Re: Att blocka handlingar, personliga tankar
Jag tror helt enkelt att man får mjuka upp ramarna lite för vad som är blockering och inte när det gäller spelledarlett spel. När det gäller samberättande eller liknande så finns det ofta en norm om att arbeta för berättelsen, och det är egentligen det som hela den här grejen handlar om. Så i det sammanhanget vore det istället en blockering att ringa efter hjälp eller att inte gå ned i källaren - eftersom det dödar berättelsens utveckling. Och i ett berättelserollspel är ju berättelsen i princip allt.
Så, vad det gäller spelledarlett spel tycker jag inte att man ska se det som en direkt blockning. Man kan se det som en rälsning - ja - och rälsande är enligt mitt tycke inga fel om det görs bra. Jag förespråkar egentligen total spelarfrihet, men den totala friheten kräver enligt min filosofi en viss sorts rälsning, eller uttänjda blockeringar. Jag tror helt enkelt att allting "comes down to" hur man gör det - inte att man gör det eller när man gör det.
Om spelledaren tvingar sina spelare att gå ned i källaren genom att säga till dem meta så är det ganska jävla värdelöst gjort. Så, vad spelledaren bör göra enligt mitt tycke är att möta upp; rälsa bra. Man går halva vägen var helt enkelt. Man låter spelarna undvika källaren. Istället får man helt enkelt jobba på ett skäl att få ned dem där senare eller så får man helt enkelt ta vad som finns i källaren och slänga in det i ett annat rum. Jag förespråkar alternativ nummer två. Spelarna får som de vill och spelledaren få göra det han/hon vill. Kompromiss is the shit. =)
Samma sak gäller mobilsamtalet. Fast om batteriet är dött, varför ska man som spelare egentligen klaga på det? Det förstår jag verkligen inte. Visst, det är den enklaste, minst fantasifulla lösningen och det är uppenbart ett stopptecken från spelledaren.Men vad gör det, egentligen? Visst, man kan känna sig rälsad, men vad det gäller en sådan liten petitess tycker jag själv inte att det gör så mycket. Fast ja, allt "comes down to" hur man gör det - enligt mig. Därför kan man helt enkelt låta spelarna ringa, låta larmcentralen svara... Men samtalet kan brytas av en ny händelse, rollpersonerna kan bli lovade hjälp även fast den hjälpen kanske aldrig kommer fram - det kan man dessutom spela vidare på senare, telefonen i sig kommer att utlösa en ny händelse som avbryter allting och kastar hela äventyret i en ny vänding.
Med andra ord tycker jag att det är okej att blockera och rälsa om man gör det snyggt och av en anledning. Det ska helt enkelt ge någonting annat istället, inte bara en trist, grå återvändsgränd. I och med det, om man ger något nytt givande via sin rälsning /blockering och möter upp förslaget på ett eller annat sätt så blir det per definition ingen blockering, egentligen, eftersom det för sammanhanget vidare istället för att döda det.