Läste igenom det, och har några väldigt grundläggande kommentarer. Ursäkta om det blir väldigt uppstyckat. Tänk dessutom på att det bara är mina åsikter, jag kan mycket väl vara ute och cykla.
Överväg att åtgärda det här:
1. Språkputsa en aning... Det gör väldigt mycket för intrycket.
2. Skriv med en kort förklaring av vad rollspel egentligen är. Du behöver inte hänga upp dig på olika spel- och spelartyper, bara en genomgång av hur det går till!
3. Revidera texterna om spelledarens makt, om det inte är som det nu framstår att han/hon verkligen bestämmer ALLT.
4. Fler nackdelar. Som det är nu ser jag det som praktiskt ogenomförbart att göra en vettig krigare som fokuserar på närstrid...
Behåll det här:
1. Namnet.
Sagor från det Gömda är ett spännande namn.
2. "Läggning." Jag kanske skulle kalla det något annat (använde själv det svårt pretentiösa Amorös Orientering i ett utkast jag skrev en gång...
), men det är en av ytterst få gånger som jag har sett ett spel ens överväga mångfald på området annat än i rena bisatser. Stor bonus för detta!
3. Enkelheten. Det är väl tydligen tänkt att vara ett väldigt regel-lätt spel; ta vara på den saken!
Några allmänna frågor:
1. Är spelet pseudohistoria som utspelar sig i någon variant av vår verklighet?
2. Existerar magi och/eller övernaturliga fenomen över huvud taget?
3. Vad gör färdigheten Karisma egentligen?
4. Krävs det verkligen bara en dubbelt så stor insats av mig för att ta död på min kompis som för att nita hans påflugna katt?
Hoppas det här kan vara till någon hjälp! Lycka till med det fortsatta arbetet.