I ett traditionellt rollspel antas det man gör i spelet delas upp i spelare, som kontrollerar sina rollpersoner, och spelledare, som kontrollerar omvärlden.
I mer moderna spel har detta ibland luckrats upp - även utanför mer dedikerade samberättarspel - men oftast är kontrollen spelare får över världens natur begränsad i vanliga rollspel.
Några exempel på mekaniker och tekniker i (neo)tradspel jag stött på som kan tillåta eller uppmuntrar samberättande:
Fortune in the Middle: Beroende på hur brett man applicerar denna mekanik så kan man tillåta spelare att beskriva delar av världen och lägga till efter behov.
Berättarkontroll (t ex i Evolutionens Barn): Konfliktmekanik där den som vinner slaget får beskriva konfliktens utkomst. Aningen besläktat med FitM.
Stuntsystem (t ex i Exalted och Adventure, t ex): Fortune-at-the-End, i regel, men belönar uppfinningsrikedom och specifikt tillåter och uppmuntrar den genom att belöna kreativ användning av miljön.
Dramatic Editing (Adventure): Mekanik för att uppmuntra genrekonventioner. Dyrt (och använder de generiska energipoängen) med en stigande prisskala för större/mer märkbara förändringar av verkligheten.
Dirty Dungeon: Belönar spelare för att skapa en dungeon och ger SL sätt att göra dungeonen oförutsägbar.
Vilka andra känner ni till?
I mer moderna spel har detta ibland luckrats upp - även utanför mer dedikerade samberättarspel - men oftast är kontrollen spelare får över världens natur begränsad i vanliga rollspel.
Några exempel på mekaniker och tekniker i (neo)tradspel jag stött på som kan tillåta eller uppmuntrar samberättande:
Fortune in the Middle: Beroende på hur brett man applicerar denna mekanik så kan man tillåta spelare att beskriva delar av världen och lägga till efter behov.
Berättarkontroll (t ex i Evolutionens Barn): Konfliktmekanik där den som vinner slaget får beskriva konfliktens utkomst. Aningen besläktat med FitM.
Stuntsystem (t ex i Exalted och Adventure, t ex): Fortune-at-the-End, i regel, men belönar uppfinningsrikedom och specifikt tillåter och uppmuntrar den genom att belöna kreativ användning av miljön.
Dramatic Editing (Adventure): Mekanik för att uppmuntra genrekonventioner. Dyrt (och använder de generiska energipoängen) med en stigande prisskala för större/mer märkbara förändringar av verkligheten.
Dirty Dungeon: Belönar spelare för att skapa en dungeon och ger SL sätt att göra dungeonen oförutsägbar.
Vilka andra känner ni till?