Nekromanti Sagor och demoner

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,329
Location
Helsingborg
Kombinera två rollspelsnamn. Chock och Neotech skulle exempelvis kunna bli Neochock. Fundera kring vad spelet skulle handla om helt baserat på namnet enbart. Presentera det kort här.

Sagor och demoner
Runtom lägerelden sitter fem ungdomar och berättar de förbjudna sagorna från en svunnen tid. Sagor som lever sina egna liv. Sagor som dränker medvetanden. Orädda av antingen mod eller dumdristighet beträder ungdomarna sagans värld där de får möta sina egna demoner.

/Han som kombinerade Saga och Drakar och Demoner om någon nu inte listade ut det
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Wampire: 40 000 AD

Okej, odödlighet. Häftigare än så här blir det inte. Du har gjort allt, sugit blod av alla raser och arter i galaxen. Nått slags nytt kejsardöme är på väg att byggas upp, men du bryr dig inte. De dödliga håller alltid på med nånting...
 
G

Guest

Guest
Sapient said:
Wampire: 40 000 AD

Okej, odödlighet. Häftigare än så här blir det inte. Du har gjort allt, sugit blod av alla raser och arter i galaxen. Nått slags nytt kejsardöme är på väg att byggas upp, men du bryr dig inte. De dödliga håller alltid på med nånting...
HAHAHAHAH! Så jävla underbar kampanjidé - Man kan ju omöjligen gå från ett spelmöte lycklig efter en session i Vampire:40K.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
SUPER EMPIRES

Spelet handlar om en avlägsen framtid där rollpersonerna härskar över planeter och solsystem- och är djupt delaktiga i det intergalaktiska diplomatiska spel som pågår i konflikterna mellan olika regioner. Samtidigt har faror dykt upp i fjärran, märkliga invasioner från främmande arter. Kommer Imperiet falla eller kan adelsmännen och adelskvinnorna lägga sina tusenåriga fejder bakom sig för att förenas?

Spelet har likt Svavelvinter ett brädspel som illustrerar kriget mellan solsystem, samt ett vanligt rollspel som främst fokuserar på social maktbalans, med kontroverser på baler och vid fest-tillställningar. Karaktärerna har tack vare teknologi levt många hundratals år, och de fejder och dispyter som finns mellan adelshusen har hunnit mogna, svälla och ruttna under lång, lång tid.

Alltså en kombo av Supergänget och Burning Empire :gremsmile:
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Apocalypse in the Vineyard

Spelets setting är inte riktigt fast men i alla spelexempel återkommer en rik vingård i norra Italien under tidigt artonhundratal. Vingården ligger vackert och invånarna är precis sådär lyckliga som man bara kan vara där vinet flödar, solen smeker och barderna spelar gratis.

Spelarna spelar onda och småsinta husgnomer, goblins eller elaka tomtar som samtidigt drar kraft av platsens framgång och glans, för sina egna övernaturliga förmågor, som de växer i kraft och konsistens av att orsaka olyckor, osämja och vankelmod. Kan de få människorna att tillbe dem? Kanske rentav åsidosätta sin katolske pater? Desto bättre! Allt vad invånarna tillskriver dem kan bli deras egen kraft. Allt vad de tror om husgnomerna kan dessa lära sig utföra, men hur få dem tro att den förstörda skörden var deras fel? Hur får spelarna invånarna att tro att det rostande silvret faktiskt var förbannat, inte alls bara onyttigt för att det var rostat?

Målet med spelet är naturligtvis för spelarna att växa sig så starka som möjligt och ha så många undersåtar som absolut möjligt, utan att för den skull faktiskt förstöra platsen de drar sin kraft ur, men i takt med att de växer i kraft växer inte bara olyckorna de orsakar, även andra övernaturliga varelser kan få upp ögonen för dem! Är deras grepp kring innevånarna starkt nog att få dem att slå tillbaka mot faunerna i skogen, eller rent av mot himlens änglar?

Stats och egenskaper för alla typer av antagonister, mallar och rollformulär för att skapa din egen lilla Vingård! Bara kaos måste du skapa själv, och glöm inte, en hunsad matronessa betyder inte en förgiftad Baron!

Apocalypse World och Dogs in the Vineyard.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dungeons and Paranoia
Spelarna spelar det lägsta krittret man kan vara i en Dungeon - typ kobolder eller något liknande.
Dungeonen styrs med järnhand av en "slutboss", även kallad Dungeon Master - ofta något i stil med en Beholder, Aboleth eller Pit Fiend.

DM:en skickar ut rollpersonerna på självmordsuppdrag - med undermålig utrustning och defekta magiska föremål som inte riktigt beter sig som de ska - antingen på egna raider mot närliggande byar, eller för att försvara Dungeonen mot ädla hjältar som kommit ditt för att röja ut dem just för att rollpersonerna har anfallit intilliggande byar och gjort närområdet osäkert med sin huliganism.

Alla rollpersoner är dessutom med i hemliga kulter, så hemliga att rollpersonerna inte ens får tala m vilka kulter de är med i för de andra rollpersonerna - avslöjas deras kult kommer slutbossen att döda dem.

När rollpersonerna dör, vilket de kommer att göra stup i kvarten, slår man inte fram nya rollpersoner - utan rollpersonens bror, kusin, syssling eller whatever, tar över. Man lägger bara till en siffra till namnet, the 2nd, the 3rd o.s.v. - monster har en oroväckande förmåga att föröka sig.

Om rollpersonerna går upp i level blir de inte en level 2 kobold, utan ett helt nytt mäktigare monster - goblin, orc o.s.v.
Vem vet - kanske en dag blir rollpersonerna så pass mäktiga att de kan ge sig ut och ta över en egen Dungeon och själva bli Dungeon Masters...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,270
Location
Borås, Sverige
Dragons & Western

En blandning av Dungeons & Dragons och Western.

Man spelar en typisk westernmiljö, men där allt fantasifierats. Så istället för pistoler har folk magical wands och de har magical staffs istället för gevär.

/Ulfgeir
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
DeathMouse

I det X:tonde milleniet finns bara modiga möss och krig.
Spelarna är alla de hårdaste av de hårdaste, rekryterade från SpaceMouse-guardet till DeathMouse, den Svarta Yxans dunderfaliga förband.

Men många faror lurar i SkogsRymden, Andra raser som Vesslor, Kaniner och Genestealers kan sättat käppar i guler för DeathMouse.
Som en mycket liten mus i en oändligt stor rymdskog måste man vakta sin själ för den behornade råttan och hans vanskapta tjänare.
Kometregn, Warpstormar och andra rymdoväder kan förändra förutsättningaran på nolltid.
Spelarna behöver samla mat, staka ut nya vägar i hyperrymden och döda hinkvis med vagar, vesslor, krabbor och orcher innan RymdVintern är över dem.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,124
Location
Off grid
Tänkte föreslå WASTERN, men insåg sen att Wastelands och Western redan är samma sak.

Så istället föreslår jag KULTING spelet där man med hjälp av våld, mjöd och flugsvamp ska bryta igenom den grå verkligheten på en radiostation och ta sin rättmätiga plats vid odens sida i Asgård.

//EvilSpook
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,026
Location
Linköping
Star Shui

Star Shui (eller Feng Wars)
Måste vara flera år sedan jag först nämnde att jag skulle vilja spela en kombo av dessa båda spel!

I en galax långt borta kämpar en kung fu-mästare, en everyman hero och en maskerad hämnare sida vid sida för att med ljussablar och rundsparkar ta ifrån kejsaren hans chi-givande fort.

Och om du spelar brädspel med en Big Bruiser och vill ha armarna kvar... låt honom vinna!
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Ulfgeir said:
Dragons & Western

En blandning av Dungeons & Dragons och Western.

Man spelar en typisk westernmiljö, men där allt fantasifierats. Så istället för pistoler har folk magical wands och de har magical staffs istället för gevär.
Perfekt, i det spelet så skulle man ju kunna svara på den stora frågan "vem skulle vinna av Billy the kid eller den vita trollkaren från norr."

//Lu-kaahz som tycker synd om alla som inte fattar referensen
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,329
Location
Helsingborg
anth said:
När rollpersonerna dör, vilket de kommer att göra stup i kvarten, slår man inte fram nya rollpersoner - utan rollpersonens bror, kusin, syssling eller whatever, tar över. Man lägger bara till en siffra till namnet, the 2nd, the 3rd o.s.v. - monster har en oroväckande förmåga att föröka sig.
Jag skulle nog göra som så att man istället ändrar en bokstav i namnet. Borak, Barak, Zarak etc..

/Han som antar att Dungeons and Paranoia är det enda spelet som har body count på rollformuläret för hur många gånger ens egen gubbe har dött
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Han said:
Jag skulle nog göra som så att man istället ändrar en bokstav i namnet. Borak, Barak, Zarak etc..

/Han som antar att Dungeons and Paranoia är det enda spelet som har body count på rollformuläret för hur många gånger ens egen gubbe har dött
Eller Aarak, Barak, Carak, Darak....

En annan metod är att lägga till en stavelse för varje gubbe. Till slut blir namnet så långt att man tröttnar - DÅ kan man få slå en ny karaktär!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Lu-kaazh said:
Ulfgeir said:
Dragons & Western

En blandning av Dungeons & Dragons och Western.

Man spelar en typisk westernmiljö, men där allt fantasifierats. Så istället för pistoler har folk magical wands och de har magical staffs istället för gevär.
Perfekt, i det spelet så skulle man ju kunna svara på den stora frågan "vem skulle vinna av Billy the kid eller den vita trollkaren från norr."

//Lu-kaahz som tycker synd om alla som inte fattar referensen
Billy the Kid eftersom han troligen drar snabbast av dem två. :gremwink:
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Call of Magica
Mythic Europe är en kontinent inte helt olik vår egna Europa under 1200-talet. Med en viktig skillnad; människan har lyckats tappa kraft från en okänd källa. De har lärt sig använda magi. Allt var väl tills för ett par hundra år sedan då Bonifagus lade grunden till den hermetiska traditionen och fick magiker till att lära sig av varandra. Mythic Europe är inte en magisk värld och de nya generationerna av starkare magiker fick verkligheten att rämna, om än långsamt.

Det är inte förrän nu, under 1200-talet, som man får sota för att leka med utomvärldsliga krafter. Vanligt folk som levt i ignorans när det gäller magi beskriver nämnlösa fasor som de sett i skogar och vattendrag. Män och kvinnor med makt korrumperas av "demoner" som lovar oöverträffade belöningar. Magiker drabbas av visioner från en annan värld, en värld av evig skymning. De som inte lämnat kroppen bakom sig beskriver en skräckblandad längtan. Världen skrämmer slag på dem men något kallar på dem, manar dem att fortsätta.

Magikerna är de som är mest lämpade att skydda mänskligheten. Men vad kan de göra om varje besvärjelse riskarar att göra skadan värre?

Ett rollspel baserat på Call of Cthulhu och Ars Magica.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,859
Happy Birthday, Vampire!

Vampyr har bjudit sina vänner Varulv, Vålnad, Bortbyting och Magiker på kalas. Vampyr är lite orolig, för förra festen blev lite stökig. Kommer de klara sig ända fram till tårtan i år?

Spelet är enkelt uttryckt ett spelledarlöst friformsscenario där det finns färdiga scenkort att läsa inför varje scen (ganska inspirerat av Montsegur 1244 för den som är bekant med det).

Det finns åtta scenkort. Ett av dem är kortet med att gästerna anländer (det plockar man ut och lägger överst i högen). Ett annat är tårtan, det lägger man också åt sidan till man blandat högen, för att sedan stoppas in (och blandas) med de tre understa korten. Tårtan kommer alltså som femte till åttånde scen.

Rollerna är färdigskrivna, och det viktigaste i dem är tre frågor per roll som man ska söka svar på under spel. Varje roll har också tre triggers som gör att de lämnar kalaset. De är ruggigt fiffigt skrivna, så även om det inte är så ofta man klarar sig till tårtan så känns det alltid som att kan kanske kanske går vägen den här gången!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Happy Birthday, Vampire!

DeBracy said:
Vampyr har bjudit sina vänner Varulv, Vålnad, Bortbyting och Magiker på kalas. Vampyr är lite orolig, för förra festen blev lite stökig. Kommer de klara sig ända fram till tårtan i år?

Spelet är enkelt uttryckt ett spelledarlöst friformsscenario där det finns färdiga scenkort att läsa inför varje scen (ganska inspirerat av Montsegur 1244 för den som är bekant med det).

Det finns åtta scenkort. Ett av dem är kortet med att gästerna anländer (det plockar man ut och lägger överst i högen). Ett annat är tårtan, det lägger man också åt sidan till man blandat högen, för att sedan stoppas in (och blandas) med de tre understa korten. Tårtan kommer alltså som femte till åttånde scen.

Rollerna är färdigskrivna, och det viktigaste i dem är tre frågor per roll som man ska söka svar på under spel. Varje roll har också tre triggers som gör att de lämnar kalaset. De är ruggigt fiffigt skrivna, så även om det inte är så ofta man klarar sig till tårtan så känns det alltid som att kan kanske kanske går vägen den här gången!
Awesome!
... Och jag borde fortfarande skaffa Harry Birthday Robot. :gremlaugh:
 
Top