Nekromanti Sagan om The One Ring

Feuflux

omjonasson.se
Har läst om combat idag. Det blandar större textmängder med inforutor som konkret visar det regeltekniska (så görs genomgående i boken) och det fungerar mycket bra. Textförklaringarna blir ibland lite för långa och övertydliga, men blir efter en första genomläsning mer som en slags backup om en titt på aktuell inforuta inte ger den information man sökte. En lite dålig grej är att kapitlet "Life and Death" är 31 sidor tidigare, så det blir lite bläddrande när man som ovan TOR'are kommer på sig med att undra exakt hur Wounds nu fungerade. En annan lite dålig sak är att man får jättebra koll på hur spelare gör skada och kan slås ut, men att det är oklart hur ett monster slås ut. Kan monster få wounds eller är bara encumberance ner till 0 som gäller? Piercing blow på ett monster? Känner lite vagt att jag sett någon som sådant här, men lyckades inte hitta det nu.

Strider är lite "mattenördigare" än jag först trodde. Det finns bonustärningar, knock-backs, called shots, ambushes och lite smått och gott som jag inte sett ett ord om i de recension jag tidigare läst. Annars hade jag bra grundkoll.

En spelare kan ta en av 4 stances i en strid.
Close combat: Forward (6), Open (9) eller Defensive (12)
Ranged combat: Rearward (12)

För att få välja readward måste du ha minst 2 polare i close combat som håller fienden på avstånd.

Siffrorna i parantes är ett värde som används både för att avgöra hur svårt det är för dig att träffa, och hur svårt det är för monstren att träffa dig, dvs kör du forward så kommer du få in massor med hugg, men troligtvis ta en massa stryk. Det verkar vara god potential för snabba och episka strider där en skada verkligen kan bli ett problem (man slipper alltså "min tur att slå... miss, min tur att slå, träff! 1 i skada, nu har monstret 49 hit points kvar" respektive "nu är jag nere på 2% hälsa utan någon som helst regelteknisk effekt, kanske ska dricka en potion snart").

Stridssystemet är spännande och det ska bli kul att någon gång få provspela (och se hur snabbt det går att få rutin på vad Edge var, när det blir en piercing damage och så vidare). Sedan är det lite halvironiskt att jag sitter och läser om ett matematiskt stridssystem samtidigt som jag är med i två DnD-kampanjer samtidigt som jag egentligen inte är så stridsintresserad i mitt rollspelade nu för tiden...