Nekromanti Samarbete mellan religioner - kan det fungera?

Eagle

Swordsman
Hej!

Måste det alltid finnas så mycket motsättningar mellan religioner i Mundana. Är det inte tänkbart att religioner samarbetar med varandra för att nå gemensamma mål - t.ex. att bekämpa ett gemensamt hot? Jag menar inte att religionerna ska kompromissa i sina nyckelfrågor, men att man kan enas om att vara oense om många frågor - men ändå i en anda av fred och samförstånd lägga olikheterna åt sidan och fokucera på det som de har gemensamt? Hur skulle ett sådant samarbete kunna se ut? Vilka stora religioner skulle kunna komma överens med varandra? (som har ungefär samma attityder och mål) Och hur skulle deras gemensamma hotbild och fieende se ut - som de har en strävar efter att bekämpa? Hur skulle kampen kunna gestalta sig rent praktiskt?

Hoppas ni ger massor av idéer på denna tråd. Alla tankar är välkomna, för även en mindre bra idé skulle kunna väcka en idé hos någon annan. Tack på förhand!

Hälsningar
Henrik

Pendragon

Swashbuckler
De två huvudinriktningarna av Daak-kyrkan samarbetar väl, trots meningsskiljaktigheter.

Det svarta svärdets beskyddare kombinerar Cirza- och Martaridyrkan.

Möjligheterna till samarbete är stora, även om de inte beskrivs så ofta. Man får nog räkna med att missionsarbete och dylikt sällan sker med gemensamma krafter.

/Joel

Jaggernaut

Hero
Samarbete mellan religioner [ANT]

Den samoriska läran och Jordmoderns kloster. Åtminstone så har det väldigt hög toleransnivå mellan varandra och sedan är det kanske upp till en själv att avgöra resten.

DarkMystic

Swordsman
Re: Samarbete mellan religioner [ANT]

Hög toleransnivå? De är ju praktiskt taget gifta ju. Kolla in Soldarn och Asharien boken. I städerna är cirka 35% av befolkningen dyrkare av både religionerna.

/DarkMystic hoppas han aldrig får se detta i sitt liv(In the real world you know)

Tell

Hero
jag tror att ju större religionerna är, destå svårare är det att sammarbeta: jämför de nynazistiska rörelserna. Det är enorma skilnader mellan dem, men de kommer troligen inte att ryka ihop förrän de har tillräkligt med makt för att bli giriga. Jag tror att om tillräklig vinst skulle visa sig för exempelvis Daakkyrkan och Cirzatron så skulle de nog "upptäcka" en ny urkund som förklarade att de bara var grenar av samma kyrka - att motparten visserligen är vilseledda kättare, men knappast hedningar. Då kan man sammarbeta och debattera med dem istället för att dräpa dem.
Break even point. :gremtongue:

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Samarbete mellan religioner [Spoiler]

Om jag inte minns helt fel så samarbetade Daakriddarna och Zoriánriddarna när dom gick ner i helms katatomber för att tillsammans kämpa Cirefalerina när dom tillkallade Xinu.

Jaggernaut

Hero

Hög toleransnivå? De är ju praktiskt taget gifta ju. Kolla in Soldarn och Asharien boken. I städerna är cirka 35% av befolkningen dyrkare av både religionerna.

Nu kan det ju vara så att gifta inte alls behöver ha speciellt hög toleransnivå gentemot varandra :gremtongue: Okej jag underdrev väl en aning, kanske tom mer än en aning.

<font size="1">Till mitt försvar så var klockan 04.00 då har man egentligen ingen koll på vad man säger.</font size>

Jaggernaut erkänner

lijat

Swordsman
Re: Samarbete mellan religioner [Spoiler]

Just det var under extrema förhållanden så se det som ett undantag. Daaktron har enligt mig svårt att tolerera/sammarbeta med andra religioner, samoriska läran har det nog lättare men det beror i hög grad på med vem och mot vilket mål.

Lijat - predikar.

Marcus J

Hero

Jag tror det är mera som i Japan. (tror det var japan,kan ha varit kina med, länge sedan man hade religion)Man går till olika religioner när det handlar om olika saker. Jordemodern om det handlar om fruktsamhet och jordbruk och den samoriska läran om det handlar om begravningar och dylikt.

DarkMystic

Swordsman

Jag tror det är mera som i Japan. (tror det var japan,kan ha varit kina med, länge sedan man hade religion)Man går till olika religioner när det handlar om olika saker. Jordemodern om det handlar om fruktsamhet och jordbruk och den samoriska läran om det handlar om begravningar och dylikt.
Samorianska läran handlar mycket mer än om begravningar. Den talar om en värld som har funnits och alltid funnits. Varför ska folk ha ont om och om igen när de kan njuta av livet om och om igen? Jordmoderna säger: livet ska avnjutas och när tiden är inne för att dö ska man låta dem andra njuta av det. Båda e lika, båda finns på samma ställe. Så varför slåss när dem helt enkelt kan samarbeta.

Enligt folk i Asharien finner du fysisk glädje hos jordmoderns trogna och psykisk glädje hos Samorismen.

/DarkMystic tycker Samorism är skit cool