Det håller jag med om. Det kanske i nån mening rent av var det jag menade och kanske driver jag rent av tes här på ett lite ofint sätt. Hoppas inte.kloptok;n273762 said:Det tycker jag nog gäller för i princip alla ”spelledarlösa” spel dock.
Fast är det ändå inte lite skillnad här där Polaris snarare har roterande SL medan ex Dream Askew eller Fall of Magic har ett mer kontinuerligt (eller nåt) utdelat spelledarskap? Det är i någon mening rimligare att tala om de senare som SL-lösa än det förra (så långt som det är rimligt att kalla något spel SL-löst etc etc).
Just det. Jag skulle nog vilja hävda att många "speladarlösa" spel är bättre på att förklara vad spelledaren skall göra än spel med.kloptok;n273762 said:Det kan vara mer uppstyrt och förklarat i spelet vem som gör vad i en scen (som i polaris) eller mindre tydligt.
Ja, eller den som känner sig tryggast med att ta mest plats. (Eller, det är min erfarenhet.)kloptok;n273762 said:I det senare fallet är min erfarenhet att det är scensättaren i respektive scen som får en implicit spelledarroll.