Nekromanti Samberättarspel, spökerier, funderingar, design

Ram

Skev
Re: Bredd?

solvebring said:
Det är lite av ett dilemma med andra ord. Ska jag bredda så att man får berätta om vilket spöke man vill, eller ska jag hålla mig till min "Det okända"-anda och forma spelet kring att ta reda på vem/vilka vålnaden var, varför den är kvar och vad den vill?

Vad tror ni, gott folk, om den punkten?
Jag tycker att man skall få beskriva vilket spöke man vill, men att man sedan kan ha de frågor som du ställer som endera riktlinjer alternativt som en del av en kortlek eller tabell som används vid lämpliga tillfällen.

Att ha det som enda mål med spelet känns som att det begränsar ganska hårt.

solvebring

Superhero

Jag gillar ditt tänk och jag tror du har rätt, det kan bli för stramt. Att själv få välja fenomen men att sedan ha en handfull frågeställningar som riktlinjer kan nog fungera bra.

Samtidigt tar du upp något annat intressant - hur man ska sköta de här delarna rent praktiskt.
Ska jag köra på berättelse i form av lek, eller rikta det med kort eller tärningar?
Och vilka alternativ inom de olika sorters "systemen" finns det som lämpar sig för berättande?

Ram

Skev

solvebring said:
Samtidigt tar du upp något annat intressant - hur man ska sköta de här delarna rent praktiskt.
Ska jag köra på berättelse i form av lek, eller rikta det med kort eller tärningar?
Och vilka alternativ inom de olika sorters "systemen" finns det som lämpar sig för berättande?
Jag gillar att använda kort (tabell går lika bra, men jag gillar kort) med generella och tolkbara fraser som kan användas som små bomber eller åtminstone för att ge fantasin en kick i en ny riktning. Det viktiga med dessa är att de ger bränsle till berättelsen utan att i alltför hög grad styra den.

Kasta ett litet öga på denna tråd.

solvebring

Superhero

Ram said:
solvebring said:
Jag gillar att använda kort (tabell går lika bra, men jag gillar kort) med generella och tolkbara fraser som kan användas som små bomber eller åtminstone för att ge fantasin en kick i en ny riktning. Det viktiga med dessa är att de ger bränsle till berättelsen utan att i alltför hög grad styra den.

Kasta ett litet öga på denna tråd.
Åh, den där tråden hade jag nog aldrig skådat förr, vad jag kan minnas i alla fall. Kanoners! Det här tycker jag verkligen om. Som du säger, nytt bränsle, det är precis det som behövs för ett bra berättarspel, det känner att man får upp flödet, och om man kan få hjälp med det - som genom de här "trigger-korten" - så är ju det förträffligt.

Om folk har fler awesome länkar eller förslag liksom detta så länka på bara!

Stort tack, Ram!

solvebring

Superhero
Spelkort eller liknande?

Jag har varit inne på spelkort eller någonting annat som drivmoment i det här spelet. Dvs. som extra kryddning och påskjutning för att få saker att hända, få lite fart och spinna. Som Ram sade så behöver ju en berättelse ibland lite bränsle. Hur jag kom i kontakt med detta var genom användet av spelkorten vid konflikter i Arvids Berättelser från Staden.

Jag har alltså varit väldigt inne på vanliga spelkort, dvs. spelkortlek med hjärter, ruter, klöver och spader... Sedan då att någon kombination av värde och färg så ska innebära olika saker.

När Ram då tipsade mig om den här tråden breddades mina tankar om detta genom det inlägg som wilper droppat där, om de olika korten i Itras By. Chanskorten där är verkligt intressanta. Med andra ord skulle jag vilja göra något liknande. Kanske inte på exakt samma sätt, men något i del stilen.

Nackdelen kan kanske vara att folk dömer mig som att jag önskar följa "den nya grejen", eftersom det kommande rollspelet Sägen också har sådana kort och så, inspirerade av Itras. Fast varför ska jag bry mig om det egentligen - jag menar, hur många tradspel har inte samma system? Här handlar det ju bara om en liknande sorts drivkraftsmekanik... Känns dock viktigt för mig att fundera över det ställningstagandet.

- - -
Statement: Jag vet iof inte om Sägen har något som liknar Chanskorten i Itras. Jag vet dock att man låtit sig inspireras av dess Handlingskort; kort som dras då man utför en handling, vilka då talar om hur den handlingen utvecklas. Man kanske skulle kunna definiera handlingskorten som en sorts konflikt-trigger... Nåväl, det är dock inte det jag söker. Nej, för jag söker just "kort" (eller något liknande) för slumpvisa händelser som kan pusha på och spinna iväg med berättelsen - ge den ny kraft.
- - -

Förövrigt, vad tror ni det finns för alternativ för att utveckla sådana kort?
Alltså på vilka sätt kan man använda dem, och finns det fler alternativ på dess form utöver kort eller tabeller?

P.S. Nej, jag har inte spelat Itras, bara kikat igenom sidan lite smått. D.S.