Nekromanti Sammanställning

Radagast

Swordsman
Behöver lite hjälp, vill få följande lista så komplett som möjligt. Den bifogade filen är bara version 0.1, dvs en beta version. Just nu innehåller den bara utgångna, nuvarande och realeseplaner för sådant som tryckts/trycks.

Målet är även sedan att ta med tilläggsmoduler/äventyr som bara finns/funnits i PDF. Även hela rollspel i PDF.

Men som ni säkert ser finns det många luckor i filen som behöver täppas till eller rättas.

/ Radagast

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Okej, skummat artikeln och sett ett par saker som missats.

Kult hade en spelledarskärm släppt till sig.

Till Mutant R*Y*M*D släpptes ett äventyr, Operation: Kirkwood.

Och en annan sak - Ödeshjulet släpptes inte som en egen modul. Det var en del av Altors Baksida.

Staffan

Myrmidon
<hobbymoderator>Har inte så mycket att säga om själva listan, men det hade gärna fått framgå av inlägget vad det hela rörde sig om.</hobbymoderator>

Radagast

Swordsman
Re: Sammanställning (Uppdatering)

Dina kompletteringar är införda i en version 0.2 (vilken jag dock ej skickar upp, då det inte är så mycket ändringar mot den ursprungliga).

Jag kan även lägga till några ändringar jag själv gjort:

Det är Svenil Games (och inte Alltid Attack) som gett ut Svenil rollspelet. Dessutom har till detta spel lagts till modulerna Röjarens lag, Vardagshjältens manual samt Moster Gretas arv, samtliga uppgifter från Svenil Games hemsida.

Alltid Attack å sin sida har gett ut rollspelet Splatter, vilket alltså också tillkommit.

// Radagast

Robert Jonsson

Re: Sammanställning (Uppdatering)

Okej, lade märke till det - men var osäker på det. Inte ett rollspel som jag direkt känner till :gremtongue:

Har det mesta till DoD så dåjag får tid kan jag ta reda på de siffrorna du saknar där också. Men det får bli någon gång i december då min C-uppsats är klar. Påminn mig då om du vill ha uppgifterna.

Ulfgeir

Swashbuckler
Hmm, Västmark finns ju i 2 tryckta versioner, och du har även Geographica Vistfarthi (hoppas stavningen är rätt).

Krille har ju även då gjort spelet Trollvineter som jag inte kunde se där.

Under Chock, hade du med de två solospelsböckerna som kom?

/Ulfgeir

Radagast

Swordsman
Jag vet att Västmark finns i två tryckta versioner (har den första här hemma, v. 2.14e tror jag det var), men då den huvudsakligen är PDF, utlämnade jag den just nu, men den kommer, har börjat föra in de PDF jag känner till i en separat fil, som jag senare skall sammanföra till den andra, och där kommer den noteringen med.

Vilka är solospelsböckerna till Chock? Är inte helt bevandrad där (trots att just Chock var det första spelet jag kom i kontakt med). Har inte bestämt mig om även solorollspelsböcker ska tas med, vilket då blir Ensama Vargen-serien m.m.

Trollvinter känner jag till, men vet inte så mycket, liksom att det finns ett som trycktes i en väldigt liten upplaga Bland tomtar och troll av C J Ström om jag inte minns fel. Fast får jag bara rätt uppgifter kan dessa föras in också.

// Radagast

Robert Jonsson

Böckerna heter Ondskans Gruvor och Tidlös Skräck. Samma stuk som Ensamma Vargen-böckerna, så om du utelämnar dem tycker jag med gott samvete du kan utelämna dessa också.

Radagast

Swordsman
Vet du vad introäventyret till Drakar och Demoner v.1 hette? Det bör har följt med (eller om någon annan vet det?).

Källa: Sinkadus #36, sid 15

"Detta häfte och fantasysupplement i boxen, Fantasy Worlds, översattes 1982 till svenska och gavs ut med ett äventyr under namnet Drakar och Demoner".

// Radagast

Robert Jonsson

Äventyret ingick i regelhäftet och kallades för "Bland Alfer och Troll", skrivet av Tomas Björklund. Det är alltså ett originaläventyr och ingen översättning.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Källa: Sinkadus #36, sid 15
"Detta häfte och fantasysupplement i boxen, Fantasy Worlds, översattes 1982 till svenska och gavs ut med ett äventyr under namnet Drakar och Demoner".
Hmm, Chaosiums box hette Worlds of Wonder och inte Fantasy Worlds.

Äventyret som fanns med i DoD v1 hette, som sagt, "Bland alfer och troll" och var skrivet av Tomas Björkund.

Äventyret som egentligen hörde till Magic World (fantasysupplementet som nämns ovan), hette Vault of Sarkath Han, var skrivet av Steve Perrin, översattes (av mig) som "Sarkath Hans gravvalv" och publicerades i Morgonstjärnan nummer 3. Sedemera kom det att ingå i DoD v2.

/Mikael

Hunk

Hero
Tomtar och Troll - Hjältarnas Återkomst

Det viktigaste svenska rollspelet kunde jag inte finna på listan. Om jag kommer ihåg att ta med min dator hem från jobbet ikväll och ingen annan hinner före kan jag försöka se till att rota fram det och meddela tryckår, sidantal etc.

Rosen

Myrmidon
Ragnarök Speldesign: De gav även ut en äventyrsmodul till En Garde, kallad 'Dolkarnas natt'.

Lancelot Games: Ska försöka komma ihåg att kolla upp artikelnumren på Wastelands ikväll - jag tror jag vet vad de var, men jag är inte helt hundra. Till Western var Hogans och Lawsters #1601 och #1602 (förstås). Khelataar hade nr #1000, och Encyklopedia Digoni #1100.

Eftersom du har skrivit ut undertitlar för en del andra spel ("Capitol - det rätta virket") kan påpekas att alla Khelataarmoduler hade såna också:
Eilapam - äventyrens stad
Ægoor - träsket
Zimarakh - gudarnas hem
Tarakh - blodshämnd
Wohlgoor - urtidens spår
Och det fullständiga namnet på spelet självt är 'Khelataar - klanernas land'.

Angående Rävspels grejor så finns alla sidantal och utgivningsår angivna på rollspel.com - klicka på 'produkter' för respektive spel och 'info' under varje produkt.

Fler tryckta och utgivna spel som fattas är t.ex Gemini (Cell Entertainment) och Parabellum (Oktober Produktion) -- och det rollspel som alla verkar ha glömt bort, Peregrin Games vikingaspel Efter Thule. Kom ut '91 (möjligen '90), G5-format, minns inte sidantalet men kan kolla hemma. Med spelet följde också ett pyttelitet äventyrshäfte (A5, åtta sidor, varav äventyret tar upp fyra) vid namn 'Kristna klockor klinga'.

--
Åke

Robert Jonsson

Äventyret som fanns med i DoD v1 hette, som sagt, "Bland alfer och troll" och var skrivet av Tomas Björkund.
Precis vad jag sade nedan :gremwink:

..."Sarkath Hans gravvalv" och [...] kom [...] att ingå i DoD v2.
Huu... Jag har fortfarande mardrömmar om det "äventyret" :gremfrown:

Radagast

Swordsman
"Angående Rävspels grejor så finns alla sidantal och utgivningsår angivna på rollspel.com - klicka på 'produkter' för respektive spel och 'info' under varje produkt.

Jag skall nog kunna fixa åtminstone alla Westerngrejoerna från Rävspel (har ju alla utgivna moduler hemma t.o.m.), låg bara lite otillgängliga när jag skrev listan, men har nu lyckats rota ut dem.

Lancelot Games: Ska försöka komma ihåg att kolla upp artikelnumren på Wastelands ikväll - jag tror jag vet vad de var, men jag är inte helt hundra. Till Western var Hogans och Lawsters #1601 och #1602 (förstås). Khelataar hade nr #1000, och Encyklopedia Digoni #1100.

När det gäller Westerns två äventyr hade jag kunna lista ut det, men lite svårt med vilken som var vilken, det står vad jag kan se inget nummer på något av dessa två äventyr.

I övrigt kan jag tack för uppgifterna.

// Radagast

Hunk

Hero
Sarkath Hans (helt OT)

Jag har mycket postiva minnen från Sarkath Hans Gravvalv - det var trots allt det första äventyr jag någonsin spelade till något rollspel. Har visserligen inte tittat i det på 15 år, men det är säkert lika bra nu!

På Gothcon 1991 hade jag och ett gäng kompisar tänkt ta med äventyret till auktionen och bjuda hutlöst med pengar för det (ca 8-900 kr) som en (inte allför) rolig grej. Idén sket sig dock eftersom Gothcon tog 5% (eller något sånt) i provision (på Borcon som jag varit på tidigare tog de 5 kr rakt av) och ingen av oss hade lust att punga ut den summan eftersom vi alla var fattiga småttingar.

Robert Jonsson

Skyll på Steve Perrin. Jag bara översatte det.
Skyller inte på dig, så du behöver inte oroa dig :gremwink:

BTW - sitter här och har i baktanke att uppdatera min DoD Kronologi-artikel (allt är Hans fel :gremtongue: ), så jag undrade... Du gjorde översättningen för äventyret. Bidrog du på fler ställen?

Men om du tyckte det var illa, hur kände du då för "Bland alfer och troll"?
Mycket, mycket bättre.

Varför? För att det är så otrolgit mycket mer välkonstruerat äventyr? Nej, inte särskilt. Men det kom ändå vid den första utgåvan så det är mer acceptabelt på så sätt.

Då Sarkath Hans gravvalv kom borde det ha rört sig framåt, men gjorde det det? Nix. I alla fall inte speciellt mycket. Dessutom hade jag mycket större förväntningar på "Sarkath Hans Gravvalv" än på "Bland Alfer och Troll".

Radagast

Swordsman
"BTW - sitter här och har i baktanke att uppdatera min DoD Kronologi-artikel (allt är Hans fel ), så jag undrade... Du gjorde översättningen för äventyret. Bidrog du på fler ställen?"

Jag vet inte riktigt om jag missade det, men vid en snabb flukt kunde jag inte hitta det i kronologin.

Äventyret "Spindelkonungens pyramid" kom väl ut två gånger? Varav andra gången hade den ett bonusäventyr vid namn "Skelettbyns hemlighet". När kom det ut?

Sedan skulle jag vilja veta vilka introäventyr som medföljde respektive regelutgåva.
DoD 1.0 Bland alfer och troll
DoD 2.0 Sarkath Hans gravvalv
DoD 2.1 ?
DoD 3.0 ?
DoD 4.0 Fritagningen samt I drakens käftar

Har för med att någon av regelvolymerna hade Äventyrspaket 1 som introäventyr, men kan ha fel.

Förövrigt så var Oldtimer inblandad med något på modulen Tvillingbergen (dock inte konstruktör). Som dock inte gavs ut av Target Games/Äventyrsspel.

Skelettbyns hemlighet var förövrigt ett äventyr som publicerades i Sinkadus #1.

// Radagast

Robert Jonsson

Nix, jag tror aldrig jag skrev ut det där. Min intention var att nämna samtliga moduler, inte exakt vad som fanns i dem.

Men efter en hastig koll i Sinkadusen, borde det vara som följer;

DoD 2.1 - Spindelkonungens Pyramid + Skelettbynshemlighet i hopordnat i ett enkelt häfte tillsammans.
DoD 3.0 - Äventyrspaket 1.

Äventyrspaket 1 fanns inte släppt då DoD 2.1 släpptes (enligt sinkadus-artikeln).

Jo, jag anade att Tvillingbergen hade något med honom att göra (inte så svårt att lista ut, eller? :gremtongue: ) - och jag planerar att inkludera det också denna gång.