Nekromanti Samorism och Consaber

Big Marco

Läskig
Re: Ivian

Jag har snackad med Dan om Herr Ivian. Ivian kommer presenteras. Senare. Och ve den som kallar honom fjollig.

Nej, han är inte riktigt så... förstoppad, i brist på bättre ord, som i "Svärdsspel i Hadarlon". Inte alltid iaf. ,-)

-Marco Behrmann

Men, i en bok (kommer inte ihåg vilken, kanske A&S) så börjar fjollan (jag har en mäktig riddare som skyddar mig, trea i svärdspelen) gråta bara för att någon hemst nedsling ska starta krig mot kungen. Han ligger ju på en treårings nivå. Hjälteriddare. Pyttsan.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Big Marco

Läskig

Herr Ivian är en känslig och stolt själ. Självklart tar han skymfen att någon ens skulle kunna komma tanken att starta krig mot hans kung på stort och blodigt allvar. Han gråter av vrede, inte av att han blir rädd.

-Marco Behrmann

Targon

Hero
Ivian = pappdocka

Som enskild och Soldarncentrerad spelledare finner jag ett visst motstånd i att använda förkonstruerade pappershjältar såsom herr Ivian. Med slp:er såsom kungar, predenter och liknande mäktiga herrar kan jag ändå finna en viss logik i att de redan konstruerats av spelmakarna (åtminstone till sina grundläggande drag - arbetsbesparande om inte annat), men när det kommer till riktiga slp-hjältar känns det som en annan sak. Som spelledare känner jag mig enbart alienerad inför figuren Ivian och känner mig mer behaglig till mods när jag skapar mina egna hjältar, respektingivande men på samma gång jordnära och fromma typer som inte är koboldiga men likväl ryktbara såsom skickliga och framgångsrika stridsmän. I dessa hjältar har jag lagt något av mig själv. Det är mina skapelser! Att springa omkring och lalla rundor med en pappdocka som Ivian känns däremot enbart främmande.

- Targon

"On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.

Big Marco

Läskig
Re: Karaktärer

Jag kan förstå ditt resonomang, men som vanligt är det subjvektivt. Mina spelare har tex läst de romaner som finns i till Eon, och känner till Ivian, Tzorcelan och Jac därifrån. Därför blir det en extra stämning i spelet när jag som SL introducerar dem för dessa SLPer - förankringen sker på två plan, dels mellan RP-SLP, dels mellan SL(värld)-spelare - spelarna känner igen "sitt" upplevda Mundana.

Och stämning är aldrig fel.

-Marco Behrmann

Targon

Hero
Re: Karaktärer

"spelarna känner igen "sitt" upplevda Mundana."

Du har rätt. Om spelarna nu råkat ha läst exempelvis Eonskräpromanerna (som IMHO inte kan betraktas som något annat än halvtaskiga moduler till Eon) så kan jag förstå vitsen med att föra in figurer som herr Ivian i spelet. Men så länge mina spelare inte känner till något mer än Eon än vad jag själv har förmedlat (min egen tolkning, alltså) så kommer herr Ivian att vara ständigt frånvarande.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.