Nekromanti Sagas utveckling

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,596
Location
En mälarö
Även om det publicerades först 2006 så är Saga inget nytt spel. Första gången jag hörde talas om det var mer än tio år sedan då det nämndes (eller var det möjligen en "kommer snart"-annons?) i någon tidning eller nåt fanzine. Och det har antagligen skruvats på bakom kulisserna långt tidigare än så. Så vad jag undrar är; hur stor skillnad är det på spelet som det ser ut idag, i jämförelse med den prototyp som fanns för tio år sedan? Eller är det så att spelet alltid sett ut som det gör och bara legat och väntat på att få ges ut?

/Anders
 

Pixie_UBBT

Veteran
Joined
21 Dec 2002
Messages
87
Location
Stockholm
Först levde Saga bara som en handskriven produkt i ett av Tomas anteckningsblock - för lääääääänge sedan. Sen så skrev vi över det på dator och jag drog ut en version på Internet runt -95/96 skulle jag tro det var (urrrk, känner mig gammal).

Eftersom Tomas har bättre minne än vad jag har så kommer han att kunna säga dig mer eller mindre exakt vilka skillnaderna är om man jämför dagens Saga med den som låg ute på Internet för 10 år sen, men vi har nog haft 3 olika system som vi kört med har jag för mig. Exakt vilket system vi körde med då minns jag inte, men det kan ha varit varianten med en DRÖS med 6-sidiga tärningar - man hade en tärning per nivå i en viss egenskap + färdighet - och så räknade man de 3 högsta. Det blev ett himla rassel när man slog - kul men bökigt :gremsmile:

Någon gång hade vi ett 3T6-system under en period har jag också för mig, och tidigt i Sagas historia så hade vi mycket färre egenskaper än vad en rollperson har idag. En del av de tidiga Saga-dragen förde Tomas över till sitt instegsspel, Fjärran dalar (som han nu lagt på hyllan som ni sett i andra trådar).

Sagas spelvärld har däremot alltid varit densamma, men den har naturligtvis utvecklats och byggts på med tiden.

Hur stämmer det Tomas?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Rät så bra... UR-SAGA påminde lite om dagesn, fast det var ett T10-system... sen hade vi ett tag även ett system som var WHFRP-inspirerat... men det skrotades snabbt... just att det blev för likt Warhammer...

Slutverionen kom efter att jag läst om gamla Dragon Warriors, och ville kombinera dess enkelhet med ett mer flexibelt system, där man kunde spela vadsomhelst.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,596
Location
En mälarö
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Pixie</div><div class="ubbcode-body"> Sen så skrev vi över det på dator och jag drog ut en version på Internet runt -95/96 skulle jag tro det var </div></div>
Detta bara MÅSTE ju ligga på någon gammal dator någonstans. Nånting att slänga upp på Sagagames nostalgi- och triviahörna kanske?

/Anders
 
Top