Ymir
Liten kantbaron
Jag sitter och spånar på en D&D-setting som påminner en hel del om Eurasien/Nordafrika under senantiken, och kommer på mig själv med att undra vilka raser utöver människorna som kan ha byggt stora, mäktiga riken. Jag har tänkt ut vilka roller gnomernas och dvärgarnas samhällen ska spela, och alverna och halvlingarna ska endast ha en perifer roll med små, isolerade och/eller skumma samhällen, eller något ditåt. Men vad finns det mer för samhällsbyggande raser man hade kunnat använda i D&D, som inte är alltför freaky eller lökiga? Jag betraktar låg Intelligenge och Charisma som negativa faktorer när det kommer till samhällsbyggande, varelser med alltför sunkigt i någon av dessa egenskaper är så primitiva eller dåliga på att hålla sams att jag tycker de passar bäst i rena stamsamhällen.
Så vad jag undrar är; vilka i D&Ds överflöd av raser hade fungerat bäst som högkulturer jämbördiga med människans? Jag är särskilt ute efter ett mäktigt, exotiskt rike som är en ärkerival till människornas pseudoromarrike. Ge mig alla möjliga tips och idéer, för jag har bara koll på de absolut mest typiska D&D-raserna.
(Notera hur jag alltså inte kan hålla mig från att bygga dockskåp ens när jag spelar D&D).
- Ymir, spånar
Så vad jag undrar är; vilka i D&Ds överflöd av raser hade fungerat bäst som högkulturer jämbördiga med människans? Jag är särskilt ute efter ett mäktigt, exotiskt rike som är en ärkerival till människornas pseudoromarrike. Ge mig alla möjliga tips och idéer, för jag har bara koll på de absolut mest typiska D&D-raserna.
(Notera hur jag alltså inte kan hålla mig från att bygga dockskåp ens när jag spelar D&D).
- Ymir, spånar