Nekromanti Sagovandring

Rickard

Urverk speldesign
Om du kunde kliva in rakt i en sagobok, vilken eller vilka personer i sagorna skulle du vilja träffa? Saga, som i traditionell saga, och inte Star Wars Saga eller "Sagan om...".

/Han som skulle vilja fundera lite till på frågan

Rising

Vila i frid
Jag tror jag skulle vilja sätta på Törnrosa mest av allt.

Men om vi bortser från sagotjejer jag skulle vilja ligga med, så är det helt klart Ivan är som är sagohjälten nummer ett. Killen som besegrade såväl Koschei den dödlöse som häxan Baba Yaga, och som hämtade Eldfågeln. Ivan blir typ alltid dödad och återförd till livet, men han blir också kompis med Den Grå Vargen och allehanda andra djur, samt trixar med mighty artefakter av olika slag.

Det skulle vara coolt att hänga med honom och ta del av hans pompösa äventyr, samt se om inte han kunde lära mig några av sina tricks.

Å så är Ivan Bilibins illustrationer av Ivans sagor de allra snyggaste illustrationerna någonsin. Jag önskar jag kunde teckna så. Men det kanske inte riktigt är vad du frågat om.

Men jag tror jag gillar häxan i Hans och Greta också. Hon har ungefär samma inställning till barn som jag. Sympatisk kvinna. Djävla illbattingar som kommer och börjar käka på hennes hus, liksom.

Nej! Mästerkatten i stövlarna. Han vill jag träffa! Han jag och Ivan kan turas om att fiddla med Törnrosa och... nej, nu går jag och lägger mig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Baron von Münchaussen, såklart.

Däremot är jag nog mer dragen åt att vilja hänga med ondingarna i sagorna...

Ymir

Liten kantbaron
Å så är Ivan Bilibins illustrationer av Ivans sagor de allra snyggaste illustrationerna någonsin.
Ja, de är helt otroliga. Den svenska utgåvan av den sagosamlingen tillhör mina käraste ägodelar (ärligt snodd av föräldrarna när jag flyttade hemifrån). Rysk art nouveau äger så himla hårt.

- Ymir, medhåller

Johan K

Gammal & dryg
Då skulle jag vilja hoppa in i nån av Selma Lagerlöfs sagor. Det skulle ha varit trevligt.

magoo

Hero
Tomtebobarnen. Jag tycker att de verkar ha det ganska kul, jag skulle gärna bo i en grotta, bära ängsullströja, rida på en fladdermus och åka kälke efter en hare. Jag skulle gärna gå i skolan hos Ugglemor också eller prova tomtefars grankottrustning och slåss mot huggormen.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jo, fick jag vara illustrerad av Bilibin skulle jag definitivt joina Ivan Tsarovitj. Annars skulle det inte vara helt fel att ta sig en tur genom de hetare delarna av Tusen Och En Natt. :gremgrin:

Feuflux

omjonasson.se
Meh... det finns alldeles för många sagor så det här är ju helt omöjligt att svara på! Här kommer mina svar:

Elddonet av H C Andersen
Det var en gång en soldat som var på väg hem från kriget. På vägen mötte han en häxa som erbjöd honom all världens rikedomar om han hämtade ett elddon åt henne. Men elddonet vaktades av hundar med jättestora ögon!

Hittade ingen bättre beskrivning än det där på sagan. Jag har iaf för mig att hundarna var snälla och att soldaten gör häxan ett huvud kortare i slutet. Vad jag minns så gillade jag just den här sagan väldigt bra bland H C Andersens semi-mörka klurighetssagor. I min version ska givetvis jag och soldaten tvingas samarbeta för att nå respektive mål och trots våra olikheter lära oss av varandra och bli bättre människor (sensmoral äger). Häxor dödas, rikedomar doneras till de fattiga och kärleken vinner. True saga (eftersom verkligheten tenderar att vara fylld av onda jävlar som diggar lyxkonsumption och hat)!

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="green">/images/hr.gif</td></tr></table>

Bland tomtar och troll av Blandade författare, illustrerat av bl.a. John Bauer

Vet ingen särskild saga så jag kan inte svara på vilka personer jag skulle vilja träffa, men jag traskar gärna omkring i mörka skogar och träffar troll som av människorna döms av sina fasansfulla yttre men vars djup är oöverskådligt av oss som inte lever så länge.