Nekromanti Sagostämning, Riotminds?

Rickard

Urverk speldesign
Visst finns det

Jupp, samt nornor¹, tomtar, luktgubbar, skogsrån, troll, jättar, näcken och träd²..
Det diskuteras lite mer om sånt i tidigare trådar. Det är bara att <A HREF=http://forum.rollspel.nu/search.pl?Cat=>söka</A>.

¹ Bodde under marken och hade ihåliga ryggar om jag minns min farmor rätt (var bara 6-7 år när hon levde). "Släng inte varmt vatten på marken för då blir nornorna arga" (menar inte de som spann livstrådar längst ner på Yggdrasil)
² Nja, träd levde väl inte men man planterade ett vårdträd för att den skulle skydda sin gård. Träd kunde vara helande och förutse hälsan på en människa. Julgranen är väl ett bra exempel på nutida trädtradition.

/[color:green]Han</font color=green> som ber <B>Bosse</B> läsa lite mer nordisk mytologi om han vill vara SL för [color:green]han</font color=green> /images/icons/wink.gif

Riddaren

Swashbuckler
Re: Visst finns det

"Jupp, samt nornor¹, tomtar, luktgubbar, skogsrån, troll, jättar, näcken och träd²..
Det diskuteras lite mer om sånt i tidigare trådar. Det är bara att söka.

¹ Bodde under marken och hade ihåliga ryggar om jag minns min farmor rätt (var bara 6-7 år när hon levde). "Släng inte varmt vatten på marken för då blir nornorna arga" (menar inte de som spann livstrådar längst ner på Yggdrasil)
² Nja, träd levde väl inte men man planterade ett vårdträd för att den skulle skydda sin gård. Träd kunde vara helande och förutse hälsan på en människa. Julgranen är väl ett bra exempel på nutida trädtradition."

Nope...Nornor är det inte, det är skogsrån du tänker på... Nornorna är ödesgudinnor som sitter vid urdarbrunnen vid asken ygdrasils fot. Är tre stycken till antalet, Urd, Skuld och Verdandi.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

userfriendly

Warrior

Hmm... men skogsrå lever inte under marken, det gör däremot Vättar och det är till dem man måste ropa: »Huka er Vättar!« innan man häller ut skurvattnet. :)

userfriendly

Warrior

Jag hoppas verkligen att det finns mängder av information om Skogsrå, Vättar etc. i Jorges Bestiarium!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Träd

Minns vagt att jag läst något om en form av varelse som elvde i fläder, "hyllemor". Man skulle varna dem innan man hög ned en fläder, så de han flytta till ett annat träd.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Nightowl

Champion
Re: Drakar och godhjärtade troll [lite OT]

1, Det finns ingen "Bauers värld". John Bauer illusterade en hel massa, framförallt konstsagor. Dessa hade genren gemensamt, men inte författaren, och de utspelades definitivt inte i någon specifik "värld".

2, Bauer skrev mig veterligen inte en bokstav saga i sitt liv; han var _illustratör_ av sagor, och målade sagoinspirerade tavlor.

3, Många av Bauers troll ser mysiga ut, men i de flesta sagor han illustrerade är de illasinnade eller åtminstone farliga även om de inte menar det.

Han illustrerade också en del annat, för övrigt. Om han inte hade varit väldigt död väldigt länge hade han säkert illustrerat rollspel också.
Nu får de nöja sig med Bergting. :)

Nightowl, allmän gnällspik

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Rickard

Urverk speldesign

"<EM>Nornor är det inte, det är skogsrån du tänker på...</EM>" - <B>Riddaren</B>
"<EM>men skogsrå lever inte under marken, det gör däremot Vättar och det är till dem man måste ropa: »Huka er Vättar!« innan man häller ut skurvattnet. :)</EM>" - <B>userfriendly</B>
Mmm, det stämmer nog. Jag blandade ihop det, jag var som sagt (skrivet?) inte så gammal då..

"<EM>Liksom norrländska vittror, som min salig mormor fö trodde på.</EM>"
Såg på "Ronja Rövardotter" idag. Där fanns det ju vildvittror med.. Snacka om nordisk fantasy.. /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som får en nostalgisk känsla när han ser "Ronja Rövardotter"

Rosen

Myrmidon

Såg på "Ronja Rövardotter" idag. Där fanns det ju vildvittror med.. Snacka om nordisk fantasy..

Hm, njå, de där pratglada tuttfinkarna har ju typ nada med vittror att göra, förutom namnet. De verkar närmast besläktade med harpyor.
Fast grådvärgarna är rätt schyssta.

--
Åke

fjälluggla

Veteran
Vettra...

I den engelska översättningen kallas de mycket riktigt "harpies" också. Grådvärgarna är "greydwarves", rumpnissarna "rumphobs".

Fast -stämningen- är tämligen nordisk...

Och vildvittra stämmer ganska bra som japanska Tengu.

Ninja Rövardotter?

;-)

HoHo