Nekromanti Sagosuperhjältar

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
När jag var ung hade min farmor en bok med Bröderna Grimms samlade sagor, som jag läste varje gång jag var hemma hos henne. Det fanns en typ av saga som jag gillade speciellt mycket: den som handlar om en ensam hjälte som ger sig ut på ett äventyr, och på vägen samlar på sig en grupp följeslagare som påminner väldigt mycket om en grupp superhjältar. Här är ett exempel:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Six_Servants

Jag har även vaga minnen om en man med så mäktig andedräkt att han fick väderkvarnarna i grannsocknen att snurra när han låg och snarkade, en jägare som kan träffa ögat på en fågel i flykten och en man som springer så fort att han måste bära runt på en kvarnsten.

Så eftersom det här är ett rollspelsforum:
* Finns det något rollspel där man spelar en grupp individer med speciella talanger i en förindustriell värld med prinsar och prinsessor?
* Skulle det vara intressant att spela sådana hjältar?
* Vad skulle du ha för superkraft då?

(Dagens brasklapp: I The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen nämns sådana följeslagare, men där spelar man (enligt någon definition av "spelar") hjälten, inte följeslagaren med superkrafterna.)

God45

#PrayersForBahakan
Exalted gör den här grejen typ... Det är en fantasy bronsålder förutom superhjältarna som fått krafter av övergudarna. Man är typ Moses, Samson, Gilgamesh och Hercules med anime superkrafter och Kung-Fu och mechas. Det är fucking great och nära det du beskriver.

ceruleanfive

Bläckfisk
I Gudasaga spelar man fornnordiska gudar med var sin superegenskap, var sitt ämbetsområde och var sin magisk ägodel. Det är dock ett lättsamt mikrorollspel, så det är ganska nischat.

Grejen i spelet ligger i att lista ut kreativa sätt att använda sina specifika krafter för att övervinna utmaningar. Personligen tänker jag att det är ett ganska vettigt sätt att hantera superkrafter i rollspel. I många andra fall är det lätt att superkrafterna blir alldeles för super, eller inte alls särskilt super.

Mogger

Hipsteranka
Hade varit asfett med ett slags Bröderna Munchausens Fantastiska Äventyr mashup.

Jag hade varit Blixtsnabb (för jag älskade det i Munchausen när jag var liten).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
ceruleanfive;n312429 said:
Grejen i spelet ligger i att lista ut kreativa sätt att använda sina specifika krafter för att övervinna utmaningar. Personligen tänker jag att det är ett ganska vettigt sätt att hantera superkrafter i rollspel. I många andra fall är det lätt att superkrafterna blir alldeles för super, eller inte alls särskilt super.
Precis det är grejen med den här typen av berättelser också. Varje person har en sak han eller hon kan göra. Äta extremt mycket, höra väldigt bra eller vara otroligt lång, till exempel. Sedan gäller det att använda de egenskaperna för att lösa problemen de stöter på.

Khan

Kondottiär
Jag kan inte komma på något sånt spel, men det borde ju inte vara omöjligt att lägga in den begränsningen i en omgång Baron Münchausen, eller kanske till och med i ett parti Fiasco. Annars är nog det enklaste att göra en lite tyngre moddning av just Gudasaga. Överlag tror jag det är mer passande med ett berättarspel, snarare än ett rollspel med kilovis med stats.

Personligen tycker jag det är svårt att få till sagostämningen i rollspel, eftersom det så lätt spårar ur i andra genrer. Ska man spela Rödluvan the RPG blir det lätt för bred historia eller för mycket detaljer. Sagor är oftast helt tomma på detaljer. Vad vet vi om Rödluvan? Att hon har en röd luva och en mormor, inte så mycket mer. Inte hur gammal hon är, vilken backstory hon har eller vem hon hejar på i GBG wrestling. Det är irrelevant i en saga, men sådana detaljer gör en hel del för att en vanlig konversation ska flyta. Men i sagor finns ingen normal interaktion enligt vår världs standard. Typ.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det fanns visst länkar till andra liknande sagor i wikipedia-artikeln jag länkade till, så här kommer lite exempel på sagosuperkrafter:

* Mage stor som ett litet berg. Kan sluka var som helst.
* Hör så bra att han kan höra gräset växa.
* Extremt lång.
* Har en blick så kraftfull att det han tittar på spricker.
* Fryser när det är varmt och svettas när det är kallt.
* Kan sträcka sin långa nacke och se på stora avstånd.
* Så stark att han kan dra upp träd med rötterna.
* Kan skjuta en fluga på ett löv 3 kilometer bort.
* Andedräkt som kan driva sju väderkvarnar.
* Springer så snabbt att han tagit av sig sitt ena ben.
* Orsakar svår frost om han inte bär sin hatt snett. (!)
* Bär runt på vedträn som förvandlas till soldater.
* Kan nå världens ände i ett kliv.
* Fångar dimma i en säck.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Min första tanke var faktiskt DnD.

Inte OSR då, utan typ 5th. På lite högre levels är man ju i princip en superhjälte med särskilda förmågor.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Gör ett oktoberlandsäventyr som bygger på en tidsresa! Fefolksförmågor, sagovarelser etc. finns ju redan. Lite bakåt i tiden bara så.

Föreslår

Christian