verionen. Nu är planen att integrera ihop formuläret med portalen så att de med konto kan spara ner den i databasen (och i framtiden fixa någon kampanj-hantering som jag gjorde för Serenity gissar jag), men att ha möjlighet för de som nu inte vill ha ett konto att exportera/importera sin data istället.

Utrustning fick inte vara med nu, det är möjligt att jag stoppar in ett sådant steg någon gång, men nu vill jag komma vidare och faktiskt läsa lite i boken också, så vi får se när det kommer en programmeringsuppdatering nästa gång.

Sen blir det bergis (nåja) ett verktyg för att hantera strid också... i framtiden.

Feuflux

omjonasson.se
Kanske skulle peta lite på tråden...
Karaktärsgeneratorn lokalt på min dator är hyfsat klar. Det finns en sida för utrustning, möjlighet att spara sin rollperson i databasen om man är inloggad med sitt konto, och en möjlighet att exportera till en textfil om man inte är inloggad. Näst på tur står att fixa en importera-funktion också så att man får någon nytta av exporten...

Läsandet i boken går inte alls just nu (so little time, so much to do) men sedan den andre oktober när jag skrev något här senast så har jag läst en del i alla fall, till exempel om resor. Jag brukar(?) hantera resor i rollspel ungefär så här: "Ni vill resa till plats X? Okej, ni hoppas på en båt och åker dit. Det tar fyra dagar kanske. Vad vill ni göra nu?"

Om (när) jag spelleder The One Ring så ska jag givetvis hantera resor så som reglerna beskriver. En resa på X dagar kräver Y kontrollslag av rollpersonerna för att undvika komplikationerna. Tar rutten 4 dagar men ni har bara mat för 2? Ajdå, hoppas någon har högt värde i Hunting. Ni ville resa genom den skogen sa ni, okej, det är svår terräng så ert tempo halveras. Det är ingen jäkla söndagspromenad att ta sig någonstans här.

Det finns två kartor med i boken. En för spelarna och en för SL. Den sistnämnda är färgkodad och olika områden är olika svåra att ta sig igenom. När hjältarna vill ta sig någonstans så visar de på kartan (boken har ett gäng exempel på typiska resvägar mellan kända platser) och SL beräknar hur lång tid de tar. Spelarna ska sedan födela rollerna Guide, Scout, Huntsman och Look-out man mellan sig. De olika rollerna ansvarar för olika kontrollslag under resan (t.ex. rullar Huntsman när det är dags att jaga käk).

Jag har nog en liten tröskel att ta mig över för att verkligen gilla det här, men det är ju kul att utmana sig med något mindre välkänt speltekniskt, och jag har skaffat spelet för att använda det, inte för att modda det. Åtminstone en kompis har anmält sig som villig speltestare, men det är en bit kvar innan jag är redo.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag.har också alltid haft lite svårt för resor, men jag tycker reglerna här funkar väldigt bra utan att kräva en massa utav spelledare/spelare.

Det som krävs är att SL har ett par "random encounters" förberedda ifall folk rullar sauronögon, samt att faktisk måste hålla sig till sin valda roll under en resa. Rollerna gör att alla har någonting att göra under resan, och gör så att ingen enda rollperson kan dominera allt :)

Feuflux

omjonasson.se
Bokläsandet går inget vidare (kan inte motivera varför, jag har väl inte tid gissar jag), men programmerandet går bättre.

Generatorn är klar så nu kan man välja utrustning och allt. Man kan även spara ner sin rollperson på fil (och ladda in den igen). Väljer man att logga in så finns det ett väldigt basic kampanjverktyg som låter en spelledare skapa ett fellowship (spelledaren kan se allas rollformulär, medan en spelare bara ser sitt eget samt namnet på de andra i fellowshipet).

Tärningsrullvertyg måste jag såklart fixa, och fler hjälptexter för att hålla reda på olika regelmekaniker. En online-SL-skärm typ.

Lukas

Mannen i Gult
Jag har hittat en bugg i karaktärskapandet, när du väljer bakgrund så om du trycker i en och byter till en annan så tar den inte bort understyckningen av den den första bakgrundens favoritskill

Feuflux

omjonasson.se
Lukas;n260854 said:
Jag har hittat en bugg i karaktärskapandet, när du väljer bakgrund så om du trycker i en och byter till en annan så tar den inte bort understyckningen av den den första bakgrundens favoritskill
Tack så mycket! Man blir lätt fartblind efter att ha skapat femtioelva rollpersoner och ändrat kod nästan lika ofta. Det ska vara fixat nu.