Nekromanti Saker som förvånar en då man ser över gamla regler

Niklas73

Skapare av Starchallenge
... att yrkeskapitlet i förra versionen var 111 sidor långt... och då fanns typ drygt 30 yrken. Ett...hundra...elva... Jag kan inte vart klok.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Stryk yrkena, skriv en sida riktlinjer = klart!

Skojade bara. :gremwink:

111 sidor är alldeles för mycket, det håller jag med om. En sida per yrke känns nästan för mycket, så att ha nästan fyra sidor per yrke... Hu. Jag blir mörkrädd. :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Saker som förvånar en då man ser över gamla re

Kan du saxa in ett yrke? :gremsmile: Själv har jag sparat allting som jag har klippt ut ur mina gamla regler och tänker i framtiden slänga upp den för allmän beskådan. Typ i ett försök att visa upp lite mer om hur jag har tänkt och gått tillväga.

/Han som ska börja säga "saxa in" mycket mer

Johan K

Gammal & dryg
Många sidor blev det...
Hur har du lyckats att dra ner på det ? Hur ser det ut nu ?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Saker som förvånar en då man ser över gamla re

Jag har kvar mina handskrivna regler från 84. jag älskar att yrket Hora finns och att det kräver KAR>18. Saxar in eller iaf bifogar yrket Affärsman för allmänbeskådan. Men 84 reglerna är MYCKET roligare. Särskilt mina illustrationer.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge STO och UTS

Oj det är minskat som fan. Det blev 1600 sidor med världen som är på 500 times new roman 12 pt med 1,5 linespacing. Men en värld får i min välrd (hehe) vara hur lång som helst om den inspirerar.

Så 1100 sidopr regler med kampanj. Ett introduktionskapitel på över 40 sidor kändes lite... fel.

Nu är systemet och introduktionen på 14 sidor. Rollpersonen omkring 30. Para-energi ca 20 tror jag(enkelt typ magi), Färdigheter kring 50. Strid kring 70, Strid m fordon kring 20. Fordon och droider är inte klart än. Just nu 56. Teknologi kring 50. Sysselsättning ej klar men drygt 30 med 30 yrken.

garamond 12 pt single line spacing. Det är totalt drygt 300 sidor vilket är en banting på fler 100% :gremsmile:. 300 kan nog verka lite mycket för folk iofs. Det är 200 mer än jag tänkt. Men det är skrivet som om det skulle ges ut och inte bara för mig själv.

Jaja jag får väl bassning för storleken. Jag är rätt nöjd iaf. Särskilt med reglerna. :gremsmile: Blir nog klart för en beta i veckan. Tänkte lägga ut det här lite senare i höst/vinter då jag själv hittat de värsta buggarna om folk vill speltesta.

Annars ser reglerna bra ut. jag har skapat System 9 som bygger på T6 systemet med strategiska satsningar som jag blivit väldigt nöjd med men det är itne testat än. Steget bort från BRP känns skönt. Fokus har lagt på karaktärsskapande, narrativt rollspelande och att ha KUl vid spelbordet och rört sig långt bort från detaljism. Det är friare och inte så regelstyrt. Ungefär så ser det ut skulle jag tro om jag drar det enkelt. Känner mig iaf väldigt nöjd och det är skönt då man märker att man kan koppla på gamla regler från ett kapitel direkt in i ett nytt för att lösa en massa problem. Då har man fixat ett ganska honomgent system tror jag även för de som vill göra äventyr eller bygga ut det.

Aja nu ska jag inte tköta mer om det. Men så ligger det till. Kul att du fråga :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Re: Starchallenge STO och UTS

Oppss... :gremshocked:
Då har du minst sagt hårdbantat det hela, så att säga... :gremgrin:
Vi får ju sanrt hoppas att vi får se det hela, känns som du har hålt på med det här ett tag nu.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Yepp närmare bestämt 25 år och 4-5 versioner om man ska ta det från början. Jag ska som sagt testa, få väck de värsta buggarna, lägger ut en beta, ta in ändringr från testarna här och då det blir klart och jag hunnit ändra det (om 1 år?) hoppas jag nån kan formsätta och layouta så lägger jag ut pdf:er och trycker nåra ex. Det är planen!

Förhoppningsvis ska jag även skriva material till spelet samt noveller (har ju faktiskt fått en ebok publicerad på 450 sidor en gång och jobbat som skribent så nåt kan jag juh).

Kul iaf att nån tycker det ska bli kul med ett släpp. :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg

Yepp närmare bestämt 25 år och 4-5 versioner om man ska ta det från början.
Å'jädrar !!
Jajaja, då vart man bara 5 år när du började med detta projekt då.. :gremgrin:
Ja, hur som haver.. Ska bli skoj at läsa det hela. Så jag väntar med lite spänning på vad som koma skall, efter dessa års arbete.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

KUL! Men du får lov och vara ganska snäll i din kritik för jag är i en känslig fas just nu :gremwink: Men som sagt dröjer det ett tag för jag ska själv leta buggar. Tack iaf för de vänliga orden.

Krille

Super Moderator
Sidor? Tecken!

Sidor är inte egentligen något bra mått på hur omfattande en text är. Liksom, om du minskar till enkelt radavstånd och 10 punkters text så har du lika mycket text, egentligen. Det enda du sparar på är utskriftskostnaden.

Så från hur många tecken till hur många tecken har din text krympt? Det är det som säger något.

Rickard

Urverk speldesign
År 2001: Niklas73 skriver på StarChallenge

/Han som har sparat bilden sedan 20:e maj och väntat på tillfället för att göra skämtet

Gordeg

Hero
Är 109 sidor rekordet?

I Redbricks version av Earthdawn är yrkesavsnittet 109 sidor långt, och det specifika avsnittet om varje yrke (15 st) är i genomsnitt 6,7 sidor långt.
Till Redbricks försvar måste man väl säga att en massa material från moduler från FASAs första upplaga av spelet inkluderats i de nya grundreglerna.

Gordeg

Johan K

Gammal & dryg

Men du får lov och vara ganska snäll i din kritik för jag är i en känslig fas just nu
Självklart ! =)
Brukar vara sådär lagom snäll för det mesta..
& ja, jag kan nog vänta ett tag till. Tålamod har jag gott om.

/ Johan k, som inte brukar gnälla allt för mycket

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: År 2001: Niklas73 skriver på StarChallenge

HAHAHAHA Faaan vad jag garva. Den där är ju så jävla bra. AJ! Du får gå med SUCK.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tekken

Mindre. Defenitivt mindre. Det MÅSTE vara mindre. Det är mindre. Sen är jag kanske lite överdrivet tydlig i reglerna även om jag måste tvätta lite språk. Det drar upp antalet tecken. Tycker du brukar va rätt bra på att förklara en regel, ge exempel väldigt fort även om det inte vara är slå under x.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Är 109 sidor rekordet?

Yieks. Oss emellan men säg det inte till nån så hade det provocerat mig 2001 (se Hans bild på mig nedan).

Jag hade 111 som sagt men garanterat inte lika många tecken.

Big Marco

Läskig
Re: Tekken

Mindre. Defenitivt mindre. Det MÅSTE vara mindre. Det är mindre.

Färre hoppas jag, annars blir det svårläst. ,-)

Men du svarar inte på frågan. Hur många tecken?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Sidor? Tecken!

Strid: ca 214000 tecken vilket är nästan exakt hälften så stort som förut. Då ingår vapen, vapenutrustning med mera. Utan dessa listor och förkklaringar till dem är det 154000 (47 sidor). Räknat med mellanslag. Det är det längsta kapitlet bortsett från världen men som du vet räknar jag inte världen för den får gärna va gigantisk för min del och går att välja bort.Om det här är mkt eller lite vet jag inte.