MaskeradeRosen
Veteran
Jaha.
Först och främst så vill jag invände mot argumentet att allsköna typer av rollspelande ska möjliggöras och att rollspellstillverkaren inte ska ha möjligheten att göra att spel som tilltalar en specifik typ av rollspelande. Av någon anledning verkar Purgatid utgå från att speltillverkaren inte ska kunna påverka vilken typ av spelande deras produkt ska uppmuntra, och detta är en ganska orättvis inställning. Om jag själv höll på och tillverkade ett rollspel skulle jag använda regler och regelbeskrivningar som var anpassade till den specifika värld och det sätt av rollspelande som jag tror att spelet blir mest intressant att spelas i -- om sen någon annan inte är nöjd med det så är det väl inte så att jag ska kompromissa min vision för att tilltala en så bred publik som möjligt? Jag är inte särskilt insatt i de specifika detaljerna bakom Purgatid's argument, mest därför att jag är ganska lat och orkade inte läsa alla inlägg i tråden, men jag tycker att de som skriver rollspelet också ska ha rätten att göra ett spel som är inriktat mot ett visst (eller vissa) typer av spelupplägg. Vissa vill spela dramatiskt, vissa vill spela sword&sorcery, andra vill ha ren action, andra vill ha simuleringar, andra vill ha övergripande krigskampanjer eller generationsrollspel, men Eon IV måste inte av någon outrönlig anledning vara inriktat på att tilltala alla dessa upplägg. Det är det som är det fina med rollspel: det finns så många olika typer med så många inriktningar, och man kan ha en ganska snäv vision och ändå göra ett väldigt bra spel, samtidigt som det finns andra rollspel där ute med andra inriktningar. Mångfald är inte jättedåligt alltid.
Det finns många typer av rollspel. Eon III kunde stödja de allra flesta typer av fantasyrollspel. EON IV kan inte det. Och det är helt okej.
I övrigt kännde jag att om jag inte hade spelat Eon III så hade Eon IV vara väldigt, väldigt jobbigt. Om man inte redan är insatt, så är världen väldigt platt och restriktiv om man utgår från grundboken. Ens karaktär växer inte nämnvärt och kommer inte kunna klara av större och större utmaningar i samma utsträckning som i många andra rollspel. Att öka en färdighet från 3OBT6 till 4OBT6 kommer i genomsnitt ta väldigt, väldigt lång tid om man samlas för att spela rollspel två dagar varannan helg. Om gruppen samlas för att döda ett troll den första sessionen så kommer det att vara ungefär lika svårt att döda ett liknande troll efter ett par månaders spelande. Kännetecken och expertiser var också en sådan sak som jag är lite tveksam till. Har man 4OBT6+2 'charmigt leende' så kan man använda det i väldigt, väldigt många situationer, men skulle man slå fram 3OBT6 'fräknig' så sitter man där med något som är ganska oanvändbart. Det verkade också som att spelarna kommer på väldigt omständiga och ganska långsökta anledningar till varför 'ärrad' kan användas i ungefär nittio procent av alla konfrontationer. Personligen tycker jag att expertiser och kännetecken skulle vara mer intressanta om de istället gav +1OBT6 på motiverade färdighetsslag snarare än att de ersätter färdighetsslag under en konflikt av något slag -- helt enkelt så får man en tärning extra då ens expertis eller kännetecken skulle kunna påverka situationen till karaktärens fördel. Detta uppmuntrar dessutom spelarna att inte förlita sig på de mest långsökta förklaringar till varför just deras expertis på knopar hjälper dem att köpslå med en slavhandlare från Muhad bara för att de hade ett lågt värde i skumraskaffärer medans deras expertis var på ett astronomiskt högt värde.
Först och främst så vill jag invände mot argumentet att allsköna typer av rollspelande ska möjliggöras och att rollspellstillverkaren inte ska ha möjligheten att göra att spel som tilltalar en specifik typ av rollspelande. Av någon anledning verkar Purgatid utgå från att speltillverkaren inte ska kunna påverka vilken typ av spelande deras produkt ska uppmuntra, och detta är en ganska orättvis inställning. Om jag själv höll på och tillverkade ett rollspel skulle jag använda regler och regelbeskrivningar som var anpassade till den specifika värld och det sätt av rollspelande som jag tror att spelet blir mest intressant att spelas i -- om sen någon annan inte är nöjd med det så är det väl inte så att jag ska kompromissa min vision för att tilltala en så bred publik som möjligt? Jag är inte särskilt insatt i de specifika detaljerna bakom Purgatid's argument, mest därför att jag är ganska lat och orkade inte läsa alla inlägg i tråden, men jag tycker att de som skriver rollspelet också ska ha rätten att göra ett spel som är inriktat mot ett visst (eller vissa) typer av spelupplägg. Vissa vill spela dramatiskt, vissa vill spela sword&sorcery, andra vill ha ren action, andra vill ha simuleringar, andra vill ha övergripande krigskampanjer eller generationsrollspel, men Eon IV måste inte av någon outrönlig anledning vara inriktat på att tilltala alla dessa upplägg. Det är det som är det fina med rollspel: det finns så många olika typer med så många inriktningar, och man kan ha en ganska snäv vision och ändå göra ett väldigt bra spel, samtidigt som det finns andra rollspel där ute med andra inriktningar. Mångfald är inte jättedåligt alltid.
Det finns många typer av rollspel. Eon III kunde stödja de allra flesta typer av fantasyrollspel. EON IV kan inte det. Och det är helt okej.
I övrigt kännde jag att om jag inte hade spelat Eon III så hade Eon IV vara väldigt, väldigt jobbigt. Om man inte redan är insatt, så är världen väldigt platt och restriktiv om man utgår från grundboken. Ens karaktär växer inte nämnvärt och kommer inte kunna klara av större och större utmaningar i samma utsträckning som i många andra rollspel. Att öka en färdighet från 3OBT6 till 4OBT6 kommer i genomsnitt ta väldigt, väldigt lång tid om man samlas för att spela rollspel två dagar varannan helg. Om gruppen samlas för att döda ett troll den första sessionen så kommer det att vara ungefär lika svårt att döda ett liknande troll efter ett par månaders spelande. Kännetecken och expertiser var också en sådan sak som jag är lite tveksam till. Har man 4OBT6+2 'charmigt leende' så kan man använda det i väldigt, väldigt många situationer, men skulle man slå fram 3OBT6 'fräknig' så sitter man där med något som är ganska oanvändbart. Det verkade också som att spelarna kommer på väldigt omständiga och ganska långsökta anledningar till varför 'ärrad' kan användas i ungefär nittio procent av alla konfrontationer. Personligen tycker jag att expertiser och kännetecken skulle vara mer intressanta om de istället gav +1OBT6 på motiverade färdighetsslag snarare än att de ersätter färdighetsslag under en konflikt av något slag -- helt enkelt så får man en tärning extra då ens expertis eller kännetecken skulle kunna påverka situationen till karaktärens fördel. Detta uppmuntrar dessutom spelarna att inte förlita sig på de mest långsökta förklaringar till varför just deras expertis på knopar hjälper dem att köpslå med en slavhandlare från Muhad bara för att de hade ett lågt värde i skumraskaffärer medans deras expertis var på ett astronomiskt högt värde.