Nekromanti Samberättarspel - vilka är rock n roll?

solvebring

Superhero
Om man gillar samberättande, vilka spel anser du då att man bör spela/läsa?

Motivera gärna.

/solvebring som är nyfiken i största allmänhet.

w176

Förlorad dotter
Inte ett spel, men bra grejer ändå, med en massa användbara tankesätt och tekniket. Keith Johnstone "Impro" och men med lägre prioritet "Impro fpr storytellers" om improvisation innom teatern. "Play Unsafe" bygger på de två böckerna.

Hur man bygger på andras intitiv, hur man skapar en story, hur man improviserar, hur man hittar och gestaltar sina roller, hur man undviker att blockera andra m.m.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
I någon sorts ordning av ökande samberättande:

Spel med fast SL
Det finns spel där man har en fast SL, men ändå har element av samberättande. Panty Explosion och Itras By aktiverar medspelarna på ett utmärkt vis. Mitt gamla spel Höstdimma tillhör den här kategorin också, men ur samberättarperspektiv är PE och IB mer intressanta.

Spel med roterande SL
Spel där det finns en tydlig SL-roll, men den roterar mellan spelarna och man är spelare och spelledare om vartannat. Polaris är ett fantastiskt exempel på hur det här kan funka.

Spel utan SL
Spel där man tagit bort spelledaren. Zombie Cinema är ett paradexempel på ett spel som funkar så. A Taste for Murder är också ett bra spel i gruppen. Montsegur 1244, Love in the Time of Seid, Medan Världen Går Under faller även de i samma kategori.

Spel med flytande spelarroll
I kategorierna ovan har i alla fall spelarrollen varit hyffsat fast, men det går bra att låta även den flyta. Spel där även rollpersonerna tillåts vandra mellan spelarna. Universalis är ett fint exempel, och dessutom en av klassikerna i genren. The Daughters of Verona är möjligen lättare att ta till sig om man föredrar riktigt regellätta spel.

solvebring

Superhero
Ja, Play Unsafe har jag ju läst. Fast nej, inte de här improböckerna som den baserat stora delar av sin teori på.

Låter häftigt, samtidigt kan jag misstänka att det är lite överkurs och att man kanske inte har så stor behållning av det om inte de övriga deltagarna intresserar sig på samma nivå. Å andra sidan kan det här vara mycket bra läsning just för spelmakande så jag tackar för tipset.

solvebring

Superhero
Trevligt! Jag gillar verkligen den här uppställningen. Den är tydlig och känns som en bra indelning.

Lyssnade förresten på delar DoV-avsnittet igår kväll och jag tror att det är ett spel jag skulle uppskatta att spela. Jag ska dock lyssna på hela avsnittet innan jag säger något för säkert. Har du förresten möjlighet att spela in en DoV-session på svenska så gör gärna det. Den här sessionen är bra och underhållande man ibland fick jag som lyssnare känslan av att den led lite på grund av småhackig engelska. Det vore kul att få lyssna till ett spel som DoV fast med lite tajtare flyt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
[OT] The Daughers of Verona.

Ja, TDoV vinner absolut på att ha låga trösklar för kommunikationen. Kanske mer än många andra spel eftersom det är så snabbt och löst.

I HolmConomgången så var vi en kinesiska, en polska, två norrmän och så jag. Engelska var den enda möjligheten. Men får jag möjlighet att spela in en omgång på svenska för podcasten så skall jag göra det. (Om halva lyssnarskaran nu framför önskemål borde det ju vara skam om vi inte kan ordna det. :) )

solvebring

Superhero
Re: [OT] The Daughers of Verona.

wilper said:
Ja, TDoV vinner absolut på att ha låga trösklar för kommunikationen. Kanske mer än många andra spel eftersom det är så snabbt och löst.

I HolmConomgången så var vi en kinesiska, en polska, två norrmän och så jag. Engelska var den enda möjligheten. Men får jag möjlighet att spela in en omgång på svenska för podcasten så skall jag göra det. (Om halva lyssnarskaran nu framför önskemål borde det ju vara skam om vi inte kan ordna det. :) )
Ja, alltså, det är ju en bra omgång, speciellt eftersom du spelar med folk som är nya för spelet, vilket gör att du går igenom reglerna och allt det. Och tja, man kan inte göra annat än uppskatta att folk har mod nog att trots sina språkskillnader mötas och dessutom låta sig spelas in.

Men som sagt, spelet bygger ju på Shakespeare:isk teater och man förväntar sig därför mycket livlighet och drama, men som då tar lite stryk på grund av språkförhållandena. Om alla kunnat tala fritt och svänga sig med precis de ord de sökte hade det nog känts mer intensivt, vilket jag tror att den här närvaron av dramatik tjänar på.

/solvebring som förövrigt tror att wilper lätt har mer än två lyssnare. =)