Nekromanti Saker att stoppa i mina kortlekar

RasmusL

Champion
Tjaba

Jag sitter och finurlar på ett litet samberättarspel om drama, intriger, krig och politik i någon form av alternativ fantasimedeltid och jag tänkte be om lite hjälp med slumpgeneratorer för karaktärer, platser och händelser.

Jag kommer att ha ett gäng kortlekar för personer, platser och större händelser. Varje plats och karaktär ska (som det ser ut i dagsläget) få tre kort som ger ett "hur" varpå spelaren som drar kortet får igenom improvisation fylla i "varför" och "vad". Ett exempel för ett karaktärskort kan vara "Svår uppväxt" som skulle kunna improviseras fram till "Uppvuxen i ett fattigt hem" och "Duktig på att slåss". Kortet är alltså "skeende" i kedjan "förutsättning-skeende-resultat". Detsamma gäller för platskorten.

Exempel på karaktärskort:
"Svår uppväxt"

Exempel på platskort:
"Brandhärjad"

Hajjar ni? Är jag mycket oydlig? Vill ni hjälpa mig med några stycken? Great! Ös på!

((OM jag faktiskt orkar ro det här i land tillräckligt för att skriva ner en förklaring av det så kommer jag givetvis att bjuda på det helt utan kostnad!))

RasmusL

Champion
(jag vill ha ca 100 st per kategori)

Ofrivillig utbildning
Tagen ur sitt sammanhang
Frånskild och omgift
Skadad i strid
Pilgrimsfärd
Lärlingstid
Hemlig älskare
Svårt sjuk
Tid om pirat

Brandhärjad
Naturkatastrof
Naturresurs upptäckt
Vetenskapligt högsäte
Religiöst högsäte
Handelsknutpunkt
Militära framgångar
Otillgänglig
Oberoende styre
Erövrat och återerövrat
Ape of Wrath said:
Jag trodde jag fattade tills de här listorna dök upp...

Vilken kategori är det du gett exempel på här?

Har jag fattat dig rätt om man ska dra ett Personkort, ett Platskort och ett Händelsekort var?

Och på dessa tre kort står saker som ska svara på frågan Hur?

Och att man sedan utifrån kortet ska finurla ihop ett Vad och ett Varför?

RasmusL

Champion
Riddare
Protegé
Hemlig välgörare
Avvikande tro
Förrädare
Fråntagen arvsrätt
Landets hjälte
Religiös kris
Ekonomiska problem
Klassresa
Förnedring
Missbruk
Flykt
Förlåten

Stark bondeklass
Stark borgarklass
Utan adligt styre
På ravinens kant
På ruinens brant
Skogsbruk
Fristad
Styrd med järnhand
Invandring
Utvandring
Överbefolkad
Underbefolkad

Ape of Wrath

DOWN WE GO
För övrigt, jag tycker idén låter spännande och jag ska försöka bidra med något när jag väl fått klart för mig hur du menar.

RasmusL

Champion
Ape of Wrath: Hej, kul att du tycker att det ser spännande ut!

Jag tycker om kartritarspel (typ A Thousand Years Under the Sun, The Quiet Year, etc) och de här korten ska vara stöd för stötvis kartritande under spel. När en ny plats eller viktig karaktär dyker upp pausar vi spel, drar kort och turas om att "kartrita" en stund.

I dagsläget är det tänkt att ur varje kort ska spelarna improvisera fram en orsak till skeendet och två följder av skeendet (som blir attribut hos platsen/karaktären), en positiv och en negativ. Varje plats/person får troligen tre kort och sedan lite relationer men där har jag inte bestämt riktigt hur.

Det ska alltså vara coola grejer som väcker inspiration och ger flera olika riktningar!

Alla de här skeendena ska även ses som något i dåtid. Tänker man ett "Har varit/har gjort" framför så blir det kanske tydligare! Lite klarare så eller är det fortfarande kryptiskt??

RasmusL

Champion
*Ett antal spelare
*En världskarta
*Ett antal pluppar

*Etablera plats -> tre stycken "orsak -> skeende -> resultat" utifrån skeendekorten
*Etablera plats i plats -> se ovan
*Etablera person -> se ovan

Sida i konflikt = antal fraktioner, karaktärer, naturkrafter eller liknande vars agendor överlappar tillräckligt för att de ska driva mot samma mål.

*Varje spelare etablerar minst en plats i var kopplad till sin sida i konflikten och minst en person per plats. Personer som används i scener kommer omedvetet eller medvetet att verka för den egna sidans framgång.

*Att etablera platser ger pluppar. Att spela scener ger pluppar (bonus för nyckelpersoner och nyckelplatser i scen?). En sidas nyckelplatser och nyckelpersoner ger en återkommande pluppinkomst vid varje scenvarv men kan erövras.

*Nyckelplatser och nyckelpersoner skapas genom pluppinvestering

*Konflikter löses genom budgivning där alla bud avslutas simultant vid scenvarvs slut.

RasmusL

Champion
Nyckelkaraktärer är rörliga och markeras med spelpjäser på kartan emedan sekundära karaktärer är statiska tills de att de aktiveras som nyckelpersoner.

RasmusL

Champion
På kartan ritar vi tillsammans och vi väntar aldrig på "vår tur" utan spelar istället genom löpande diskussion. Vi sätter scener i varv men scensättandet är inte det centrala, det centrala är den kollektiva kreativa processen där vi skapar något häftigt tillsammans. Vi kommer att ha dramatiska historier kring våra nyckelkaraktärer men ägandet av dessa är kollektivt och även om vi vill ha immersion i våra roller när vi gestaltar dem så är det inget vi strävar efter utanför scen.

Saker händer i världen och delar av dessa definierar vi tillsammans men andra delar får vi genom slumpad input från spelmekaniken.

Genom gemensamt skapande och input från spelet skapar, befolkar och gestaltar vi således en levande värld och dess kausalitet.