Nekromanti Saker som borde bli rollspel

Arfert

Facit
Re: Tintin i friform med flaws

Tvärtom... när månen tur och retur skrevs/ritades (tidigt 50-tal) så var tanken kommande rymdfärder högaktuellt, och Mosquiton var fortfarande ett relativt vanligt plan i de nyss (från england) självständiga arabländernas små flygvapen 1958 (När Koks i Lasten kom), tillsammans med andra i väst föråldrade plan, som Mustanger och liknade... Och Isrealiska flygvapnet använde Mosquitos i Suez 1956...

eller så missförstod jag dig?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Missförstå mig inte, jag skulle vilja se det och skulle köpa det, men jag tror att det är attans svårt att spela på ett vettigt sätt. Det är för mycket en "enhandlingsvärld" där allt kretsar kring ett enda spår. Kampanjerna skulle tendera att bli bleka kopior av originalhandlingen och det håller inte i längden.
Japp.

Själv har jag andra förslag på Animes som skulle kunna bli coola rollspel:

* RahXephon - cool värld som mycket väl, tror jag, kan funka separat från storylinen i animen.
* Blame! - snyggt och skithäftigt. Först såg jag bara animen, och det kändes minst sagt knarkigt - försöker ta mig igenom mangan lite till och från. men världen skulle absolut funka, tror jag.
* Ghost in the Shell. Skulle funka utmärkt.
* Akira. Den postapokalyptiska cyberpunkens bästa epos. Coola motorcykelgäng och psykiska krafter.
* Serial Experiments Lain. En värld där "verkligheten" är ett osäkert koncept, där mycket handlar om rollpersonernas ångest och om problemet med skärningspunkten mellan "verkligheten" och "cyberrymden".

(Dessutom vore det lite coolt med ett spel som var som en kombo mellan Blame, Lain, Akira och GitS - tänk Akiras omgivande cyberpunksapokalyps och psykiska krafter, GitS' cyberimplantat och coola ninjor, Lains förvirring mellan olika verklighetsnivåer, och Blame som en representation av cyberrymden... Vore inte det skitcoolt? Eller visstja, ett sånt spel har jag redan börjat fantisera om sedan några år tillbaks...)

Re: Ett spel om musiker

Jag testade All Flesh Must Be Eaten i söndags i all enkelhet och på nåt sätt får jag känslan av att Eden skulle kunna göra ett jäkligt schysst Alien-spel; de har ju redan gjort en uppsjö gedigna licensspel dessutom. Tryckt i flådig färg med bra bilder (oavsett om det är från filmerna, serietidningarna eller nytt) så är saken biff liksom.
Kruxet är nog bara att en sådan licens säkert är jefligt dyr, men jag har ingen aning om hur det där fungerar, bara en tanke. Någon som vet exakt hur det fungerar om man vill göra rollspel på en film tex ? Det känns som en jefla process i vilket fall !

Organ

Out of time, out of mind

För övrigt kan man ju kolla på bilarna och teknologin så ser du när det utspelar sig. Dessutom klubbar han ju på Al Capone i Tintin i amerika.
Samt att han i Tintin hos gerillan har utsvängda byxor a'la sent 60-tal.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

I 'Koks i lasten' förekommer tex en DeHavilland Mosquito, som kom till i mitten av WW2.
Sant. Som han dessutom skjuter ner med ett Sturmgevehr 44 från samma period. Noteras kan även att han flyger Messerschmitt 109 i Kung Ottokars spira.

/Anders

Troberg

Sinister eater

eller så missförstod jag dig?
Jag tror det. Det jag menade var att man ska se den som ett tidsdokument, ungefär som man gör med James Bond. De är ett dokument över den stämning som gällde då de skrevs.

claes

Swordsman
Re: Ett spel om musiker

Av en slump sprang jag på det här spelet: Starchildren: Velvet Generation

"The year is 2073. One century ago, radio transmission from Earth passed through space, and Rock & Roll fell upon the mystified ears of an alien world. The new feelings this music produced heralded the dawn of a new age – their lives and culture were forever changed by Earth's rock music."

Kanske är något sådant du är ute efter :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Kampanjerna skulle tendera att bli bleka kopior av originalhandlingen och det håller inte i längden.
Det, samt vad originalhandlingen egentligen handlar om, eller snarare allt det där psykologiska bjäfset som serien gräver ner sig i, gör att det förmodligen skulle göra sig ypperligt som ett smalt Forge-rollspel, lite enligt samma principer som The Mountain Witch typ. Det vill säga, det behöver inte hålla i längden. Det räcker med en gång.

Kinapuffen

Veteran
reality dysfunction

Jag citerar mig själv från rollspelsinspirationstråden (som finns här)

En trilogi som på senare tid verkligen inspirerat mig är: The night's dawn. Jag vet dock inte om den inspirerade allmänt eller om man bara fick en otrolig lust att spela i den värld som Hamilton bygger upp i sin bokserie. Otroligt bra SF. Enligt mig då.
Universumet i den bokserien, och framför allt hur människorna kommit att utvecklas, är skitball. Nanoteknologin och biotekniken är mycket bra gjorda och trovärdiga. (nåja..). Han får verkligen rymden att kännas stor och som en fantastisk plats att utforska.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: reality dysfunction

För övrigt har karln själv sagt att han är positiv till ett Night's Dawn- rollspel. Vet att jag läste nåt han skrivit om saken. Däremot väntar han tills npågot företag visar att det kan visa världen på ett sätt han tycker är tillräckligt bra... Har jag för mig.

Cybot

Mest spelbar
Re: Starcraft

Känns inte det som ett generiskt Alien äventyr? Fast med större axelskydd och mindre cyberpunk...

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Några till

Battlestar Galactica
Fattar inte att ingen gjort det än
Enligt senaste numret av tidingen Previews så finns det ett sådant. Är Margaret Weis productions som ger ut det och det komme rha samma system som i Serenity om jag förstod det rätt.

/Ulfgeir