Nu tänker jag vara jobbig och bara försöka säga emot allt du skrev. Så det, så.
Det finns en stor fördel med att spela i färdiga världar och det är att man inte behöver lägga ner enorm tid på att bygga egna.
Fast bara för att man bygger egna behöver man ju inte lägga ned en enorm tid på det. Jag och min spelgrupp spelade mitt eget spel för en vecka sedan, som inkluderar regler för att bygga upp en spelvärld. Det tog tjugo minuter, och sedan hade vi en värld som kändes levande och intressant. Den var inte lika
detaljerad som en färdig spelvärld, men detaljerna fyller vi i medan vi spelar.
Dessutom kan en färdig värld lätt modifieras här och där för att passa mina egna intressen
Fast inte like lätt som en egen värld.
Att spela i en färdig värld gör det även lättare att delta i diskussioner med andra spelare på ett forum såsom detta. Där kan man utbyta erfarenheter och idéer, något som är svårare om man inte delar vissa gemensamma kunskaper.
Njao, kanske. Jag vet inte om jag riktigt håller med här, heller. Men jag har aldrig riktigt diskuterat enskilda spel på ett forum, så jag kan egentligen inte uttala mig.
En annan fördel med att spela i en färdig värld är att man kan låta spelarna läsa material om världen och på så sätt bli bekanta med den.
Ja, men i min erfarenhet går det i alla fall mycket snabbare att berätta om spelvärlden för spelarna. En text som tar en timme att läsa kan sammanfattas av SL på tie minuter. Plus att det är lätt att folk får olika uppfattning och tolkning av en text.
Dessutom så har ju eventuella nyare spelare i gruppen kanske en vag uppfattning om vad man håller på med, även om man har moddat den aktuella världen.
Ha, okej, det här kan jag egentligen inte argumentera mot. Det gäller bara inte mig, eftersom jag så sällan spelar i kampanjer längre än ett äventyr (och ofta med en ny spelvärld varje gång...).
Egentligen så har jag inget emot skrivna spelvärldar. Jag ville bara visa att egenskapade världar också är bra. Och att färdigvärldar inte passar alla (nå, inte mig, i alla fall).