Nekromanti Saker i rollspel som vi kan komma överenns om..

Troberg

Sinister eater
Re: Let's agree to disagree [perhaps OT]

Jag sa väl inte att det var fel jag sa bara att det var inte rollspel.
Ta det inte personligt, jag har bara sett var den här diskussionen brukar sluta och tyckte det var bäst att föregripa det.

Nu vill jag bara få stopp på den här delen så man kan få se resten utveklas.
OK

Rosen

Myrmidon
Befatt va petig

De spelen är som man säger inom musik "Crossover"

Njå. De är gamla spel, som sagt, och när de gavs ut var rollspelsgenren inte tillräckligt renodlad för att man skulle kunna kalla det för nånting annat. GDW:s gamla rävar räknar fortfarande En Garde som sitt första utgivna rollspel.

--
Åke

Nightowl

Champion
Re: Befatt va petig

De är gamla spel, som sagt, och när de gavs ut var rollspelsgenren inte tillräckligt renodlad för att man skulle kunna kalla det för nånting annat.
Precis. Det FANNS knappt dagens regelrätta rollspel att korsa något med. Ett gammalt rollspel jag har haft stor nytta av heter "Fantasy Wargaming" (en icke-korrekt beskrivning, men ändå). Gamla och ytterst spelbara Fantasy Trip bygger på två böcker om olika fantasy-slagsmål - "Melee" och "Wizard" - och även om det inte förutsätter figurer förutsätter det ett hexagonark.

Erik

Danno

Veteran
Re: Om husregler

Jag kör helst inte några husregler alls. Jag gjorde det mycket förr, men har konstaterat att spelskaparna speltestat systemet mycket mer än jag nånsin kommer att kunna göra själv. Däremot kan jag mycket väl strunta i att använda reglerna i många situationer. Det måste väl finnas fler som jag där ute?

Troberg

Sinister eater

Jag kör helst inte några husregler alls. Jag gjorde det mycket förr, men har konstaterat att spelskaparna speltestat systemet mycket mer än jag nånsin kommer att kunna göra själv. Däremot kan jag mycket väl strunta i att använda reglerna i många situationer. Det måste väl finnas fler som jag där ute?
Nah, ni är utrotningshotade.

Själv läser jag genom reglerna, går Monster Garage på dem och får nya, brutaltrimmade customregler med eldsflammor i lacken och hur mycket pulver som helst under huven. Utan undantag. Inget används stock.

Rising

Vila i frid

Själv läser jag genom reglerna, går Monster Garage på dem
Du tafsar på dig själv och hotar sedan att döda dig själv om du skulle göra den en gång till? (Jag har bara sett en bit ur ett enda avsnitt av Monster Garage, men jag gissar att det händer liknande saker i samtliga avsnitt) Ämen min högaktning för dig halveras verkligen varje gång du drar liknelser med Monster Garage... :^)

...och jag håller nog med dig. Som jag ser det är det bara D&D-spelare som verkligen använder de officiella reglerna, eftersom det bara vore sorgligt att leta efter optningsmöjligheter om man inte hade några att berätta dem för.

Dessutom så finns det ju så många regler publicerade nu, att man väldigt enkelt kan plocka ens favvosar från olika håll och använde de som man gillar bäst.

Troberg

Sinister eater

Du tafsar på dig själv och hotar sedan att döda dig själv om du skulle göra den en gång till? (Jag har bara sett en bit ur ett enda avsnitt av Monster Garage, men jag gissar att det händer liknande saker i samtliga avsnitt)
Öh, vilket avsnitt var det?

Det brukar gå till så att de tar in en relativt tråkig bil, får en lagom sjuk utmaning (typ att den ska kunna klippa gräs i 160 km/h), river den i småbitar, tar bort allt som inte är häftigt, sätter dit häftiga saker, gör de häftiga sakerna häftigare och sätter ihop det till en bil igen, varefter den ges en läcker lack. Sedan testas den, klarar den uppdraget så får deltagarna en verktygslåda, annars slaktas bilen rituellt och spektakulärt. Till skillnad från liknande program (junkyard wars mfl) så är det skickliga yrkesmän och de har en vecka på sig, så de gör seriösa byggen som faktiskt skulle kunna klara sig på vägen i ett längre perspektiv. Intressant ur ett tekniskt perspektiv och man lär sig faktiskt en hel del av att se proffsen jobba.

Dessutom en bra liknelse för hur jag hanterar spelregler.

Skulle jag råka tafsa på mig själv så skulle jag snarare hota med att döda mig själv om jag inte gjorde det en gång till...

Ämen min högaktning för dig halveras verkligen varje gång du drar liknelser med Monster Garage... :^)
Det är väl på tiden att den kommer ner till rimliga nivåer...

Dessutom så finns det ju så många regler publicerade nu, att man väldigt enkelt kan plocka ens favvosar från olika håll och använde de som man gillar bäst.
Alldeles definitivt. Generica är gjort som ett hopplock av favoritbitar och gjort för att kunna användas som en källa med bitar att använda i andra spel. Det genomsyrar hela mitt tänkande.

Rising

Vila i frid

Öh, vilket avsnitt var det?
Jag vet inte, gick för någon månad sedan, någon snubbe var lite påflugen (egentligen inte så farligt) och då tog någon annan snubbe och tryckte upp honom mot bilen de arbetade på och blev mycket sur. Den förste killen tyckte att stämningen var otäck och åkte hem, och den arga killen bad om ursäkt för att han sett till att en man försvann från deras grupp, men att han hade ett rykte som redneck att tänka på och inte kunde låta folk tafsa på honom hur som helst.

Sedan försökte de väl bygga om bilen så gott de kunde, vid det laget hade jag redan bytt kanal. För mig ser alla bilar ändå likadana ut.

(Fast nu börjar du säkert ryka av ilska, det är som om någon skulle påstå att två olika saker som jag gillar skulle vara helt oskiljaktiga... örm, vad nu det skulle vara. (LSD resp. 2C-B? Eller Aurora Snow resp. Felix Vicious? Hmm, jag har rätt lökiga intressen...)) :^)

/Riz
skojar till det

Troberg

Sinister eater

Jag vet inte, gick för någon månad sedan, någon snubbe var lite påflugen (egentligen inte så farligt) och då tog någon annan snubbe och tryckte upp honom mot bilen de arbetade på och blev mycket sur. Den förste killen tyckte att stämningen var otäck och åkte hem, och den arga killen bad om ursäkt för att han sett till att en man försvann från deras grupp, men att han hade ett rykte som redneck att tänka på och inte kunde låta folk tafsa på honom hur som helst.
OK, det avsnittet. Det är inte representativt. Om jag minns rätt var de dessutom det första riktigt totalmisslyckade bygget de gjorde, föga förvånande...

Gordeg

Hero

Lyckligtvis är inte alla lika regelfixerade som jag och mina kamrater! Om du och din spelgrupp aldrig behöver göra ändringar i reglerna är det bara att gratulera.

När jag personligen inför regeländringar är det oftast för att en eller flera spelare hittat en regel/färdighet/besvärjelse/whatever som ger hans RP en stor fördel - och inte kan låta bli att använda denna regel minst en gång varje spelmöte. Då är det dags att fingra på reglerna.

Annars tycker jag faktiskt att man skall använda så lite husregler som möjligt och inte ändra något förrän det har visat sig vara bristfälligt när vi spelar. Det som kan vara ett problem i teorin kanske inte är ett problem i praktiken.

Danno

Veteran

Hehe...det är faktiskt lite tvärtemot i vår spelgrupp just nu: Vår spelledare i D&D har gjort en del världsspecifika ändringar i reglerna, men när vi kört Tribe 8, Vampire, Eartdawn och Exalted har det varit "enligt reglerna". I mitt tycke ger reglerna i dessa olika spel en del av deras distinkta karaktär. Jag gissar att om jag skulle göra husregler till dem skulle spelen likna varandra mer och det tycker inte jag är önskvärt.