Vad tror ni om iden med ett rollspel baserat på sagor o sägner. Inte nått DoD6 aktigt, utan riktiga folksagor.
Uppenbart är det i så fall att det handlar om ett spel som bygger mer på känsla o stäming en realism. Problemet som jag ser det är själva spelandet. I sagan handlar det ofta om möten mellan övernaturliga, vilket förmodligen blir väldigt tjatigt i längden. Visserligen kan man alltid spela grisodlar äventyr mellan varven. Men det är ju bara en slags nödlösning, som skvallrar om att konceptet inte håller fullt ut. Riktigt så illa kanske det inte är, men ni förstår hur jag menar. Känns tamt att helt enkel planera in andra "vanliga" äventyr för att det hela ska funka i längden.
Ett annat problem är att olika sagor skiljer sig väldigt mycket. Sen är dom ofta rätt luddiga, så om man blandar allt blir det bra massa lulllull. Att istället rikta in sig på en lokalt område (storlek av en kommun ungefär) känns sundare. Det finns mycket att hämta i byggderna må ni tro. Så det handlar inte om några klassisa sagor här inte, hej då törnrosa ajö askungen.
Var tvungen att skriva av mig lite, rörigt blev det. Men vad säger ni? Tror ni att det är nått att sattsa på? Ska man kanske sattsa på att i stället göra lösa kampanjer som används med det regelsystemet man känner för? Existerar det nått liknande spel idag? Ett sagorollspel, skulle ni vilja spela det?
Väldigt tacksam för synpunkter.
Uppenbart är det i så fall att det handlar om ett spel som bygger mer på känsla o stäming en realism. Problemet som jag ser det är själva spelandet. I sagan handlar det ofta om möten mellan övernaturliga, vilket förmodligen blir väldigt tjatigt i längden. Visserligen kan man alltid spela grisodlar äventyr mellan varven. Men det är ju bara en slags nödlösning, som skvallrar om att konceptet inte håller fullt ut. Riktigt så illa kanske det inte är, men ni förstår hur jag menar. Känns tamt att helt enkel planera in andra "vanliga" äventyr för att det hela ska funka i längden.
Ett annat problem är att olika sagor skiljer sig väldigt mycket. Sen är dom ofta rätt luddiga, så om man blandar allt blir det bra massa lulllull. Att istället rikta in sig på en lokalt område (storlek av en kommun ungefär) känns sundare. Det finns mycket att hämta i byggderna må ni tro. Så det handlar inte om några klassisa sagor här inte, hej då törnrosa ajö askungen.
Var tvungen att skriva av mig lite, rörigt blev det. Men vad säger ni? Tror ni att det är nått att sattsa på? Ska man kanske sattsa på att i stället göra lösa kampanjer som används med det regelsystemet man känner för? Existerar det nått liknande spel idag? Ett sagorollspel, skulle ni vilja spela det?
Väldigt tacksam för synpunkter.