Nekromanti Samlade intryck från "Van Helsing" [spoilers]

Ulfgeir

Swashbuckler
Mer Off topic...[OT]

Riktigt roligt blir det ju när man noterar att stålpojken verkar vara betydligt mäktigare än vad stålmannen är. Menar stålpojken flyger själv genom tidsvallen etc (och de serierna skrevs ju när stålmannen var mäktig), dvs fram till mitten av 80-talet...

Hursom helst, stålpojken höll ju på att åka på däng mot karatepojken från rymdens hjältar, när denne skulle testas för att se om han var värdig att gå med. Karatepojken har ju inga superkrafter utan är bara överbäst på kampsporter. =^_^=

/Ulfgeir

EchonCique

Hero
Visst, men när det är en film som utger sig för att vara en verklig historia så tyckte jag att det är värt att påpeka att de våldfört sig på historien lika illa som rättsystemet våldförde sig på Wournos.

Jag skulle inte gnällt om korrekthet om det hade varit Indiana Jones.
Hehe. Jag luftade bara min skepticism över Hollywoods förmåga att skapa trovärdiga filmer som bygger på verkliga händelser utan att förfalska eller putsa dem så att budskapet till biopubliken är politiskt korrekt.

(OT -> Black Hawk Down är ett lysande exempel på en film som förvanskas något oerhört för att revidera historien.)

Troberg

Sinister eater
OT -> Black Hawk Down är ett lysande exempel på en film som förvanskas något oerhört för att revidera historien.
Fast slutscenen får ju en helt annan innebörd när man vet att huvudpersonen är pedofildömd. Han springer efter halvnakna barn i drömskt dimmig slow motion. Man kan ju inte låte bli att undra om inte filmmakaren kände till domen...

Troberg

Sinister eater
Skulle dock vara intressant om du berättar lite om hur illa det amerikanska rättsystemet behandlade henne och hur de svartmålade henne och så vidare.
Jag hittade inget på nätet (hon har ju blivit omöjlig att söka på sedan filmen) och jag hinner inte kolla mina mail (det diskuterades väldigt mycket på Diamanda Galas-mailinglistan eftersom hon dedikerat en sång till Wournos), så det blir en snabbvariant.

Bilden av att hon medvetet sökte upp offer är fel. Dödsfallen var en respons på att hon utsattes för riktigt brutala våldtäkter/våldtäktsförsök, dvs rent självförsvar. Bland annat försökte en av männen efter att ha våldtagit henne förstöra bevisen genom att spruta upp batterisyra i underlivet på henne. Hennes bakgrund som lesbisk och prostituerad gjorde att hon visste att det inte gick att gå till polisen, speciellt i sydstaterna, så hon gömde kropparna och stack. Om jag minns rätt var också en av männen polis, vilket gjorde det ännu svårare.

Rättegången var ett skämt. Hon tilldelades en grön advokat som aldrig hållit i ett brottsmål förut och som öppet hånade henne i massmedia (tex genom att sjunga en hånfull variant av Iron Lady om henne, vilket var det som retade Diamanda Galas tillräckligt mycket för att spela in en ordentlig version). Hela rättegången sjabblades bort, advokaten ville inte ha med vittnen som kunde fria henne och så vidare, med bottennivån på slutet när hon av sin försvarsadvokat fick rådet att erkänna sig skyldig till grövsta formen av mord, trots att han var klart medveten om att det utan tvekan skulle innebära dödsstraff.

På det hela taget är det en lång serie olyckliga omständigheter som gjorts värre av ett rättsystem som föll till föga för massmedias blodtörst.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Men Johan...

...läste du inte Storugglas inlägg? Tycker du rent slentrianmässigt att allt folk berättar om verkar coolt, oavsett om de (som i det här fallet) sågar filmen?

/Vulf

Johan K

Gammal & dryg
Sån är jag...

...läste du inte Storugglas inlägg? Tycker du rent slentrianmässigt att allt folk berättar om verkar coolt, oavsett om de (som i det här fallet) sågar filmen?
Naee, varför skulle jag det ?
Rent spontant så är jag intresserad jag det mesta som folk skriver.. Oavsett om man kapar saker vid fotknölarna elelr ej.

Btw, kul att du tittade in !!
Man saknar ju dina inlägg ju !

Minimoni

Homelander
Jag gillade också the league...

Men inte Van helsing. Om den från början klart och tydligt föklarat att den var en parodi så kanske jag hade uppskattat den mer... Men nu förväntade jag mig en actionfilm av betydligt högre klass än jag faktiskt fick.

Tzimisce som är tillbaka från Japan

Ziaxool

Veteran
Visst, jag är bara 15, men jag såg filmen med riktigt kass kvalité på bilden och helt utan bas och tyckte ändå den var helt OK. Ska antagligen gå och se den på bio på fredag eller så med några polare.