Först levde Saga bara som en handskriven produkt i ett av Tomas anteckningsblock - för lääääääänge sedan. Sen så skrev vi över det på dator och jag drog ut en version på Internet runt -95/96 skulle jag tro det var (urrrk, känner mig gammal).
Eftersom Tomas har bättre minne än vad jag har så kommer han att kunna säga dig mer eller mindre exakt vilka skillnaderna är om man jämför dagens Saga med den som låg ute på Internet för 10 år sen, men vi har nog haft 3 olika system som vi kört med har jag för mig. Exakt vilket system vi körde med då minns jag inte, men det kan ha varit varianten med en DRÖS med 6-sidiga tärningar - man hade en tärning per nivå i en viss egenskap + färdighet - och så räknade man de 3 högsta. Det blev ett himla rassel när man slog - kul men bökigt
Någon gång hade vi ett 3T6-system under en period har jag också för mig, och tidigt i Sagas historia så hade vi mycket färre egenskaper än vad en rollperson har idag. En del av de tidiga Saga-dragen förde Tomas över till sitt instegsspel, Fjärran dalar (som han nu lagt på hyllan som ni sett i andra trådar).
Sagas spelvärld har däremot alltid varit densamma, men den har naturligtvis utvecklats och byggts på med tiden.
Hur stämmer det Tomas?