Tja, det beror ju på hur du definierar skalan. Jag ska ge några exempel hur jag värderar saker, samt några exempel på äventyr som jag skulle belöna med det antalet ÄP.
För mig så är 500 poäng ett äventyr som är avslutningen på en kampanj där rpna typ räddat världen från säker undergång. Exempel här skulle bli "den femte konfluxen".
256 ÄP om du säger skulle innbära något i stil med att rpna avvärjer ett inbördeskrig eller utför något annat liknande dåd som är mycket svårt, så svårt så att det är mycket stor sannolikhet att de inte klarar av det, men inte så att hela världen hänger på det ifall de misslyckas. Exempel här skulle bli "Kristalltjuren, Barbia".
100 ÄP skulle för mig motsvara ett äventyr som är mycket svåra men sannolikheten att rollpersonerna klarar det är förhållande vis stor om de inte begår några större tabbar. Exempel här skulle bli "Oraklets fyra ögon".
30-50 ÄP skulle för mig motsvara ett äventyr som är svårt, men chansen att rpna skulle misslyckas totalt är inte så stora. Ett exempel här skulle vara "Djupets fasor, Torshem" eller något av de mer normala äventyrena där inte rollpersonerna har en så svår uppgift att deras misslyckande får några större katastrofala effekter.
Men som sagt, detta är vad jag skulle värdera och går efter, olika SL bedömmer sådant olika och referenserna i regelboken är ju ungefär minimum och maximum, något som man inte kan räkna medelvärde på utan får använda sunt förnuft för att bedömma hur många ÄP rollpersonerna ska få. Varenda erfaren SL vet att balansera belöningar i form av erfarenhet, ÄP, eller vad de valt att kalla det i de olika rollspelssystemen efter hur snabbt han vill att rollpersonerna ska utvecklas. Det är något som man som nybliven SL kan ha svårt för men efter ett tag så börjar man få in känslan för hur mycket man bör ge, man får inte ge för lite för då tycker spelarna att det är tråkigt och man får inte ge för mycket för då blir rollpersonerna så skickliga att de inte längre finner äventyren spännande och utmanande, och därmed oftast ledsnar på rollpersonerna de spelar.
/Johan - Väktare av Rustningskammaren (
Http://on.to/gemini)