Jag tror jag skulle vilja sätta på Törnrosa mest av allt.
Men om vi bortser från sagotjejer jag skulle vilja ligga med, så är det helt klart Ivan är som är sagohjälten nummer ett. Killen som besegrade såväl Koschei den dödlöse som häxan Baba Yaga, och som hämtade Eldfågeln. Ivan blir typ alltid dödad och återförd till livet, men han blir också kompis med Den Grå Vargen och allehanda andra djur, samt trixar med mighty artefakter av olika slag.
Det skulle vara coolt att hänga med honom och ta del av hans pompösa äventyr, samt se om inte han kunde lära mig några av sina tricks.
Å så är Ivan Bilibins illustrationer av Ivans sagor de allra snyggaste illustrationerna någonsin. Jag önskar jag kunde teckna så. Men det kanske inte riktigt är vad du frågat om.
Men jag tror jag gillar häxan i Hans och Greta också. Hon har ungefär samma inställning till barn som jag. Sympatisk kvinna. Djävla illbattingar som kommer och börjar käka på hennes hus, liksom.
Nej! Mästerkatten i stövlarna. Han vill jag träffa! Han jag och Ivan kan turas om att fiddla med Törnrosa och... nej, nu går jag och lägger mig.