Nekromanti Sammanställning

Oldtimer

Slava Ukraini!
Du gjorde översättningen för äventyret. Bidrog du på fler ställen?
Jag ställde samman ett blad med rättelser till version 1. Det publicerades (tillsammans med Sarkath Hans gravvalv) i Morgonstjärnan nummer 3. Sedemera kom bladet att ligga med i boxarna, fast då utan noteringen att det var gjort av mig och tidigare publicerat i Morgonstjärnan.

Vi började även på en del av en kampanjvärld. Någon på Äventyrsspel hade ritat en rätt så snygg karta och vi tiggde till oss ett hörn på den. Kartan som finns i Sarkath Hans gravvalv (med Huggtandsbergen och Ny-Sarnath) var en del av det hörnet. Äventyrsspel ville dock inte ha fler bidrag till den officiella produkten av oss. Vi hann ge ut Tvillingbergen innan de gav oss order att låta bli deras varumärke om vi inte ville bli stämda.

Jag var även lite inblandad i Tvillingbergen, men huvuddelen av det arbetet låg på Kjell.

För att det är så otrolgit mycket mer välkonstruerat äventyr? Nej, inte särskilt. Men det kom ändå vid den första utgåvan så det är mer acceptabelt på så sätt.

Då Sarkath Hans gravvalv kom borde det ha rört sig framåt, men gjorde det det? Nix. I alla fall inte speciellt mycket. Dessutom hade jag mycket större förväntningar på "Sarkath Hans Gravvalv" än på "Bland Alfer och Troll".
Personligen tyckte jag att "Bland alfer och troll" var det värsta skit jag sett till äventyr redan då.

Och "Sarkath Hans gravvalv" kom även det 1982, till första utgåvan. Det är samtida med "Bland alfer och troll". Att Äventyrsspel sedan snodde (jag lär ju ha upphovsrätt till den översättningen) texten rakt av och inkluderade den i version 2 några år senare utan att modernisera det, får ju stå för dem. När det gavs ut första gången tyckte jag det var vida överlägset "Bland alfer och troll". En gammal man med ett uppdrag åt spelarna? Ett övergivet tempel 500 meter bakom värdshuset? Landmaneter? Guden Nyox? Landmaneter!?

/Mikael - ryser

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Ja, jo...

... du har nog helt klart rätt angående Sarkath Hans gravvalv. Jag syftade enbart på då det blev publicerat av Äventyrsspel och därmed blev tillgängligt för stora allmänheten (nåja...). Att det publicerades först i Morgonstjärnan var något jag varken visste eller hade möjlighet att kolla på.

Om man säger som så... Inget av dem är speciellt bra äventyr, utan man får döma vilket av dem som gjort en mest besviken och där Sarkath Hans Gravvalv segrare. :gremwink:

Men det här är matnyttig information till krönikan. Morgonstjärnan, värt att lägga till minnet.

Kampanjvärlden du talade om - vet du något mer om vad som hände med den? Om det fanns några planer kring den eller om den kan synas i några andra moduler? Ja, vilka rykten som helst kring den? För jag antar att det inte var Ereb som åsyftades?

Landmaneter härskar för övrigt :gremwink:

BTW - användes inte den illustrationen på landmaneterna sedan i Mutant?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Tänkte kommentera våra produktioner lite:

Titan Games och Spelverkstan Titan är (var) samma producent. Vi bytte bara namn efter några år eftersom "Spelverkstan" fungerade så dåligt utomlands.

Tvillingbergen hade beteckningen ST-1 men saknade artikelnummer (det var innan vi skaffade EAN-registrering). Jag tycker att sidantalet verkar konstigt, då det bestod av A4-blad tryckta på båda sidor, vikta och häftade i ryggen. Det borde inte kunna bli 22 sidor. Men jag får kolla ute i förrådet i morgon.

"Generella" är väl en konstig överskrift för vår D&D-serie, men, men... :gremgrin:

Basreglerna hade artikelnummer 1100 och Expertreglerna 1200. Äventyren hade:
B3 Silverprinsessans palats (art nr 1103)
B4 Den glömda staden (art nr 1104)
B5 Fasornas berg (art nr 1105)
B7 Rahasia (art nr 1107)
E1 Xanathons förbannelse (art nr 1201)

Artikelnumren är ur minnet, men jag är ganska säker på dem.

/Mikael

Radagast

Swordsman
""Generella" är väl en konstig överskrift för vår D&D-serie, men, men..."

Du vet det där med "copy and paste" :gremwink:, det är rättat liksom att bolaget var/är detsamma.

// Radagast

Pom

Swashbuckler
Alfer och OT-troll

Jag spelade aldrig Sarkath Hans. Bland alfer och troll var i all sin naivitet riktigt fullspäckat. En klassisk dungeon med olika fraktioner, en provkarta på grejer man kunde sätta in i rollspel och dessutom med sina nya monster och värdevidriga tempelriddare en fingervisning redan där att det var helt okej att själv utveckla sina regler och tillägg - värdefull information till en total nybörjare som jag.

Sedan är det förstås inhöljt i ärkenostalgiska ångor för mig, så att objektivt säga att det var bra som äventyr vet jag inte om jag kan göra. Men vi körde det många gånger, varje gång man gjorde en ny gubbe knallade man in där, fick lite erfarenhet, ett magiskt svärd och en trolldryck. Lite av en äventyrarexamen - man hade pluggat till det och visste vad som skulle komma men det var ändå pirrigt och slumpmötena rådde man inte över, eller vad SL kunde få för sig för variation.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag skall nog kunna fixa åtminstone alla Westerngrejoerna från Rävspel (har ju alla utgivna moduler hemma t.o.m.), låg bara lite otillgängliga när jag skrev listan, men har nu lyckats rota ut dem.
När det gäller Gondica, Bestiarium, Abyssos och Lemuria, undrar jag vad du behöver veta? Jag svarar ju för dem hos Rävspel.

Mekanurg

Har för med att någon av regelvolymerna hade Äventyrspaket 1 som introäventyr, men kan ha fel.
Korrekt, men jag minns inte säkert vilken. Jag tror det det var den omtryckning av den svarta DoD-boken där vi bytte till typsnittet Barcelona (samma typsnitt som i DoD Expert och DoD Gigant).

Mekanurg

Vilka är solospelsböckerna till Chock? Är inte helt bevandrad där (trots att just Chock var det första spelet jag kom i kontakt med). Har inte bestämt mig om även solorollspelsböcker ska tas med, vilket då blir Ensama Vargen-serien m.m.
De två skräcksoloäventyren var inte egentligen kopplade till Chock. De var brittiska till ursprunget. Deras översättningar kopplades till svenska Chock-varumärket av Ä-spel för att det skulle gynna försäljningen. Tyvärr har jag bara vaga minnen av dem. De fick i alla fall helt nya illos i Sverige, gjorda av Stefan kayat.

Ulfgeir

Swashbuckler
De två skräcksoloäventyren var inte egentligen kopplade till Chock. De var brittiska till ursprunget. Deras översättningar kopplades till svenska Chock-varumärket av Ä-spel för att det skulle gynna försäljningen. Tyvärr har jag bara vaga minnen av dem. De fick i alla fall helt nya illos i Sverige, gjorda av Stefan kayat.
Där ser man. Jag sålde ju dem samtidigt som jag gjorde mig av med allt övriga skräpet till Chock och first edition Chill. Hade ju gärna sett att jag fått bra mycket mer pengar för det dock... :gremfrown:

/Ulfgeir

Radagast

Swordsman
Det jag har just nu (äger förövrigt bara Gondica, grundregler) är detta:

Gondica, grundregler, 1998, A4, 192
Bestiarium, kampanjmodul, ?, A4, 48
Abyssos, kampanjmodul, ?, A4, ?

Om något av det är fel, så kan du ju rätta mig, annars är det således detta jag saknar:

Utgivningsår för Bestiarium och Abyssos.
Sidantal för Abyssos.
Samt eventuellt (eller att det inte förekommer) artikelnummer för samtliga tre (men jag har inte sett något på Gondica, så det kanske inte finns)

// Radagast

Rosen

Myrmidon
Utgivningsår för Bestiarium och Abyssos.
Sidantal för Abyssos.

Som sagt, det står på Rävspels hemsida...

Bestiarium
Releasedatum: Januari 2003
Format: 48 sidor

Abyssos
Releasedatum: April 2004
Format: 56 sidor

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Sådär...

...då har jag kollat.

Ska försöka komma ihåg att kolla upp artikelnumren på Wastelands ikväll

Riket och Schwartzwald har #2101 och #2102 -- så själva spelet var uppenbarligen tänkt att vara #2000, fast det står inte utskrivet på regelboken.
Khelataars och Wastelands spelledarskärmar har inga utskrivna artikelnummer.

Bara för att röra till saken kan ju påpekas att Lancelot också gav ut två universaläventyr (Koor-Maniar och Projekt J.A.S). De visste aldrig riktigt vad de skulle räkna dem som, för båda modulerna innehåller också varsitt litet regelsystem -- inga stora saker, men fullt tillräckliga för att generera rollpersoner i respektive moduls värld och utföra handlingar med dem. Och det brukar ju de flesta räkna som en definition på ett rollspel...

det rollspel som alla verkar ha glömt bort, Peregrin Games vikingaspel Efter Thule. Kom ut '91 (möjligen '90), G5-format, minns inte sidantalet men kan kolla hemma.

"Efter Thule är (c) 1991 Peregrin Games."
Spelet är 48 sidor plus omslag (52 med, alltså, men sidnumreringen räknar inte in det.)

Med spelet följde också ett pyttelitet äventyrshäfte (A5, åtta sidor, varav äventyret tar upp fyra) vid namn 'Kristna klockor klinga'.

Egentligen tar det bara upp tre... Den fjärde sidan är en lista med bok- och filmtips.

--
Åke

Radagast

Swordsman
Re: Sådär...

"Spelet är 48 sidor plus omslag (52 med, alltså, men sidnumreringen räknar inte in det.)"

Omslaget brukar inte räknas in i sidnumreringen normalt, det brukar vara inlagan, det märker man också om man tar en bok, så brukar numreringen börja på sid 7 eller så. Numreringen brukar nämligen i en vanlig bok inte vara utskriven på smutstitelbladet, copyrightsidan bl.a. Det är dock från Smutstitelbladet sidorna brukar räknas.

// Radagast - som har svårt att förstå uppgifter där det står att en bok har t.ex. 157 sidor (hur nu en tryckt bok kan ha ojämt antal sidor)

Rosen

Myrmidon
Paginering

Omslaget brukar inte räknas in i sidnumreringen normalt, det brukar vara inlagan,

Brukar och brukar... (-|
Spelbranschen har inga särskilt strikta riktlinjer i saken - hade det speciellt inte förr när moduler ofta låg på 32 sidor; räknas det som en tidning eller som en bok?
Jag upptäckte det t.ex när jag satte ihop mitt 'Galleri Lancelot' för ett antal år sedan -- alla grejorna till Western var sidnumrerade utan att räkna omslaget, men i alla andra spel började inlagan som sid 3. Slutade med att jag moddade de uppgivna sidantalen så att de stämde med Westerns modell.

--
Åke

Hunk

Hero
Sent svar

Följande basfakta gäller för herr Ströms första publicerade spel (har försökt sätta det i samma ordning som på listan):

Carl-Johan Ström

Tomtar och Troll
? - Tomtar och Troll, Bok I, Hjältarnas Återkomst - Grundregler - 1986 - ? (lite mindre än A4) - 108

Tror redan att du har fått svar angående NeoViking, men orkade inte kolla så jag skriver med det här också. Nedan avser andra upplagan från 1995 - den första tror kom 1993 och jag har ingen aning på vilka sätt upplagorna skiljer sig.

4001 - NeoViking - grundregler - 1995 - A4 - 56

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
NeoVikings

Den första versionen av Neovikings var ett grönt pappershäfte, till skillnad från den lite prydligare andra gåvan. Vet dock inte vad som skiljer dme åt textmässigt.