Nekromanti Salvete fratribus et sororibus

Oberoten

Veteran
Gammal som gatan på rollspel. Rätt ny på de här forumen (även om jag i min tid drivit såväl forum som BBSer fokuserade på rollspel) däremot.

Rotlös mångsysslare, för närvarande insnöad på CNC, elektronik och props för det stora spelrums projektet. :)

Så min fråga då till forumen : Jag och hustrun håller på att restaurera upp våran gamla lada till hobby hus. Vad tycker ni skall finnas i ett spelrum? Vi spelar mestadels historiska scenarion med övernaturliga inslag (Ars Magica tbh) och skulle gärna låta detta återspeglas. Men vi har redan en hel del mysiga och lagom udda props. (Bland annat ett animatroniskt dockhuvud, en älgskalle med runor på mm. Någon föreslog att jag skulle prova göra en minifrys av en trätunna.)

Spelbord med eventuellt infälld TV är väl ett givet så småningom men budgeten är snål för närvarande.

zonk

muterad
Jag hade lätt jobbat med ljussättningen. Justa ljusstakar, gömda ljusslingor (evt justerbar kulör?), och annat i ljusväg - men samtidigt ljust nog att man ser tärningar med mera nåtsånär väl. Gör mkt för stämningen imo!

Oberoten

Veteran
Mhm. Har skaffat två stycken rejäla hjul att sätta i taket i vardera sidan av bodan... Arduino och RGB slingor borde vara rätt lätt att lägga till. Hade EG först funderat på att bara ha en gammaledags jul-slinga med fejkljus i men ljus-styrkan är dålig på den lösningen.

Jarl

Hero
Öh, helt off topic, men borde det inte vara "fratres et sorores"? Eller varför använder man ablativ där?

Oberoten

Veteran
Jarl;n250884 said:
Öh, helt off topic, men borde det inte vara "fratres et sorores"? Eller varför använder man ablativ där?

Ah det är antagligen min begränsade förståelse av latinet. Har alltid använt det som "Mina bröder och systrar från/i hobbyn"

Jarl

Hero
Oberoten;n250896 said:
Ah det är antagligen min begränsade förståelse av latinet. Har alltid använt det som "Mina bröder och systrar från/i hobbyn"

Aha, ja så blir det nog ja (vad nu 'hobby' heter på latin ^^). Tänkte att det bara skulle bli "Hej bröder och systrar".

RasmusL

Champion
Oberoten;n250864 said:
Mhm. Har skaffat två stycken rejäla hjul att sätta i taket i vardera sidan av bodan... Arduino och RGB slingor borde vara rätt lätt att lägga till. Hade EG först funderat på att bara ha en gammaledags jul-slinga med fejkljus i men ljus-styrkan är dålig på den lösningen.

Köra IKEA Trådfri eller Philips HUE eller annan ZigBee-greja kanske? Mina medlajvdesigners har kopplat dem till en fin digital kontrollpanel som vi använder till diverse bus under lajven :)

zonk

muterad
Annars.. fasen lite snygga props typ döskallar, dubbelyxor osv hade ju varit gjutet, lite inredning a la Conan. Fast det är kanske rätt segt att bygga själv. Kanske lite pälsar eller sånt?

Oberoten

Veteran
zonk;n250902 said:
Annars.. fasen lite snygga props typ döskallar, dubbelyxor osv hade ju varit gjutet, lite inredning a la Conan. Fast det är kanske rätt segt att bygga själv. Kanske lite pälsar eller sånt?

Har en älgskalle som karvats ur och ljusbelagts. :) Får bli min läslampa om allt går som jag hoppas på den punkten. Men måste få in en elektriker.

zonk

muterad
Om man har nån teknologi som behövs på spelbordet så känns det gjutet att förkläda den lite lätt. Kanske nån liten pulpet till SLs laptop eller så. Eller göra om det till nåt som ser lite magiskt ut. Kanske en fet magisk bok eller nåt sånt! Eller nån läskig behållare med nåt grönt magiskt guck i. Eller bara en massa saker på burk. Typ läskiga smådjur inlagda i sprit (fejk då alltså.. typ små plastgrejer i nån lagom stabil vätska).