Nekromanti Samhällsstruktur och organisation?

solvebring

Superhero
En hund begraven; mitt deckarlir, liksom de flesta deckare och liknande kommer ju att röra sig ganska så nära samhället. Samhället är därav en viktig punkt i sammanhanget. Frågan är då hur mycket jag kommer att behöva presentera kring spelvärlden?

Min spelvärld är tänkt att utgöras främst av en fiktiv stad (alternativt kommun, se nedan) i ett fiktivt county i England. Ungefär som det fiktiva Midsomer. Kring detta har jag sedan tänkt att presentera övriga större städer (alternativt kommuner, se nedan) i det här countyt för att ge lite bredd till det hela. Trots allt så kan det ju behövas lite mer än bara en enda stad (alternativt kommun) att kretsa kring.

Jag har skummat lite här för att försöka få en övergripande känsla för hur saker och ting kan te sig att fungera. Sådana här saker är dock inte mitt skarpaste ämne så jag vet inte riktigt...

Om jag förstått det rätt ligger det till så här: Storbritannien - i det här fallet med fokus på England - är uppdelat i counties. Ett county är ungefär detsamma som ett län(?). Ett county har ett county council, ungefär som ett landsting(?). Ett county har därav lokal polis, brandkår, sjukvård osv(?).

Dessa counties - län - är ofta uppdelade i distrikt, ungefär detsamma som kommuner(?). Dessa, ungefär som här, tar hand om sin egen kommun utifrån satta förordningar som satts av aktuellt county council - landstinget(?).

Med andra ord - det är typ som här fast möjligen med lite mer bredd och ansvar lokalt?

Behöver all hjälp jag kan få. =)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att du ska ge hjälp att konstruera ett fiktivt ställe istället för att ge en massa olika. Eller ja, du kan ju ha ett par exempel, men jag tycker snarare, typ:

- Hur många kan man tänka sig att det bor i ett lagom stort samhälle?
- Vilka personer blir viktiga; var kan man hitta intressanta misstänkta? (Pastorn, pubägaren, slaktaren?)
- Något om avstånd och vägar; isolering för att fokusera detektivandet.
- Allmän teknologinivå, med fokus på sånt som kan användas i undersökningar.
- By/stadskartor; hur växer ett sånt här samhälle upp? Vad är de centrala grejerna? Varför har städerna grundats där de har?

Typ såna grejer. Generativa tips snarare än "färdig värld"...

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Med riska att röra till det och göra saker otydliga. Men vad jag vet om vi nu kikar på det som du sade om Sverige så har jag förstått det som att landsting och kommun är separat delar inom Sverige där kommunen såvitt jag vet har självstyre inom de områden som denne har hand om. Självstyret begränsas sedan utifrån de förordningar, lagar osv som finns från högre instanser i hierarkin där till exempel skolan är kommunalt styrd men med riktlinjer hämtade från från skolverket som i detta fall är en statlig myndighet. Detta är i vilket fall vad jag har hört och som jag har för mig att saken fungerar inom Sverige, tänkte mest dela med mig av det då det verkade som att det fanns en viss oklarhet från din sida i hur Sverige fungerar. Finns dock en möjlighet att jag kan ha fel, men detta är så att säga vad jag har hört och lärt mig.

Hur det fungerar i Storbritannien kan jag dock inte svara på. Vilket jag antar är den frågan du egentligen sökte svar på.

/Sven-Göran Isaksson.

solvebring

Superhero
Svumpyn said:
Med riska att röra till det och göra saker otydliga. Men vad jag vet om vi nu kikar på det som du sade om Sverige så har jag förstått det som att landsting och kommun är separat delar inom Sverige där kommunen såvitt jag vet har självstyre inom de områden som denne har hand om. Självstyret begränsas sedan utifrån de förordningar, lagar osv som finns från högre instanser i hierarkin där till exempel skolan är kommunalt styrd men med riktlinjer hämtade från från skolverket som i detta fall är en statlig myndighet. Detta är i vilket fall vad jag har hört och som jag har för mig att saken fungerar inom Sverige, tänkte mest dela med mig av det då det verkade som att det fanns en viss oklarhet från din sida i hur Sverige fungerar. Finns dock en möjlighet att jag kan ha fel, men detta är så att säga vad jag har hört och lärt mig.

Hur det fungerar i Storbritannien kan jag dock inte svara på. Vilket jag antar är den frågan du egentligen sökte svar på.

/Sven-Göran Isaksson.
Nämen goddagens, Svenne. Kul att se dig aktiv ibland. =)

Nå, det här med Storbritannien - ja, det var just det jag ville ha svar på. Eller mer specifikt, England. Å andra sidan ger ditt inlägg bra referenser för jämförelser så jag tackar och bockar för det.

solvebring

Superhero
krank said:
Jag tycker att du ska ge hjälp att konstruera ett fiktivt ställe istället för att ge en massa olika. Eller ja, du kan ju ha ett par exempel, men jag tycker snarare, typ:

- Hur många kan man tänka sig att det bor i ett lagom stort samhälle?
- Vilka personer blir viktiga; var kan man hitta intressanta misstänkta? (Pastorn, pubägaren, slaktaren?)
- Något om avstånd och vägar; isolering för att fokusera detektivandet.
- Allmän teknologinivå, med fokus på sånt som kan användas i undersökningar.
- By/stadskartor; hur växer ett sånt här samhälle upp? Vad är de centrala grejerna? Varför har städerna grundats där de har?

Typ såna grejer. Generativa tips snarare än "färdig värld"...
Fett najs. Det har jag ju inte ens orkat tänka på, så jag tackar och tar emot. Det är ju en skitbra idé. Att leverera byggstenar för att sätta upp en egen spelvärld samt en exempelvärld som är fullt användbar för den som inte har tid, ork eller mod att skapa sin egen.

Någon som förresten vet några bra/givande spelmakarreferenser för att just sätta upp sådana här saker som du, krank, nämner?
Något rollspel som gjort det extra bra eller så?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Någon som förresten vet några bra/givande spelmakarreferenser för att just sätta upp sådana här saker som du, krank, nämner?
Nope. Sorry, men jag vet ganska få bra spel som gör det här överhuvudtaget. Eller dåliga.

Och när det görs, så görs det sällan bra.

Nä, jag är rädd att man får fundera från grunden. Gärna tillsammans med sina vänner på wrnu =) Skapa en tråd med vilken som helst av mina punkter, så ser vi vad vi hittar. =)

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Nope. Sorry, men jag vet ganska få bra spel som gör det här överhuvudtaget. Eller dåliga.

Och när det görs, så görs det sällan bra.

Nä, jag är rädd att man får fundera från grunden. Gärna tillsammans med sina vänner på wrnu =) Skapa en tråd med vilken som helst av mina punkter, så ser vi vad vi hittar. =)
Okej. Då ska jag ladda upp mig lite inför just världsförfattardelen av spelet så ska vi nog allt sätta igång sedan. Stort tack för intresset btw. Det är alltid roligt när folk är pepp på att hjälpa till med de saker som känns problematiska.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Efter lite sökningar kom jag fram till följande. County verkar fungera som ett landsting fast bredare då dessa även verkar ha ansvaret för de bitar som kommunerna i Sverige ansvarar för. Så du var nog inne på rätt spår i hur England fungerar. Det vill säga att utifrån det jag läste så verkar det som att ett county har ansvaret för stadsplanering, vägar, skola, sjukvård samt brandkår och polis. Så ett countys ansvars område kan se som en sammanslagning av det landsting och kommun inom Sverige ansvarar för var för sig om jag inte missförstått allt, vilket det alltid finns en risk för. =)

/Sven-Göran Isaksson.

solvebring

Superhero
Svumpyn said:
Efter lite sökningar kom jag fram till följande. County verkar fungera som ett landsting fast bredare då dessa även verkar ha ansvaret för de bitar som kommunerna i Sverige ansvarar för. Så du var nog inne på rätt spår i hur England fungerar. Det vill säga att utifrån det jag läste så verkar det som att ett county har ansvaret för stadsplanering, vägar, skola, sjukvård samt brandkår och polis. Så ett countys ansvars område kan se som en sammanslagning av det landsting och kommun inom Sverige ansvarar för var för sig om jag inte missförstått allt, vilket det alltid finns en risk för. =)

/Sven-Göran Isaksson.
Okej. Soft. Tackar ödmjukast för hjälp med researchandet. Det är behövligt i det här stadiet.

Cyberhest

Konträr kverulant
Det man får komma ihåg är att Storbritanniens politiska organisering inte är lika enhetlig som Sveriges. Jag kan inga detaljer på rak arm, men det är i vart fall inte ett lika enkelt system som det vi har i Sverige (med stat - län och landsting/region - kommun) utan mer av ett lapptäcke med olika undantagsfall och sådant.

solvebring

Superhero
cyberhest said:
Det man får komma ihåg är att Storbritanniens politiska organisering inte är lika enhetlig som Sveriges. Jag kan inga detaljer på rak arm, men det är i vart fall inte ett lika enkelt system som det vi har i Sverige (med stat - län och landsting/region - kommun) utan mer av ett lapptäcke med olika undantagsfall och sådant.
Okej, tackar för den informationen. Kan vara mycket värd att ha i åtanke.