Vilket spel är det du benämner som "DoD2" ?
Den svarta boken. Nu har jag 3:an, förvisso, men den där det står att spelledaren ska (både skapa värld och) skriva äventyr (s. 67) och där det står "Denna procedur upprepas om och om igen å länge som kampanjen varar".
Den som säger att spelarna inte får titta i boken under spelets gång, där kartritning är viktig (utforskning) och där spelledaren ska börja med att rita upp en värld, där redan på sidan 4 skriver att spelgrupper finns i två läger: de som får titta i boken under spelmötet och de som inte får titta i boken men på sida 62 säger de att spelarna
inte får titta i boken under spelomgången. där rollspelet inte bara kommer med en (förvisso tunn) regelbok utan med ett äventyr med tillhörande karta (värld - Sarkath Hans Gravvalv), där rollpersonerna har noll koll på världen, där reglerna ger upphov till precis vad jag skrivit i citatet nedanför, där spelarna har rollformulär och rollpersonerna kan dö. Det står även: "Spelledaren har frihet att ändra i reglerna om han vill — men då måste han naturligtvis tala om för spelarna vilka ändringar han infört."
Men i stort - en majoritet av de punkter jag skrev finns i
DoD2. 3:an har bara smärre revideringar, från vad jag sett.
- Spelledaren ska skriva äventyr.
- Äventyren bildar en kampanj.
- Äventyren handlar om någon form av utforskning, antingen i värld eller mysterie.
- Grundboken är lång (ex. 200+ sidor).
- Grundboken innehåller värld, regler och spelledartips.
- Spelarna får begränsad information om världen och spelledartipsen.
- Reglerna simulerar spelvärld/genre, ofta på ett realistiskt sätt.
- Reglerna är spelarnas chans att påverka världen.
- Reglerna begränsar spelarna till att enbart handla om det rollpersonen kan göra.
- Spelarna ska inte säga vad rollpersonen tänker, utan vad den gör.
- Spelarna har rollformulär.
- Rollpersonerna kan dö.
- Man ska sitta runt ett bord och spela.
- Spelledaren får slå tärningar dolt.
- Om något inte är bra är det OK för spelledaren att ändra mellan spelmötena, för "det är ditt spel".