Svart och vitt, bla bla bla...
Ok, är det det jag ska säga till mina spelare? Eller vad menar du? Vad jag vill ha är förslag på hur jag ska beskriva världen på ett adekvat och trovärdigt sätt för mina spelare. Jag vill verkligen inte ha några snusförnuftiga förmaningar om att jag inte ska se världen i svart och vitt. Det vet jag väl själv! Det är ju jag som spelleder! Men spelarna lever i folks vanliga vardag och är infogade i en kultur där allt verkligen är svart och vitt, dvs där Daak är Satan, där profeten Samor är Guds utvalde och där zoriánorden är trons försvarare mot allehanda skändliga fördärvelser. Det är det som är den verklighet som intresserar mig, nämligen vad folk i gemen tycker. Vad tycker den genomsnittlige Soldarninvånaren om Consaber? Förmodligen illa, därför att de är Daaks avkommor. Att de skiljer sig från Daaktrogna i Jargien spelar ingen roll. Skräp som skräp. "Kommer det hit en sabrier till vår by så ska han få ett bredsvärd i huvudet så blodet stänker! Det lovar jag er, gott folk!" Hur kung Sachsar motiverar sina "vänskapliga förbindelser" med Consaber inför sitt folk vet jag inte.
- Targon, skrivare