solvebring
Superhero
Jag är inte så värst duktig på att hänga med bland alla bloggar och podcasts. Jag har nyligen satt igång med podcasten Narrative Control. Dvs att jag lyssnat på avsnitt #0 och #1.
Avsnitt ett handlar om samverkan för att skapa rollerna tillsammans, på det viset att man arbetar tillsammans inom gruppen för att skapa till exempel bakgrund till rollerna och gruppen.
Exemplet som ges är hur spelledaren använder ledande frågor som bestämmer just detta i och med att spelarna runt bordet får svara på de här frågorna. Så, istället för att folk skriver bakgrund och beteende på egen hand och håller hårt på vilken roll de tänkt skapa så låter spelledaren de olika spelarna färga varandras rollpersoner, så att gruppen skapas tillsammans och så att spelarna gemensamt bygger upp bakgrunden för var och en, inte minst gruppen.
Exempel:
Andra exempel man kan se på sådant gemensamt skapande, vilket jag vill kalla samberättande (mer eller mindre) är ju till exempel det att man i just många samberättarspel skapar settingen tillsammans genom att diskutera fram en spelvärld vilken skapas från olika håll och sakta men säkert bygger upp en gemensam bild. Det är det jag syftar på med dynamik, i det här avseendet.
Så, mer tekniker på den här fronten?
Förtydligande: Känner ni till fler intressanta samberättarmetoder - "skapa-tillsammans-metoder" för att bygga upp rollpersoner, världar, storys etc. för att skapa den här lite tajtare dynamiken?
Förövrigt ger man exempel på spel som förespråkar sådant (även om man hävdar att det går att klistra på vilket spel som helst, bara spelgruppen diggar det). Bland dessa spel snackar man om Dread (inte spelat, inte läst), Prime Time Adventures (inte spelat, men läst) m.fl.
Tips/exempel på fler spel?
Avsnitt ett handlar om samverkan för att skapa rollerna tillsammans, på det viset att man arbetar tillsammans inom gruppen för att skapa till exempel bakgrund till rollerna och gruppen.
Exemplet som ges är hur spelledaren använder ledande frågor som bestämmer just detta i och med att spelarna runt bordet får svara på de här frågorna. Så, istället för att folk skriver bakgrund och beteende på egen hand och håller hårt på vilken roll de tänkt skapa så låter spelledaren de olika spelarna färga varandras rollpersoner, så att gruppen skapas tillsammans och så att spelarna gemensamt bygger upp bakgrunden för var och en, inte minst gruppen.
Exempel:
Spelledare -> Spelare A: Vem är gruppens ledare?
Spelare A: Wayne McDougal (Spelare D).
Spelledare -> Spelare B: Vem är gruppens verkliga ledare?
Spelare B: Catherine Clark (Spelare C).
Spelledare -> Spelare C: Hur känns det för dig när du måste släpa på gruppansvaret och rätta alla Wayne's misstag?
Osv.
Eller...
Spelledare -> Spelare A: Vem är gruppens smart guy?
Spelare A: Felicia.
Spelledare -> Spelare B: Varför anses Felicia vara gruppens smart guy?
Spelare B: För att hon sitter på en forskarutbildning, har flera års erfarenhet i fält och hon tänker innan hon talar.
Spelare A: Wayne McDougal (Spelare D).
Spelledare -> Spelare B: Vem är gruppens verkliga ledare?
Spelare B: Catherine Clark (Spelare C).
Spelledare -> Spelare C: Hur känns det för dig när du måste släpa på gruppansvaret och rätta alla Wayne's misstag?
Osv.
Eller...
Spelledare -> Spelare A: Vem är gruppens smart guy?
Spelare A: Felicia.
Spelledare -> Spelare B: Varför anses Felicia vara gruppens smart guy?
Spelare B: För att hon sitter på en forskarutbildning, har flera års erfarenhet i fält och hon tänker innan hon talar.
Så, mer tekniker på den här fronten?
Förtydligande: Känner ni till fler intressanta samberättarmetoder - "skapa-tillsammans-metoder" för att bygga upp rollpersoner, världar, storys etc. för att skapa den här lite tajtare dynamiken?
Förövrigt ger man exempel på spel som förespråkar sådant (även om man hävdar att det går att klistra på vilket spel som helst, bara spelgruppen diggar det). Bland dessa spel snackar man om Dread (inte spelat, inte läst), Prime Time Adventures (inte spelat, men läst) m.fl.
Tips/exempel på fler spel?