Nekromanti Saker man kan köpa med 1-9 koppar

Conan

انتفاضة
Vad kan man få för sina kopparmynt egentligen? Ponera att man har nånstans mellan 1-9 koppar.

Oden

Veteran
Jag vill minnas att det inte är särskilt mycket i den priskategorin i utrustningslistorna. Mest är det mat och dryck av de lägre kvaliteterna i mängden ett stop och liknande.

Conan

انتفاضة
Oden;n57006 said:
Jag vill minnas att det inte är särskilt mycket i den priskategorin i utrustningslistorna. Mest är det mat och dryck av de lägre kvaliteterna i mängden ett stop och liknande.
Man får ingenting i ustrustningslistorna för en handfull koppar. Samtidigt måste det rimligtvis fylla nån funktion.

Phelan

Hero
Hmm, trodde de justerat ned priser på öl och mat när de passade på att införa kopparmynten, har alltid känts fel med 1 silver som lägsta pris på saker. Tror inte världen går under av att man själv sänker priset på mat & dryck.

pingas

Warrior
En sak som vanligtvis kostar 1 silver men som är i skitdåligt skick/kvalité.

Zorbeltuss

Hero
Några spik, reparation av olika kokdon av lärjungar alternativt knallar, någonstans att sova i en vänligt inställd hembygd, få åka med kort sträcka på vagn som sålt slut sina varor i staden ock ska hemåt, putsade skor, icke ätbart slaktavfall, ved till spis för några få timmar, polerad småsten för smycken och örhängen.

De är de sakerna som på rak arm borde kosta mellan en och tre koppar, men jag kan ha fel.

/Luna Lovegood

jensofsweden

Stjärnmagiker
Inte mycket, säkert lite dålig/skämd/rutten mat, ett litet glas med pissöl, spik, säkert någon slags dåligt gjord "leksak" till ett litet barn (typ en pinne som någon ritat ögon på)...

Avstickare/Trådkapning (då det inte känns värt att skapa ny tråd för detta)
On the topic of kostnader för saker kom jag precis att tänka på någonting. Vad kostar ett daak-kors/libera att köpa? Man kan ju endast få dessa genom att spela mystiker eller att slå fram det på bakgrundstabellen Kunskap & Mysterier, och då är det dem välsignade varianterna vi pratar om). Dock måste det väl vara möjligt att kunna köpa till sig dessa som 'utrustning' om man spelar en religiös karaktär som inte är mystiker också, speciellt då jag har fått intrycket av att ett Daak-kors iaf är någonting som väldigt många har i sin ägo (vare sig det är köpt eller hemmasnickrat).

Nigmos

Veteran
Beror nog helt på kvalitet. Ett enkelt Daakkors i trä bör inte kosta något alls, kanske ett par koppar upp till ett silver, medans ett något finare i järn kanske skulle gå på 10 silver. Sen kommer vi upp till den utsmyckade varianten som kanske skulle gå på mellan 50-150 silver beroende på vad det är för krimskrams man använt. Bönder och tiggare kanske har i trä, arbetarna i järn, adeln i silver/guld med juveler.

Fast jag kanske bara snackar dynga som vanligt :p

Ymir

Liten kantbaron
Kopparmyntens primära funktion är givetvis att betala för enklare tjänster och maträtter. I Mundanas mer sofistikerade städer borde det finnas massor av gatustånd, grillar etc som erbjuder smårätter och snacks för billig penning. På samma vis kan man säkert slänga till en unge ett kopparmynt eller två och be honom springa med bud till någon annanstans i staden, betala för halm åt hästarna, etc. Slarvsyltan i Cermira kostar för övrigt 2 koppar IIRC, enligt ett av citaten i pdf:en.

Conan

انتفاضة
Ymir;n57686 said:
Kopparmyntens primära funktion är givetvis att betala för enklare tjänster och maträtter. I Mundanas mer sofistikerade städer borde det finnas massor av gatustånd, grillar etc som erbjuder smårätter och snacks för billig penning. På samma vis kan man säkert slänga till en unge ett kopparmynt eller två och be honom springa med bud till någon annanstans i staden, betala för halm åt hästarna, etc. Slarvsyltan i Cermira kostar för övrigt 2 koppar IIRC, enligt ett av citaten i pdf:en.
Jag känner att jag behöver den typen av konkreta exempel för att få nån använding av kopparn i Eon. De ny reglerna verkar ha justerat ner priser, men i reglerna får man fortfarande inget för några koppar.

Halm åt en häst, hur många koppar kan det tänkas kosta?
Intressant om smårätter och snacks förresten. Jag gör nog en tråd om det.

Edit: Ser att öl och billigt käk numera betalas i koppar i nya Eon. Fan va skönt.