Saker rollspel kan lära sig av andra spel

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,600
Location
Göteborg
Hade gärna sett “game jams” för rollspel. Typ hur många utmaningar här kan vara utformade. Men för puritaner som mig, mer Nordic Game Jam i åtanke, är det superviktigt att det i så fall inte finns några priser eller vinnare. I Game Jam-sammanhang skapar det helt olika jams med och utan priser/vinnare.
Det trodde jag var något som rollspelen hade uppfunnit! Har ju funnits otaliga rollspels-game jams. Inklusive här på forumet, fast vi kallar det "utmaningar" och har ofta mer än 48 timmar (men ibland mindre!). Men "game jams" som grej var ju vanligt på Forge-tiden, och är fortfarande vanligt i Frankrike, appropå den tråden.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,975
Location
Uppsala
Inklusive här på forumet, fast vi kallar det "utmaningar" och har ofta mer än 48 timmar (men ibland mindre!).
Ja, nämnde utmaningarna som grej. Tycker bara de existerar i mer av ett vakuum. Det som gör game jams av det mer organiserade slaget så coolt är att träffas på en fysisk plats (ursprungligen på ett universitet i Köpenhamn), bilda små grupper av folk som inte känner varandra, och sen bygga spel med extrema begränsningar i tid.

Samtalen, engagemanget, stämningen—helt fantastiskt. Utmaningarna här känns mer isolerade och individuella. Mer som personliga kreativitetsutmaningar. Har också saknat det kreativa samtalet kring skapandet.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
166
Det här är en bra idé som fler spel borde plocka upp.

Eventuell komplettering:
Speltid: Mellan 1 timme och 10 år
Speltid är kanske inte extremt relevant för grundböcker, men för äventyr och kampanjer så skulle det helt klart vara möjligt att ha en grov tidsuppskattning (även om den nog inte skulle reflektera verkligheten extremt väl).
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,300
Location
Stockholm
Ja, nämnde utmaningarna som grej. Tycker bara de existerar i mer av ett vakuum. Det som gör game jams av det mer organiserade slaget så coolt är att träffas på en fysisk plats (ursprungligen på ett universitet i Köpenhamn), bilda små grupper av folk som inte känner varandra, och sen bygga spel med extrema begränsningar i tid.

Samtalen, engagemanget, stämningen—helt fantastiskt. Utmaningarna här känns mer isolerade och individuella. Mer som personliga kreativitetsutmaningar. Har också saknat det kreativa samtalet kring skapandet.
Göra *och spela* vore en cool combo! Så att det inte bara blir teori.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
Ja, nämnde utmaningarna som grej. Tycker bara de existerar i mer av ett vakuum. Det som gör game jams av det mer organiserade slaget så coolt är att träffas på en fysisk plats (ursprungligen på ett universitet i Köpenhamn), bilda små grupper av folk som inte känner varandra, och sen bygga spel med extrema begränsningar i tid.
Vad händer om vi låser in rollspelare från olika traditioner och de får inte lämna rummet förrän de skapat ett spel som alla i gruppen är nöjda med? Skämtsam fråga, men med ett visst allvar. Begränsningar av olika slag när ett arbete ska göras som ett grupparbete kan göra underverk, speciellt om ett krav är att slutprodukten ska vara något som samtliga kan känna sig nöjda med.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
368
Vad händer om vi låser in rollspelare från olika traditioner och de får inte lämna rummet förrän de skapat ett spel som alla i gruppen är nöjda med? Skämtsam fråga, men med ett visst allvar. Begränsningar av olika slag när ett arbete ska göras som ett grupparbete kan göra underverk, speciellt om ett krav är att slutprodukten ska vara något som samtliga kan känna sig nöjda med.
Detta låter som en god idé till en tråd...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,975
Location
Uppsala
Jag fattar inte riktigt. Bortsett från att de sker online och inte på samma plats finns det ju jättemånga game jams för rollspel?
Tycker aldrig samtalet blir lika konstruktivt som kring digitala game jams. Men finns såklart andra faktorer som spelar in också. Exempelvis att ett enkelt "jam:igt" rollspel utan problem kan skapas av en enda person, och därför behövs inte riktigt grupper på samma sätt.
 
Top