Nekromanti Samberättande spel?

Necross

Swashbuckler
Vilket är det bästa spelet med mycket samberättande? Gärna fantasy eller totalgeneriskt. Tänkte försöka lura några vänner (alla erfarna spelledare av trad-spel) att testa. Trodde "Oskrivna blad" kunde vara nåt, men det ska tydligen revideras - finns det nåt liknande?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det jag skulle rekommendera att ni testar är Inspectres eftersom det har ett helt annat perspetiv på rollspelande än vad man är van vid som tradspelare. Det kräver ganska lite förberedelser och det har regler som styr när berättelsen är slut. Framför allt låter de spelarna ta över spelledarens roll och bestämma exakt vad som händer efter ett lyckat färdighetsslag, och det är just den makten som skiljer samberättarspel från tradspel.

Vad det handlar om? Jo, rollpersonerna driver en Ghostbuster-liknande firma som undersöker övernaturliga fenomen.

/tobias

terje

xenomorf mystiker
Får instämma i att Inspectres är ett bra nybörjarval. Om det är jätteviktigt att det är fantasy så bör det inte vara så svårt att tolka om fiktionen i spelet till nåt sådant. Det finns en gratis demoversion att ladda ned, googla.

Annars finns ju Evolutionens Barn att ladda ned gratis också, det är visserligen anime / cyberpunk, men alla talar svenska.

Mogger

Hipsteranka
Samberättande = Delat ansvar över att berätta? Det finns ju en del missförstånd här men jag antar att du menar spel som typ Oskrivna blad.

Själv tyckte jag iofs att spelet var sådär, men Shab Al Hiri Roach har ändå en del fina poänger. Inte minst för att settingen är skön och enkel att komma in i (call of cthulu möter Black Adder eller nått). Annars gillar jag Grey Ranks, men det kan vara för mycket allvar där. Polska upprorsbarn tvingas växa upp för fort under Warsawaupproret. Oxå snyggt och lätt att komma in i.

solvebring

Superhero
Berättelser från Staden!
Dock har Arvidos tagit det ur försäljning för att arbeta fram en ny version, fast det kanske är möjligt att han har en PDF eller något. Du kan alltid kontakta honom och höra efter.
Jag tycker i alla fall att det är suveränt och har haft underbart roligt med det.

Necross

Swashbuckler
Måns said:
Samberättande = Delat ansvar över att berätta? Det finns ju en del missförstånd här men jag antar att du menar spel som typ Oskrivna blad.
Förlåt, jag var lite otydlig. Jag menar såna där spel där spelledandet kan växla lite hipp som happ, även mitt under spelmöten, som jag hört så mycket om. Dvs spel som jag tror 4-5 erfarna spelledare skulle uppskatta :gremsmile:

Necross

Swashbuckler
Mmm. Endera helt generiskt eller så generisk fantasy skulle nog vara att föredra, för maximal frihet. "Men kul att ni håller på", så om man säger, med toknischade teman.

terje

xenomorf mystiker
Donjon är ett fantasyspel ala D&D som funkar på ungefär samma sätt som Inspectres - dvs spelaren rullar för sin rp's handling och om det går bra får han/hon bestämma vad som händer. Ex: Din rp spejar ner i grottgången och bestämmer att du ser tre orcer vakta en guldskatt.

Arfert

Facit
...kanske inte vad du är ute efter, men jag gillar The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen som du kan se här.

Vill du ha nåt mer generiskt finns Universalis, som är hyfsat, men inte nytt.

GnomviD

Heresiark
Jag kan passa på att pimpa två av mina favoriter (och därtill svenska spel):

Evolutionens barn har Terje redan nämnt, och som jag tycker ni kan kika på. Det finns förvisso en spelledare, som har rollen under hela spelpasset, men hen gör typ ingenting under spel. Alla beskrivningar etc. utgår från spelare, och det är ingen mening att komma med någon förberedd handling. Dessutom: creative commons och fritt att ladda ner. Systemet är väl det viktiga, och det borde gå att hacka till en annan setting rätt enkelt.

Medan världen går under är också ett awesome spel. Ingen spelledare och fyra spelare. Bygg världen tillsammans och turas om att sätta scener. Det är egentligen byggt för SF-berättelser, men det är bara för att det står så i texten; jag kan vittna om att det funkar utmärkt för att spela Cthulhu/fantasy-steampunk. :gremsmile:
I min erfarenhet brukar man dock spela det här med en större distans till ens rollperson än andra rollspel. Det passar kanske inte för alla.

Simon

Swashbuckler
Necross said:
Måns said:
Förlåt, jag var lite otydlig. Jag menar såna där spel där spelledandet kan växla lite hipp som happ, även mitt under spelmöten, som jag hört så mycket om. Dvs spel som jag tror 4-5 erfarna spelledare skulle uppskatta :gremsmile:
Då tycker jag att ni absolut ska kolla på Utpost, skrivet av Genesis på forumet. Alla turas om från scen till scen att "spelleda" (man kan själv spela sin rollperson i scenen, eller sätta en scen där bara andras rollpersoner är med), och det är extremt regellätt och väldigt roligt. Gör sig förmodligen bäst som one-shot, i alla fall är det bara så jag har spelat det ett antal gånger. Det är skrivet med science fiction-färg, men absolut ingenting behöver ändras för att ens utpost ska ligga i en fantasyvärld eller varsomhelst egentligen.

Det handlar alltså om att rollpersonerna bemannar en utpost långt från civilisationen, och där slits mellan upostens inre konflikter och dess yttre hot. Asroligt.

Det cirkulerar en speltestversion som är mycket spelbar, du kan ju höra dig för om nån som har den kan dela med sig, eftersom författaren nu är okontaktbar där borta i Kina.

solvebring

Superhero
Det cirkulerar en speltestversion som är mycket spelbar, du kan ju höra dig för om nån som har den kan dela med sig, eftersom författaren nu är okontaktbar där borta i Kina.
Skulle också väldigt gärna vilja kika på Utpost om det går för sig? Någon som har den kan väl hojta? Har varit sugen på det nu sedan Genesis presenterade idén. Ett tag med andra ord. Kände dock inte till att det fanns en speltest.

terje

xenomorf mystiker
Jag har speltestdokumentet för Utpost, jag tror nog inte att Simon har något mot att man delar det - men sammanfatta gärna vad ni tyckte om spelet så blir han nog glad.

Spelet kräver nog fyra-fem tillfällen för att komma till sin rätta tror jag (har själv inte haft tid att pröva det ännu). Borde gå utmärkt att göra som fantasy, typ rp får i uppdrag att upprätta och skydda en utpost i ett fientligt område eller lider skeppsbrott på en främmande ö.

Mejla mig på terjenordin snabela hotmail punkt com så skickar jag filen.

Rickard

Urverk speldesign
Simon said:
Då tycker jag att ni absolut ska kolla på Utpost, skrivet av Genesis på forumet. Alla turas om från scen till scen att "spelleda" (man kan själv spela sin rollperson i scenen, eller sätta en scen där bara andras rollpersoner är med), och det är extremt regellätt och väldigt roligt.
...eller så kan man kolla på Det sjätte inseglet som är något mer fantasy. Enligt Genesis fungerar det dock bäst på tre deltagare.

/Han som är färgad av sitt enda speltillfälle som blew his mind