Nekromanti Samband mellan kulturer i Eon och från historien?

Chaireas

Veteran
Jag har just börjat läsa Geografica Mundana och slogs snabbt av att bilderna inte presenterar klassiska fantasyfolk utan snarare associerar till historiska kulturer från vår egen värld. Jag har bara läst snuttar här och var än så länge, men det tycks ändå som om vissa av länderna har tydliga kopplingar till den historiska kultur som anspelas på i bilden.

Vad säger ni som känner världen bättre än jag gör? Är den här typen av associationer avsiktliga och leder de till större insikt om länderna, eller har man inget att hämta om Eons länder från de historiska likheterna (förutom klädedräkt och arkitektur)?

Bara utifrån bildmaterialet drar jag föjande paralleller:
Alarinn - skotska högländare
Asharien - normander
Cirefaliska samväldet - Bysans
Damarien - medeltidens sydtyskland
Drunok - saxare/vikingar (i Britannien)
Jargien - antikens Rom
Västmark - vikingar (på Grönland/Island)

Dessutom verkar en hel kopplingar finnas i själva texterna. Jag tänker på saker som Pereines demokratiska styre med sina kantoner (jfr. medeltidens Schweitz), på cirefaliernas handelspolitik (jfr. Genua och Venedig), på den tydliga kopplingen mellan Mûhad och arabisk kultur, osv..

Vad säger ni?

/Chaireas

Krille

Super Moderator
Jag skulle vilja säga så här: i princip är det endast Consaber och Tokon/Alarinn som har en europeisk förebild. Eller rättare sagt, det är endast dessa som har en avsiktlig europeisk förebild, och där är rippet från verkligheten större i Tokon/Alarinn än i fallet Consaber. Resten är ett hopkok av idéer från diverse kulturer som blandats samman till något som verkar coolt. Om en viss dominerande idé råkar ha likhet med Europa så är det oavsiktligt.

Och jo, även vanlig fantasy har detta. Vad är rohirrim om inte saxare till häst?

Hjalle

Swashbuckler
En tråd om ämnet här.

Jag länkar
Jag länkar
Jag länkar, min vän
För min hjärna den kan tänka
Jag länkar, min vän...

Det finns säkert andra trådar att länka till också, men det här var den första jag kom på.

-Hjalle, länkar.

Chaireas

Veteran
Uppenbarligen fanns det en hel som har sagts om saken...
Tack för tipset - jag skall dyka ned i den elektroniska pappershögen och läsa... :gremlaugh:

rax

Swordsman
Rohirrim

Vad är rohirrim om inte saxare till häst?
Coola saxare till häst? :gremcool:

Eller lite mer på allvar - en lagom avvikande fantasykultur med bibehållen hög igenkänningsfaktor som därmed inger en känsla av ’trovärdighet’.

/Rax, skämt/allvar 50/50

Hjalle

Swashbuckler
Arabien och Mûhad, nää...

"Säg inte det när Ymir ser på bara"

Nupp för all del, gör inte det... Och jag håller med honom.

-Hjalle, tycker blähä blaha.... :gremsmirk:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Islamism

Precis. Skiljs på arabisk och islamisk kultur - det senare är ett begrepp som inbegriper långt fler folk än araberna.

- Ymir, ingen arabripoff

Chaireas

Veteran
Re: Islamism

Naturligtvis, du har rätt.

/Chaireas (teologen som straffar sig själv för att han just uttryckt sig förhastat om saker som han ogillar när andra uttrycker sig förhastat om... :gremgrin:)

Nero_UBBT

Warrior
ordet islamism

Tänkte bara kolla att alla är med på detta; islamism betyder politik utformad utifrån islam. Dvs inte lika med religionen Islam.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Samband mellan kulturer i Eon och från histori

Personligen tyckte jag alltid att Jargien motsvarade Bysans, mtp religionen och teokratin. CIrefaliska samväldet passar väl bäst in på något havsfarande folk, typ Italienska statsstater (Venedig?) nämnde du själv. Dom tycker jag passar ypperligt. Särskilt med alla kanaler i städerna och den högt utvecklade flottan. Fast Cirefalierna är nog dom mest svårplacerade av alla mundanska kulturer om man ska jämföra med Jorden.

Sen kan också lätt göra jämförelsen med Consaber som England/Frankrike. Där Urma Bréann är England och Danbréann är Frankrike. Många har dragit parallellen med Sovjet och Thalamur då deras kontrollsamhällen påminner om varandra (Stark hemlig polis och religionsförbud bland annat). Jag tycker dock inte om den jämförelsen och har definitivt gett Thalamur lite mer färg när jag använt dom. Så vitt jag förstår så tycker inte Nallo (han som filar på Thalamur-modulen) att den jämförelsen är något vidare han heller. Alverna har också alltid varit lite japaninspirerade. Särskilt i vapenkulturen.
Åh, just ja. Raunlänningarna i norr har tydliga likheter med de mongoliska stäppfolken. Gamla Colonan passar bättre som Antikens rom då de faktiskt föll och splittrades i två stora delar som fortfarande bankar på varandra (Thalamur och Consaber). Dom liksom Rom kännetecknades även av en hög teknologinivå som sedan föll i glömska när riket krackelerade.

/Naug, tror inte han har glömt någonting

Durin

Veteran

Jag vet inte riktigt vad Neogames har tänkt sig, men Tarhai ska väll vara Japan antar jag. Och Menon-Aun ska vara Kina. Miam? Hmm. Svårt som attans. Iallafall spelar jag dom på det sättet, det är trevligt med ett par "asiatiska" länder i Mundana!

Mouja

Hero

"Alverna har också alltid varit lite japaninspirerade."

Jag tycker mig se några likheter mellan dem och ostro- samt visigoter. (Tänkte först och främst på Léaram och Thism då.)
Nog för att goterna "försvann" och inte alverna samt att goternas uppkomst är väldigt grumlig, så är alvernas med - men det är antagligen bara för att de är alver. Fast sedan så splittrade goterna vår världs kejsardöme (eller hjälpte till iaf) och det kanske blir alvernas mål nu när kejsardömet viftar runt med sina armeer och skriker. Sedan har vi ju krimgoternas assimilering med befolkningen i öster.

Vesi betyder "de goda/ädla" (det är i svenskan som vi kallar dem för visigoter, andra språk har andra beteckningar) och ostrogothi betyder "glänsande goter".

Nu kanske jag läser in i det hela alldeles för mycket... vilket jag brukar göra..

Ezping Orm

Hero

Förstår inte riktigt vad du menar. :gremconfused: Vilka likheter har goterna med Eons alver?

//Ezping Orm

Panaga

Veteran
Nu har jag inte spelat EON så myket. Men visst verkar det finnas sådana kopplingar som du säger. Precis som HarnWorld gör så imiterar de vår verklighet, vilket gör det hela spännande och intressant. Det blir så mycket lättare då att sätta sig in in i världen, när den liknar vår.

Bless!
Jonas Thornander
"From the real Ivinia"
Sweden