Nekromanti Saker folk antingen kan eller inte kan

Tovur

Veteran
Hejsan!

Jag har en ide om att skapa ett system där folk har 4 egenskaper, krallighet(styrka/kroppsbyggnad/tålighet), smidighet, bildning och själsstyrka (karisma+psyke). Utöver detta så finns det en massa färdigheter som man antingen kan eller inte kan. Alla kommer stå på rollformuläret och man ringar in dom man kan. Rollpersonerna lever i ett bisarrt svenskt 1600-tal och bor i en by på landet. Vad bör ingå i saker man antingen kan eller inte kan? Jag tänker Rida, simma, läsa/skriva, förstå kompass/karta, sy, smida saker, etc

Slåss tex räknas inte hit för det kan alla litegranna.

Hjälp mig komma på saker!

da_bohz

Swordsman
Fritt plockade från bland annat DnD 3.5 (lika fritt översatta) och Götterdämmerung som kanske kan passa i listan över vad man antingen kan eller inte kan.
  • Värdera
  • ?[Valfritt Hantverk, exempelvis tyg, metall, skinn/läder, lera, ben, glas, sten etc..]
  • Förfalska
  • Läkekonst/Första hjälpen
  • Hantera djur (mer än bara rida) med eller utan Zoologi.
  • Köra vagn
  • [?Kunskap inom något 'akademiskt' område, exempelvis Historia, Geologi, Matematik etc.]
  • Dyrka lås
  • Ficktjuveri
  • Främmande språk
  • Spåra
  • [Valfritt vapen?]
  • Etikett
  • Spela instrument
  • Botanik
  • (Alkemi?)
  • Hantera fällor
  • Sjömanskap/Sjöfart/Sjövana/Sjövett/Båt- eller skeppkunskap (vadhelst du föredrar att kalla det)
?Med reservation för att jag missförstått ditt syfte eller din definition av "bisarrt".

ceruleanfive

Bläckfisk
Låter som ett rätt skönt koncept, gillar det binära även om det inte är helt realistiskt.

Bygger på da_bohz lista med några jag spontant saknade:
  • Orientera
  • Jaga
  • Simma (eventuellt under sjövana, beroende på hur grovt man vill göra det)
  • Bluffa
  • Läsa och skriva
  • Klättra
  • Slagsmål
  • Kasta
  • Gyckla
  • Laga mat
  • Trolla (en färdighet för varje förmåga?)

da_bohz

Swordsman
ceruleanfive;n223270 said:
Låter som ett rätt skönt koncept, gillar det binära även om det inte är helt realistiskt.

Bygger på da_bohz lista med några jag spontant saknade:
  • Orientera
  • Jaga
  • Simma (eventuellt under sjövana, beroende på hur grovt man vill göra det)
  • Bluffa
  • Läsa och skriva
  • Klättra
  • Slagsmål
  • Kasta
  • Gyckla
  • Laga mat
  • Trolla (en färdighet för varje förmåga?)
?Vet inte om jag tycker dessa är kan/inte kan-grejer helt och hållet... Tovur har redan nämnt Slagsmål (slåss) som exempel på sådant som alla kan till exempel, och jag tror de flesta kan försöka slåss utan att ha någon vidare kunskap om det. Skulle säga samma sak med Bluffa (alla kan försöka ljuga för någon, men inte alla kommer göra det bra), Gyckla (beror helt på vad som inkluderas i gyckel dock), Klättra, Laga mat och Kasta. Däremot håller jag med om att Orientera, Jaga, Simma, Läsa & Skriva, och Trolla oftast är saker som kräver en teoretisk förkunskap och som man antingen kan eller inte kan.

ceruleanfive

Bläckfisk
da_bohz;n223311 said:
?Vet inte om jag tycker dessa är kan/inte kan-grejer helt och hållet... Tovur har redan nämnt Slagsmål (slåss) som exempel på sådant som alla kan till exempel, och jag tror de flesta kan försöka slåss utan att ha någon vidare kunskap om det. Skulle säga samma sak med Bluffa (alla kan försöka ljuga för någon, men inte alla kommer göra det bra), Gyckla (beror helt på vad som inkluderas i gyckel dock), Klättra, Laga mat och Kasta. Däremot håller jag med om att Orientera, Jaga, Simma, Läsa & Skriva, och Trolla oftast är saker som kräver en teoretisk förkunskap och som man antingen kan eller inte kan.
Jag köper det. Samtidigt är det väl så med det mesta – det är egentligen inte binärt huruvida man kan något eller inte. Rida, simma, sy, värdera, ficktjuva, förfalska är väl också något de flesta kan försöka sig på, med varierande resultat.

Slåss är också högst diskutabelt. Någon som aldrig lärt sig slåss eller aldrig varit i strid kommer troligtvis att hamna i chock, bli nedslagen och krypa ihop i fosterställning om någon anfaller.

Jag kanske tolkade fel. Jag tänkte att hela tanken med systemet var att antingen kan man något hyfsat, eller så kan man det inte alls.

JJoghans

Regelknackare
ceruleanfive;n223314 said:
Slåss är också högst diskutabelt. Någon som aldrig lärt sig slåss eller aldrig varit i strid kommer troligtvis att hamna i chock, bli nedslagen och krypa ihop i fosterställning om någon anfaller.
Jag håller med. Visst kan man försöka slåss utan stridskunskap, men det är stor skillnad mellan en helt oerfaren och någon som har fått ens bara rudimentär stridsträning eller erfaranhet av strid. Det kan förvisso tänkas att TS föreställer sig att alla i hens setting har någon erfarenhet av slagsmål (vilket jag också kan köpa).

Men det kan hända att vi sitter här och klyver hår då vi inte är fullt insatta i settingen. :)

Tovur

Veteran
Tack för förslagen! Tanken med systemet är att försöka uppmuntra till kreativa lösningar. Exempelvis om gruppen rp måste ta sig över en flod och endast en kan simma så kanske denna denne måste simma över och knyta fast ett rep som de andra kan dra sig över med. Min känsla är att om alla kan simma lite så försvinner lite av detta + att det är ologiskt med tanke på tidsperioden.

Isåfall kanske färdigheter som värdera försvinner iochmed att alla kan värdera föremål om man inte gör det till värdera Unika föremål eller liknande.

Tanken är också att göra traditionella färdigheter till mer av specialförmågor typ har du simma innebär det att du kan livrädda 3 pers samtidigt, hålla andan 20 min och dyka ruskigt djupt.

I vissa (många) fall blir det ju dock en bedömningsfråga men tänker det är roligare att nån är asgrym på att rida än att alla kan lunka fram på en häst.

da_bohz

Swordsman
Tror det hela skulle må bra av ett förtydligande kring begreppen kan och kan inte. Eller kanske att man byter ut dem mot tränad respektive ej tränad. Alla kan ju försöka med vad som helst, men vissa saker är egentligen bara dumt att ge sig på om man inte har träning för det (i.e. slåss mot någon som är tränad). Mitt förslag är att ge alla en liten grundchans att klara vad som helst (kan vara extremt liten om det passar), men gör det lätt att klara något man är tränad i.?

?Personligen skulle jag gärna se flera nivåer av träning (exempelvis grundträning och avancerad träning), men det handlar ju helt om spelstil, så det är nog en annan diskussion (och då är det inte heller bara att ringa in de färdigheter man kan).

Tovur

Veteran
Jo absolut det vore nog bra men jag tänker som sagt att det är en bedömningsfråga och väldigt svårt att sätta en tydlig gräns.
Det bästa blir nog att göra en lista som sen får stå till grund för när folk vill modda systemet.

Mitt förslag är att ge alla en liten grundchans att klara vad som helst (kan vara extremt liten om det passar), men gör det lätt att klara något man är tränad i.?
Jag gillar tanken på att folk, istället för att instinktivt säger att de testar simma över floden istället "måste" hitta en annan lösning så då tänker jag att även liten chans att lyckas förstör iden lite. Jag vill skapa möjligheter för olika rollpersoner att verkligen skina i vissa situationer och att man tvingas hitta andra lösningar än att försöka slå tärningar för att lyckas. Därav tänker jag att man även kan förstärka färdigheterna, så som jag skrev simma inte bara är simma utan är simma sjukt bra, hålla andan jättelänge osv.

Men det har som du säger med spelstil att göra tänker jag, detta är ju tänkt att skapa en OSR känsla med spelarskicklighet framför rollpersonsskicklighet.

Såhär tänker jag exempelvis kring några färdigheter som tagits upp hittills, jag la även upp färdigheten Klättra uppför släta väggar som ett exempel på nåt absolut inte alla kan jämfört med Klättra vilket alla kan försöka:

Antingen kan eller kan man ej
Klättra upp för en slät vägg
Simma
Läsa och skriva
Trolla (en färdighet för varje förmåga?)
Gyckla (Då menar jag jonglera, svälja svärd etc)
Rida
Köra vagn
Dyrka lås
Läkekonst/Första hjälpen
Främmande språk
Spela instrument
Läsa karta och kompass?

Kan alla, rollspelas eller slås med nån grundegenskap
Klättra vanligt
[?Kunskap inom något 'akademiskt' område, exempelvis Historia, Geologi, Matematik etc.]
??[Valfritt Hantverk, exempelvis tyg, metall, skinn/läder, lera, ben, glas, sten etc..]
Orientera (Som i lokalsinne)
Bluffa
Jaga
Klättra
Slagsmål
Kasta
Laga mat
Värdera
Förfalska
Hantera djur (mer än bara rida) med eller utan Zoologi.
Ficktjuveri
Spåra
[Valfritt vapen?]
Etikett
Botanik
(Alkemi?)
Hantera fällor
Sjömanskap/Sjöfart/Sjövana/Sjövett/Båt- eller skeppkunskap (vadhelst du föredrar att kalla det)

Vissa saker, tex Simma, Rida eller Läsa/skriva finns det ju folk som inte kan.