Nekromanti Saker folk säger....

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det absolut klaraste minne jag har av ett rollspelscitat är hämtat från den gamla skräckspelet (förlåt Rising!) Chock. I sammanhanget kan frågan ses som ganska naturlig:

Spelaren: Är liket dött?

/tobias

magoo

Hero
Saker folk säger i verkligheten

Min spelgrupp kommer med så många kul kommentarer att jag inte kan minnas en enda ur mängden. Däremot har jag en verklig händelse att bjuda på:

Jag gick till en av stadens begagnat-butiker för att se om det fanns några nya serietidningar att köpa. Butiken är belägen i en källarlokal och innehåller allsköns bråte, den klassas nog som serie-skiv-porr-diversebutik. Den ser ut som hämtad från rollspelet Mutant och det gör även innehavaren.

När jag hade bläddrat fram mina tidningar och gick för att betala frågade innehavaren mig (en 1.56 lång, halvung Svensson-tjej):

- Ähmmmm... har du några vapen att sälja?

Jag höll på att trilla baklänges!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Saker folk säger i verkligheten

"Jag höll på att trilla baklänges! "

För att han genomskådade din listiga förklädnad? :gremsmile:
Du skulle ju ha sålt lite vapen till honom bara för skojs skull.

- Den här nyckelringen ser kanske harmlös ut men i rätt händer är den ett livsfarligt vapen. Snurra den tre varv och skaka på den så skjuter den små kaststjärnor.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag är så tråkig....

De flesta skämt vi har är så interna att de är obegripliga för utomstående. Eftersom jag får mindervärdeskomplex av att läsa alla andras roligheter gör jag ändå ett halvslappt försök.

Min rollperson som är en ung och ganska troende Daakpräst i en liten isolerad bondhåla börjar käfta med en annan rollperson som anlänt till byn för bara några dagar sedan och uppenbarlig har en annan religiös bakgrund. Efter en het dikussion om vilken Gud som är bäst och mäktigast börjar jag fråga ut honom om hans ärende till byn.

Präst: Varför har du kommit hit då?
Främlingen: Jag är en läderhantverkare och tänkte slå mig ner här i byn.
Präst: Det är ingen som vill ha ditt smutsiga hedningaläder här i byn!! Du kan stoppa upp det och dra härifrån!!
Sedan håller jag på och skriker en massa otrevligheter på den stackars spelaren som inte riktigt vet vad han ska svara.

Jag sa ju att det inte var kul. :gremfrown:

magoo

Hero

Han hade nog sett rätt paff ut om jag hade kontrat med en typisk Mutant-replik:

- Nej, men jag har en enochenhalvliters äkta Coca Cola här i ryggsäcken. Du har inte lite hagelpatroner att byta mot den?

/Magoo (som en gång betalat 500 spänn för en hagelpatron i Mutant)

Balderk

Swashbuckler

Haha! Var i Umeå var detta måntro?

Det var fan riktigt sjukt...

/Herr Balderk, kanske tar sig en tur dit nångång... :gremsmile: Har trots allt ett par Ak4 tillövers! :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg

Ibland så är verkligheten mer otrolig än all fiction samtidigt

magoo

Hero

Butiken ligger på Berghem, intill Onyx. Du har säkert varit där. Det finns lite rollspelsprylar där ibland också.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Jag är så tråkig....

>Jag sa ju att det inte var kul.

Jag tyckte i alla fall att "smutsigt hedningaläder" var ganska kul :gremgrin:

/Anders

Morgoth

Swashbuckler
Fagins Hand - En rollperson sitter och rullar en biljardboll så den studsar runt i alla hörnen av bordet och kommer tillbaks till honom. När en annan rollperson ber honom att sluta säger han: "Det var så Beethoven gjorde i Amadeus!" :gremwink:

Mutant Skandinavien - Två stenhårda mutanter dyker upp på en taverna och begär dricka. "Mjööööd!", ropar råttmutanten så högt att den sista konsonanten liksom hörs dåligt. Behöver jag utveckla ytterligare? :gremsmile:

AD&D - Alven Natrian ger sig iväg från värdshuset i all hast. Spelaren säger: "Jag tar på mig hästen och rider iväg på kläderna!"

...kunde inte komma på något mer skrattretande just nu, men mitt minne är en guldfisks.

Krille

Super Moderator
Under ett av speltesten av Eon så blev en grupp rollpersoner överfallna av en bunt tiraker. En av spelarna har en mördartaktik:

"Jag gör en bösibösbös upp i trädet!"

...åkej för att hela gruppen är väschöttar, en del av oss till och med infödda, men vi begrep helt enkelt inte vad "bösibösbös" betydde. Efter lite förtydligande så kom vi fram till att det betydde bakåtvolt. Däremot kom vi aldrig fram till vad bakåtvolten var bra för. :gremwink:

HÄPP

En kvinnlig léaram-alv knatar in på en stor bankett i Consaber, klädd i den stora rutiga pläden (läs: kilt), och uppförde sig i allmänhet rätt barbariskt. En annan alv, bra mycket mer civiliserad, tänker göra sig lustig på hennes bekostnad:

"Och du har väl förstås ingenting under filten?"
"Bra mycket mer än vad du nånsin kommer att få!" fräser léaram-kvinnan tillbaks.

När spelaren (kille) insåg vad han sagt uppstod en stunds pinsam tystnad under vilken alla möjliga associationer kom till.

HÄPP

Två stenhårda mutanter dyker upp på en taverna och begär dricka. "Mjööööd!", ropar råttmutanten så högt att den sista konsonanten liksom hörs dåligt. Behöver jag utveckla ytterligare?
Mjöl? Mjölk? Mjös? Mjök? Mjöt? Mjör? Mjöv? Mjöp? Mjöf? Mjöx? Mjöb? Mjön? Mjöm? Mjölnare? Mjölnardotter? Mjölksyra i benen?

Ja, tack. Utveckla ytterligare :gremsmile:

/BD, känner isg dum som inte förstår.

Troberg

Sinister eater
Ja, tack. Utveckla ytterligare
Tack för att du frågade, jag ville inte verka dum... :gremblush:

Kan vi inte ägna fler trådar åt hur tuff jag är i stället? Jag gillade dem! :gremgrin:

Skuggvarg

Hero
Konsten att kaxa sig

Hmm, intressant. Själv har jag ett annat kul exempel:

Jag och min kompis Fingal (fingerat namn) var på stan. Vi gick in på en pizzeria och beställde varsin pizza, men kunde inte bestämma om vi skulle äta inne på pizzerian eller ta med oss pizzorna hem (det var ganska mycket folk på pizzerian, så det kändes jobbigt att äta där). Jag bestämde enhälligt (fast han höll med) om att vi skulle ta med oss pizzorna, men när vi kommit ut från pizzerian sa han att pizzorna skulle bli jättekalla och inte alls goda om vi tog med oss dem hem. Då fick jag den briljanta (?) idén att vi skulle gå in på McDonalds (där det inte fanns en enda människa, alltså gott om plats) och äta dem där. Det gjorde vi också, men precis när vi satt oss och skulle börja käka, kom en kille ur personalen fram:

McD-killen: Här får ni inte sitta och äta.
Jag: Vadådå?
McD-killen: Ni måste beställa något för att få äta här.
Jag: Okej, då vill jag ha en cola.
McD-killen: Men det är bara McDonaldsmat som gäller här.
Jag: Men den kan man ju inte äta! Den är ju så jävla äcklig!

Killen blev väldigt, väldigt förvånad, och väldigt, väldigt tyst. Jag och Fingal gick därifrån och gick in på den lokala gallerian, där vi satte oss på golvet, vid en vägg, och tittade på SF:s biotrailers medan vi käkade våra pizzor.

Det var nog det kaxigaste ögonblicket i hela mitt jädra liv.

/Skuggvarg - har aldrig tyckt om sig själv så mycket som i just det ögonblicket

Skuggvarg

Hero
De skäggiga dårarnas eskapader:

Spelgruppen ska försöka att stjäla en storbilds TV ifrån ett pensionat(!) och jag anmäler mig som frivillig att vänta utanför med flyktbilen så att vi kan komma iväg snabbt.
Nånting säger mig att ni spelade Svenil, stämmer det?

/Skuggvarg

Mask_UBBT

Hero

Hehe... jo sådant är roligt...

Kanske inte lika konstigt, men för ungefär ett år sedan stor jag på Karlbers-perrongen, på väg hem från en konsert...

Klockan är två på natten, och från ingenstans kommer en liten gumma(kanske 140 lång eler nåt) fram med en kasse livsmedel, tar upp en påse barillapasta ur sin påse, och börjar slå mej på ryggen!

Tuff liten gumma! Om jag var skapt som en liten krypling på säker 75 år skulle inte jag mucka gräl med kraftiga ungdommar med skinnkläder, stålhättor och hår över ryggen...

Uppenbarligen skulle jag "botgöra för mina synder, innan det var för sent"!! :gremcrazy:

Mask_UBBT

Hero
Re: Konsten att kaxa sig

"Det var nog det kaxigaste ögonblicket i hela mitt jädra liv.
"

Hehe... ok...
personligen avskyr jag donken(vare'nte dy så' trodde a' MC-donalds va e' moturcyckelklybb?), och bråkar med peronalen i princip var gång jag tvingas äta där iallafall... Öppningsfrasen lyder i regel "känner du till någon bra snabbmatsresturang i närheten?" alternativt "Har ni något ätbart den här gången?"

Lyckligtvis lyckas jag aldrig göra expediterna så sura, de håller oftast med.... :gremmad: