Rickard
Urverk speldesign
Re: Stånd!
Ja. Och det stinker inte så illa som du tycker, då deras definitioner ligger till grund för hur vi delas in i dagens samhälle. Däremot är det riktigt dåligt att ta deras definitioner som bygger på en helt annan samhällelig form då industrialismen kommit igång jämfört med ett agralt samhälle som Han frågar kring.Detta är den andra sortens klasser som jag inte gillar, helt enkelt för att den här är en konstruktion i en politisk rörelse som inte har det minsta fantasyvibbar i sig. Liksom, "underklass", "medelklass" och "överklass" fullkomligt stinker Marx, Engel och Det kommunistiska manifestet, och det är inte en stank jag vill ha i Drakar och Demoner (vare sig tidiga eller sena versioner) och än mindre i Mundana.
Att sitta och upprepa samma saker hjälper mig inte i mitt problem.. Läs om trådstarten.. Kan ni inte tillföra något så undanbeder jag svar..från saker jag inte fått svar på och som era jättefiffiluriga förslag inte löser said:Det är en översättning.. Något som har gjorts för att förenkla användandet av systemet.. Egentligen så ser det helt annorlunda ut i världen, men i reglerna så är allting förenklat..
Om ett system ska medge spel också i andra fantasymiljöer krävs mer generella klasser.
(ok, nu fuskar jag för det här har Dewil skrivit - men han har rätt så.. Alvernas och dvärgarnas kultur följer inte feodalismen..)
Dessutom så tillkommer det kyrkomän som jag inte vill ha på sidan om.. Därför så nöjde jag mig med att dela folk i klasser.. Tyckte det var lättare att vara ospecifik och sedan förklara än att behöva omvandla redan invanda betydelser (vilket "klass" inte har för mig)..
Är en grovarbetare en hantverkare, oavsett om denne tömmer latrin eller om denne hjälper till och snickrar? Var hamnar gesällerna? De vandrar ju från stad till stad till olika mästare.. Är de bönder? Och hur gör man med hovmännen? Ok, nu hakar jag upp mig på ordet men ett annat ord som betytt motsatsen till "borgare" hade varit suveränt..
</font><blockquote><font class="post"><font class="small">Citat från svenska Wikipedia:</font></font><hr><font class="post">
Ståndssamhälle
betecknar ett samhälle där olika sociala grupper skiljer sig från
varandra genom juridiskt faststäldda rättigheter och skyldigheter.
Ståndet man tillhör beror alltså inte på yrke, inkomst, förmögenhet
eller bildningsnivå, vilket istället heter klassamhälle.
</font><hr></blockquote><font class="post"><font class="post">
Det är ett ord med den senare definitionen jag är ute efter.. Inget annat..
Jag kommer nog att ta och använda Socialklass..
</font></font><blockquote><font class="post"><font class="post"><font class="small">Citat från svenska Wikipedia (med min understrukning):</font></font></font><hr><font class="post"><font class="post">
Socialklass
är ett numer föga använt begrepp och syftar på en indelning av
människor traditionellt på grundval av arbetsuppgifter, utbildning,
inkomst, social samhörighet, och ofta även (social) härkomst. <u>Den marxistiska klassindelningen</u> har dock <u>fundamentalt andra kriterier</u>; /.../
</font></font>
<font class="post"><font class="post">
Socialklasserna
härrör från tiden för borgarklassens framväxt under 1700-talet, och har
sitt ursprung i ståndssamhället under medeltiden eller tidigare. /.../
</font></font></p>
<font class="post"><font class="post">
Vanligen delas socialklasserna in i överklass, medelklass, och arbetarklass (och i synnerhet förr även bönder).
</font></font></p><hr></blockquote><font class="post"><font class="post"><font class="post">
Fast jag tänker ändra arbetarklass till "underklass"..
Arbetarklass är något typiskt marxistiskt.. Det vet jag åtminstone..
Det system jag tänkt mig blir en mindre detaljerad variant av detta:
</font></font></font><blockquote><font class="post"><font class="post"><font class="post"><font class="small">Citat från engelska Wikipedia:</font></font></font></font><hr><font class="post"><font class="post"><font class="post">
</font></font></font><ul>[*]<font class="post"><font class="post"><font class="post">Upper-upper class. "Old money." People who have been born into and raised with wealth.</font></font></font>[*]<font class="post"><font class="post"><font class="post">Lower-upper class. "New money." Individuals who have become rich within their own lifetimes.</font></font></font>[*]<font class="post"><font class="post"><font class="post">Upper-middle class. High-salaried professionals (i.e., doctors, lawyers, corporate executives).</font></font></font>[*]<font class="post"><font class="post"><font class="post">Lower-middle class.
Lower-paid professionals, but not manual laborers (i.e., police
officers, non-management office workers, small business owners).</font></font></font>[*]<font class="post"><font class="post"><font class="post">Upper-lower class. Blue-collar workers and manual laborers. Also known as the "working class."</font></font></font>[*]<font class="post"><font class="post"><font class="post">Lower-lower class. The homeless and permanently unemployed, as well as the "working poor."</font></font></font>[/LIST]<font class="post"><font class="post"><font class="post">
</font></font></font><hr></blockquote><font class="post"><font class="post"><font class="post"><font class="post">
Förvisso är dessa definitioner påhittade 1949 (och jag tänker inte använda working class), men just ordet socialklass "...entered the English lexicon about the 1770s." (se länken ovan som källa).. Jag använder andra ord bland färdigheterna som är mycket mer moderna är ordet "Socialklass".. "Natur" exempelvis, vars betydelse i meningen "pissa i naturen" jag har för mig kom under 1800-talet.. Natur i benämningen "Människans natur" fanns redan under 1600-talet..
'Nuff said.. Det är detta som gäller.. Tack för din tid..
/Han som har tröttnat på det här</font>