Jag har just börjat läsa Geografica Mundana och slogs snabbt av att bilderna inte presenterar klassiska fantasyfolk utan snarare associerar till historiska kulturer från vår egen värld. Jag har bara läst snuttar här och var än så länge, men det tycks ändå som om vissa av länderna har tydliga kopplingar till den historiska kultur som anspelas på i bilden.
Vad säger ni som känner världen bättre än jag gör? Är den här typen av associationer avsiktliga och leder de till större insikt om länderna, eller har man inget att hämta om Eons länder från de historiska likheterna (förutom klädedräkt och arkitektur)?
Bara utifrån bildmaterialet drar jag föjande paralleller:
Alarinn - skotska högländare
Asharien - normander
Cirefaliska samväldet - Bysans
Damarien - medeltidens sydtyskland
Drunok - saxare/vikingar (i Britannien)
Jargien - antikens Rom
Västmark - vikingar (på Grönland/Island)
Dessutom verkar en hel kopplingar finnas i själva texterna. Jag tänker på saker som Pereines demokratiska styre med sina kantoner (jfr. medeltidens Schweitz), på cirefaliernas handelspolitik (jfr. Genua och Venedig), på den tydliga kopplingen mellan Mûhad och arabisk kultur, osv..
Vad säger ni?
/Chaireas
Vad säger ni som känner världen bättre än jag gör? Är den här typen av associationer avsiktliga och leder de till större insikt om länderna, eller har man inget att hämta om Eons länder från de historiska likheterna (förutom klädedräkt och arkitektur)?
Bara utifrån bildmaterialet drar jag föjande paralleller:
Alarinn - skotska högländare
Asharien - normander
Cirefaliska samväldet - Bysans
Damarien - medeltidens sydtyskland
Drunok - saxare/vikingar (i Britannien)
Jargien - antikens Rom
Västmark - vikingar (på Grönland/Island)
Dessutom verkar en hel kopplingar finnas i själva texterna. Jag tänker på saker som Pereines demokratiska styre med sina kantoner (jfr. medeltidens Schweitz), på cirefaliernas handelspolitik (jfr. Genua och Venedig), på den tydliga kopplingen mellan Mûhad och arabisk kultur, osv..
Vad säger ni?
/Chaireas