Nekromanti Saker vi gillade

Niklas73

Skapare av Starchallenge
En regel som jag införde sent 80 tal var att vissa vapen gav att man fick stå över x antal stridsronder. Efter skadan så slog man 1T6-1 för eldvapen, 1T4 för närstridsvapen/kastvapen, 1T3-2 för slagsmål. Du slog fram så många ronder du fick stå över. Det var värre än själva skadan visade det sig. Det var DET slaget som var det ödesmättade och som verkligen kunde ställa till det. Man kunde bli träffad igen under den fasen. Det symboliserade "stunning" av smärta.

Då man ser regeln på papper så ringer 100 varningsklockar: Stå över, inte agera, trååååk. Och det är det ju. Men slaget var faktiskt en av höjdarna då vi spelade. idag kanske det inte känns så fräscht men jag ville ändå ta upp det som något nydanande och som jag minns med nöje och tror jag skulle tycka vara spännande i BRP än idag men med lite lägre skalor kanske.

Vad är era bidrag från förr som ni makade ihop och kändes riktigt spännande?

/Niklas som kört en speltest för SC idag och återkommer om det i morgon.

nominesine

Veteran
Att den som tappar en tärning på golvet måste slå om hela näven med tärningar, och inte bara den tappade. Det borgar för en viss tärningsdisciplin, vilket är är bra i spel med stora mängder tärningsrull. Har varit en stående husregel i de spelgrupper jag varit med i sedan 90-talet. Den kallas "Tärnsjöregeln", döpt efter samhället söder om Dalälven i Uppland. Näppeligen särskilt spännande. Men praktiskt.

Genesis

Ni dés ni maître
Vi hade en stegrande straffskala för tärningar. Om de inte gjorde som man ville fick de spendera natten i frysen. Ställde de till det en gång till mikrades de, medan de andra tärningarna såg på.

solvebring

Superhero
Jag har aldrig varit någon regelpillande. Mina husregel har alltid varit av den vanliga typen, husregler man känner igen från flera olika ställen osv.

Däremot saknar jag "klockan" i min gamla DoD-värld. Vi störde oss så mycket på att det blev totalfucked med tiden eftersom den egentligen inte fanns någon mätbar tid, det hade vi liksom utgått ifrån. Vi tyckte inte att man kunde inte säga saker som "Vi ses klockan tolv" eller "Visst, vi möts upp där om tre timmar" - för vem/vad mätte timmarna och vem/vad talade om att klockan var tre?

Därför skapade jag en klocka för "civilisationen" och simsalabim så hade civilisationens alla städer mekaniska klockverk, proffesionella klockare osv.

Grejen som jag saknar är att den kändes ambitiös och som en lustig speldetalj. Det var inte bara "Första timman, Andra timman" och sådant, utan nej, det fanns en massa olika sorters indelningar av dygnet och det. Jag var väl runt 14 bast eller något när jag skapade den men likväl var det KUL att skapa den och att använda den i spel. Spelarna gillade verkligen det här och det var det som gjorde det så bra.

/solvebring som ska visa dokumentet någon gång om han någonstans kan hitta sina äldsta DoD-filer på någon diskett (som om jag ens har en floppy-enhet idag...)eller skiva.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det här vill jag veta mer om. DElvis därför att jag själv introducerar tidsmoment (av en annan karaktär) och uppmuntrar sådant. Posta det där dokumnetet då du hittar det på de där plastbitarna från 90 talet :gremsmile:

Unfair

Hero
nominesine said:
Att den som tappar en tärning på golvet måste slå om hela näven med tärningar, och inte bara den tappade. Det borgar för en viss tärningsdisciplin, vilket är är bra i spel med stora mängder tärningsrull. Har varit en stående husregel i de spelgrupper jag varit med i sedan 90-talet. Den kallas "Tärnsjöregeln", döpt efter samhället söder om Dalälven i Uppland. Näppeligen särskilt spännande. Men praktiskt.
Jag (samt flera jag känner) spelar med att tärning på golvet = misslyckat slag. Det är så otroligt störande med tärningar som hamnar under soffor p.g.a. klantiga spelare. Inte för att denna regeln egentligen får dem att lära sig något men ändå.

solvebring

Superhero
Niklas73 said:
Det här vill jag veta mer om. DElvis därför att jag själv introducerar tidsmoment (av en annan karaktär) och uppmuntrar sådant. Posta det där dokumnetet då du hittar det på de där plastbitarna från 90 talet :gremsmile:
Chansen för att jag hittar dokumentet är nog liten, men om du nu har frågor som tror jag att jag kan minnas grundprincipen, som egentligen är rätt så enkel och självklar.

Kort sagt var det en lista. Till vänster fanns "vår" tid: 06:00, 07:00, 08:00 etc. Till höger om det fanns fiktionens tid: Första gryningstimman, andra gryningstimman etc. Jag tror jag kallade tider runt klockan 11-14 för midsolstimmar, därefter aftontimmar, stjärntimmar etc. ... Väldigt enkelt och kort.

Detta styrdes av slag från stadens klocktorn, styrt av mekaniska delar. Detta kontrollerades sedan av klockare som använde astronomi och timglas. Sedan fanns det då klockare på gatan som gick runt i distrikt och ringde med handklockor, angav timma och ropade ut aktuell information: "*Kling-kling!* Fjärde aftontimman, templet samlar till aftonbön! Fjärde aftontimman, templet samlar till aftonbön!" ... På natten var det klassiskt nog: "Andra stjärntimman, allt är väl! Andra stjärntimman, allt är väl!" - om ingenting hade hänt.

Klockarna hade egna inrättningar, kontor osv. och var verkligen en hel yrkeskår. Hade man stadsomfattande information kunde man gå till deras kontor och lämna informationen så att den nådde ut i staden.

Hade det varit idag hade jag antagligen varit mer noggrann med namnen och säkert försökt att hitta på något för att skilja årstiderna åt och sådant. Det kändes dock bra att kalla allting för timmar, så att man fick motsvarighet i "en halvtimma" (på känn) och "en timme" etc.

solvebring

Superhero
Niklas73 said:
Kul lösning för att få in tiden i spelet tycker jag.
Ja, det gynnade känslan för fiktionen en hel del och gav spelet en del detaljkrydda. Vad jag vill minnas så skrev jag förresten även upp återkommande händelser som skedde vid vissa specifika klockslag. Marknaden öppnade i blablablatimman, gatueldarna tändes i blöblöblötimman, vakterna bytte skift då och då etc.

I spel användes det ofta när rollpersonerna skulle mötas, göra inbrott och sådana saker - samt för att föra ut information då. Undra varför jag slutade använda detta? ... Hm, kanske för att jag inte gillade att jag inte arbetat igenom det ordentligt. Hm, jag vet inte riktigt. Exakt tid kan iof ses om en onödig detalj i fantasyrollspel, men det gör ändå en hel del för känslan av strukturerat stadsliv.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag jobbade med högtider och månader. Det kunde bli rätt kul att då morgondagen inföll råkade det sammanfalla med en högtid som komplicerade saker för rollpersonerna. Det kan man ju bara "slänga in" men det är roligare att det inträffar som en del av ett tidsflöde.

solvebring

Superhero
Niklas73 said:
Jag jobbade med högtider och månader. Det kunde bli rätt kul att då morgondagen inföll råkade det sammanfalla med en högtid som komplicerade saker för rollpersonerna. Det kan man ju bara "slänga in" men det är roligare att det inträffar som en del av ett tidsflöde.
Ja, sådant är riktigt kul om man just vill göra sin värld lite mer levande. Almanacka, tid och sådant är väldigt roligt att både skapa och handkas med i spel.

Rickard

Urverk speldesign
Vi gjorde om reglerna i EDD så att perfekta och särskilda slag samt hjälteförmågan järnnäve gav +2 i skada. Detta gjorde sämre vapenskada väldigt mycket bättre medan vapen som redan gav massiv skada bara förändrades marginellt.

Det är en regel som jag skulle köra med än idag.

/Han som minns hans anka med rundspark och järnnäve