Håller med. Den typen av förmågor får komma med lite begränsningar. T.ex. hade jag aldrig gett låsa/låsa upp som minimagi (snälla, varför användes inte det istf trolleritrick...) för det är en färdighet (dyrka lås, fingerfärdighet eller vad man nu vill kalla den) som man tar bort med en gratis förmåga isf. Öppna/stänga bara sånt som redan är öppet. Visst med kreativt tänkande kan man kanske klara sig undan någon fälla men det kan jag som SL leva med. För jag hade inte gått med på att magikern sagt att den rutinmässigt öppnar ALLA dörrar med sin minimagi. Det får man komma ihåg att säga inför en situation vid mitt spelbordDet är en tanke förstås. Men "öppna och stänga dörrar" är en i rollspelssammanhang mycket "mäktig" kraft som potentiellt gör att en massa fällor som annars skulle utgöra en utmaning blir lite blähä. Likaså "låsa/låsa upp". Så det är en avvägning mellan att ge saker gratis till trollisarna som kortsluter andra roller i gruppen och att ha en liten kostnad för det kopplat till en generös återhämtningsmekanik för viljepoäng.
Cog.