I Fantasy! tar huvudaktören sina tärningar (det är ju pölsystem), sedan läggs de hjälpande händernas tärningar/2 (avrundat uppåt) till.
I Zombie Cinema kan man stödja varandra i konflikter. Det är ju då ett scenstyrt berättelserollspel, fast jag tänker att skriva om det ändå, eftersom det möjligen kan ge andra uppslag. Valen man har är:
- Passivitet
- Stöd
- Allians
Utan att kolla regelboken -bladet så har jag för mig det fungerar så här... Är man passiv tar man helt enkelt bort sin tärning och visar att: "Nej, jag tänker inte ta del i den här konflikten på något sätt".
Väljer man att stödja så gör man det som spelare, alltså som publik, inte som rollperson. Med andra ord tänker man inte att: "Yes, nu ska jag hjälp dig eller dig här genom min roll", utan istället tänker man som åskådare: "Din vilja/lösning på detta är cool, jag gillar det, jag vill att storyn ska ta den här stigen. Därför stödjer jag dig." Då lägger man sin tärning på någon av de aktiva parternas tärning.
Om man allierar sig så gör man det genom sin rollperson. Man lägger in tärning bredvid den aktiva parten man vill stödja och erbjuder därmed sin allians, vilket betyder att din roll hjälper den andres roll, in game.
Vid stöd rollar den aktive både sin tärning och de stödjandes och väljer den med bästa resultatet. Vid allians så rollar tärningen rättmätige ägare tärningen, det vill säga att den aktive rollar sin och den allierade sin. Så väljer man den högsta tärningen (hm, just det här kan vara fel av mig, känns det som)*. Till narrationen hör dock att den allierade berättar hur han/hon hjälper till.
*Jag kan alltså ha fel om hur man sköter resultatet vid allians...