Håller extremt INTE med dig om en av dina punkter:
...nämligen Mupparna.
Jag är assugen på ett Mupparna-rollspel. Jamenar; tänk ett tag på hur oerhört häftig hela upplägget är: Man är vaudeville-artister i en uppsättning fullt av färgstarka karaktärer, och varje föreställning är hotad av de mest oberäknerliga problem. Sång, humor, akrobatik och uppvisningar; och trots att ingenting är av särskilt hög klass så blir det ändå rätt mysigt ändå. Kanske just för att föreställningen har så låga anspråk och för att de får kämpa så för att kunna gå runt: De är dedicerade galningar som verkligen brinner för deras yrke, och de offrar sina liv för att nå sina mål; och de målet är något så trivialt som ett skratt eller en applåd.
Det är ju det som är så fint med mupparna; det bygger på en vacker och fullständigt utdöd kulturtradition, medan många andra dockfigurer så krampaktigt försöker vara "balla" och krystat moderna.
Jag skulle verkligen vilja göra ett sånt rollspel, mina enda tankar vore att göra det till en ambulerande föreställning (mer som en cirkus, alltså, eftersom det var så de flesta vaudevilleföreställningar fungerade) och kanske låta de olika resmålen få påverka handlingen i större utsträckning.
Men jösses, vad kul det skulle vara. Att planera olika akter och kanske försöka stoppa in en svag akt mellan två bra för att behålla publiken, och så fort någon verkligen gör bort sig så kommer det in en sådan där böjd metallstång från sidan och -ryck- så försvinner de från scenen och man får försöka stoppa in något roligare nummer istället. Och alla komplikationer sen... Intriger mellan divor, spjuvrar och fullständiga neurotiker, allt medan man har fullt schå med att hålla de förfallna kulisserna på plats och med att hålla reda på alla tokiga monster, djur och andra tokigheter som hör till mupparnas värld.
Det vore ju skitkul, ju.
---
Själv skulle jag ogärna se torra historiker och akademiker försöka skriva ett fantasyrollspel, men det har ju dessvärre gjorts tusen gånger.
/Riz