Nekromanti Samorism och Consaber

Targon

Hero
En enkel fråga: Hur är förhållandet mellan en ortodox samorier och en daakist från Consaber. Är relationen lika infekterad som mellan en samorier och en daakist från Jargien?

- Targon, skrivare

BaRcA

Veteran
Samorismer hatar allt vad Daak heter så ja.... förhållandet är desamma! samorismer försöker ju även utplåna Daak-trogna i Soldarn (Zoriánorden).

BaRcA - Överlever någon ett äventyr så gör jag det

Hybris

Veteran
Både samoristen och den daaktrogne consabriern försöker väl att lösgöra sig från allt som har med moderskyrkan i Jargien och får då ett gemensamt mål. Jag har för mig att det någon stans i Consabermodulen t.o.m. nämns att det finns ett samorikloster/tempel i consaber som dock ej har någon aktiv mission. Både Asharien och Soldarn har ju bra kontakter men Consaber så det finns ju ingen nationell fientlighet utöver den vanliga kräcken för utbölingar. Jag tror att en dakkpräst från Consaber kommer bättre överens med en samorimunk än vad någon av dem två gör med en daakpräst från Jargien. Prästen från jargien skulle enligt min mening se sig som förmer än consaberprästen p.g.a att sabriern tillhör en falang som acsepterar magi, han är även långt ifrån Tibara vilket gör honom till lite av en "lantis"

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"

Targon

Hero
Det är precis så som jag har uppfattat det. Det råder en politisk vänskap mellan Asharien/Soldarn och Consaber, inte minst eftersom de förenas i sitt fiendskap till Jargien. Men Daak i Consaber är ändå Daak, och inom samorismen är Daakismen inget annat än en demonkult, ja låt oss till och med säga satanism. Därför så misstänker jag starkt att konstruktörerna inte har tänkt till riktigt på den här punkten och lämnat åt oss en uppenbar bugg i systemet. Ur religiös synvinkel så borde det nämligen vara politiskt självmord för exempelvis kung Sachsar vidsynte att ha några som helst förbindelser med Consaber.

- Targon, skrivare

Krille

Super Moderator
"Ur religiös synvinkel så borde det nämligen vara politiskt självmord för exempelvis kung Sachsar vidsynte att ha några som helst förbindelser med Consaber."

Bara på samma sätt som det är politiskt självmord för kung Rikard Lejonhjärta att ingå avtal med sultan Salah al-Din, eller för sultanen att ha någon som helst handel med kejsaren av Konstantinopel, Persien eller Kina, eller för de katolska spanjorerna och portugiserna att ha regelbunden handel med Kina och Japan. Vilket faktiskt hände.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

litleme

Warrior
jag vet hur vi löser problemet.......vi skickar dit herr Ivan att bränna ner några mer daak tempel/kloster. =)

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud -Johnny Rotten
"nature is a whore" - Kurt Cobain

Targon

Hero
Ok, det var relevanta historiska belägg. Jag får ger mig på den punkten, men bara utifrån en väldigt vid definition av vad "goda förbindelser" egentligen innebär. Det är ju en viss skillnad på vad som är tillfällig militär och politisk allians och vad som är intim kulturell samhörighet mellan respektive länders befolkning.

- Targon, skrivare

Krille

Super Moderator
"Det är ju en viss skillnad på vad som är tillfällig militär och politisk allians och vad som är intim kulturell samhörighet mellan respektive länders befolkning."

Mellan ländernas befolkning i stort så håller jag med. Men nu talar vi inte om ländernas befolkning i stort, utan om individer ur respektive lands befolkning; individer som till exempel Marco Polo (i den mån hans reseskildringar nu stämmer, något som inte är helt säkert) eller Atila (som faktiskt levde i det tämligen fientligt inställda Rom ett tag, innan han blev vuxen och började härja). Mer moderna exempel kan man hitta under de senaste världskrigen: det finns en jättetrevlig berättelse om en amerikans Thunderbolt-pilot som just skjutit ner ett tyskt jaktplan men sedan själv blev nedskjuten och blev tvungen att hoppa. Den nerskjuten tyske piloten spjälade amerikanens ben, amerikanen bjöd på cigaretter och de visade bilder på varandras familjer innan militärpolisen kom och skyfflade iväg amerikanen till krigsfångeläger. De höll kontakten även efter kriget.

Och om en person, som kämpar för att fienden hotar allt han tror på i form av frihet och mammas äppelkaka, kan bli komma att bli polare med en person som försvarar det land som den förste faktiskt håller på att invadera, varför skulle inte en ortodox samorimunk och en sabrisk Daak-troende riddare bli bundisar?

- Krille

Sir Foilan

Hero
"En enkel fråga: Hur är förhållandet mellan en ortodox samorier och en daakist från Consaber. Är relationen lika infekterad som mellan en samorier och en daakist från Jargien?"

Ett enkelt svar: Det beror naturligtvis på personerna ifråga. Relationen kan vara omöjligt lika väl som den kan vara fullt möjlig, spännande och givande.

/Foilan, King of Warriors of Odin

Sir Foilan

Hero
"Därför så misstänker jag starkt att konstruktörerna inte har tänkt till riktigt på den här punkten och lämnat åt oss en uppenbar bugg i systemet"

Allt är inte svart eller vitt. Världen är bra mycket mer komplexare än så. Det finns olika fraktioner i olika länder som vill olika saker vid olika tidpunkter och av olika anledningar. Politik och religion genomsyras av kompromisser.

Targon

Hero
Svart och vitt, bla bla bla...

Ok, är det det jag ska säga till mina spelare? Eller vad menar du? Vad jag vill ha är förslag på hur jag ska beskriva världen på ett adekvat och trovärdigt sätt för mina spelare. Jag vill verkligen inte ha några snusförnuftiga förmaningar om att jag inte ska se världen i svart och vitt. Det vet jag väl själv! Det är ju jag som spelleder! Men spelarna lever i folks vanliga vardag och är infogade i en kultur där allt verkligen är svart och vitt, dvs där Daak är Satan, där profeten Samor är Guds utvalde och där zoriánorden är trons försvarare mot allehanda skändliga fördärvelser. Det är det som är den verklighet som intresserar mig, nämligen vad folk i gemen tycker. Vad tycker den genomsnittlige Soldarninvånaren om Consaber? Förmodligen illa, därför att de är Daaks avkommor. Att de skiljer sig från Daaktrogna i Jargien spelar ingen roll. Skräp som skräp. "Kommer det hit en sabrier till vår by så ska han få ett bredsvärd i huvudet så blodet stänker! Det lovar jag er, gott folk!" Hur kung Sachsar motiverar sina "vänskapliga förbindelser" med Consaber inför sitt folk vet jag inte.

- Targon, skrivare

Krille

Super Moderator
Re: Svart och vitt, bla bla bla...

"Hur kung Sachsar motiverar sina "vänskapliga förbindelser" med Consaber inför sitt folk vet jag inte."

1) "Positiv handel."
2) "Om vi är allierade med Consaber så minskar risken för korståg från Jargien."
3) "Jag är kung! Kung! Kung! Kung!"

- Krille

Targon

Hero

"Bäst att hålla sig till hertig Amirro i stället. Han gör rent hus med de fördömda daakhundarna och fördömer fromt Sachsars tvivelaktiga allians med de otrogna i Consaber. Må var och en fördömas som handlar med de sabriska svinen, må vi förena våra krafter mot såväl de fördömda jargierna liksom de otrogna i Consaber. Hertig Amirro ska leda oss i ett segerrikt korståg mot världens otrogna."

Vad säger kung Sachsar när han får höra talas om en sådan propaganda. Typ: "Jag är kung! Kung! Kung! Kung!"? Eller?

- Targon, skrivare

Krille

Super Moderator

"Vad säger kung Sachsar när han får höra talas om en sådan propaganda. Typ: "Jag är kung! Kung! Kung! Kung!"? Eller?"

Snarare "Stor chans! Consabers här är lika stor som halva rikets civila befolkning*. Måtte hertig Amirro vakna upp ur sina önskedrömmar innan han blir mer än platt."

Och säga vad man vill, men jag tror faktiskt att rikets invånare föredrar en pragmatisk kung som ser till att riket överlever än en galen hertig som tror att han är allsmäktig.

* enligt vad som står i Mundana

- Krille

Targon

Hero
Bra svar

"jag tror faktiskt att rikets invånare föredrar en pragmatisk kung som ser till att riket överlever än en galen hertig som tror att han är allsmäktig."

Det där var faktiskt ett bra svar. Tål att tänkas på.

- Targon, skrivare

Sir Foilan

Hero
bla bla bla...

"Jag vill verkligen inte ha några snusförnuftiga förmaningar om att jag inte ska se världen i svart och vitt. Det vet jag väl själv!"

Så bra.

"Men spelarna lever i folks vanliga vardag och är infogade i en kultur där allt verkligen är svart och vitt, dvs där Daak är Satan, där profeten Samor är Guds utvalde och där zoriánorden är trons försvarare mot allehanda skändliga fördärvelser."

Det där verkar vara en smorimans vardag, inte folk i allmänhet. Sen beror det ju på var denna "vanliga vardag" är. Är det borgare i en stad i Soldarn? Är det en bonde mitt inne i Asharien, säg Nelons Torp? Det lär ju skilja en bra jävla del i deras livsuppfattningar. Jag tror att behov är en parameter som är väldigt viktig i sammanhanget. En helt vanlig jävla medborgare har säkert en jordisk och praktisk syn, om än insnöad och full av födomar, på det hela. Fast vem vet, jag kanske är naiv!

Du kanske kan göra sabrierna lite som danskarna:
-Mor! Far! Det är sabrier i affären!
-Det är dags för dig att ge dig av min son...

Jo men det är för att moderkyrkan i jargien har utlyst korståg mot soldarn. En consarisk präst får ju vara jäkligt snabb att förklara skillnaden mellan consaber och jargien för de lite efterblivna soldierna, annars kan det bli obehagligt. I alla fall om soldiern är zorianriddare. Klart, att soldierna har för vana att bränna daakkors under deras helgdagar kan ju försvåra förhållandet mellan dem båda...

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Herr Ivian! Den jäkla fjollan! Han har ju inte ens en slokmutasch och kan inte hantera en riktig yxa. Till råga på allt har han en ful pagefriss!

Att sedan låta honom springa iväg och bränna daakkyrkor kommer ju inte direkt få jargierna att lugna ner sig.

Den gemene bonden: "Consaber? Vad är det? Ligger det i närheten av trollheim?"

Den gemene köpmannen: "Tacka aurias för att kungen åtminstånde har vet att handla med en handelsnation istället för att lyssna på de jäkla bonnläpparna ute på landsbygden."

Den gemene adelmanen: se ovan.

Kyrkans män: "Consaber? Tror de på daak? BRÄNN! DÖDA! SLIT DEM I STYCKEN! DE ÄR SATANS HANTLANGARE!" (lite överdrivet kanske? Zorianorden reagerar troligtvis så dock)

Och säga vad man vill, men jag tror faktiskt att rikets invånare föredrar en pragmatisk kung som ser till att riket överlever än en galen hertig som tror att han är allsmäktig.

Inte bönderna. Jag tror inte att de vet särskilt mycket om utlandspolitik och att en sådan här skulle finnas vore absurt enligt dem. Köpmännen kommer stödja Sachsar om Almiro går på sådär men det gör han inte. Almiro skulle nog säge det ena till köpmännen och det andra till bönderna. Precis som kungen.

Sachsar till storbönderna: "klart jag tar hand om de satans daakttrogna men just nu kan jag inte stöta mig med köpmännen. Ni förstår väll?"

Sachsar till köpmännen: "Men snälla nån, tror ni på det jag sa till de tröga bönderna? klart jag kommer behålla handelsförbindelserna med Consaber."