Vad gör Bushido eller Senguko till ett bättre val är alltså min fråga ?
Ingenting.
Bushido är en regelhärva som är skitjobbig att hantera (eller var i alla fall - sist jag spelade det så var det på åttitalet). Det är helt enkelt den sortens rollspel som gör friformare av män.
Sengoku, å andra sidan, visar att immersionister borde skjutas innan de förökar sig och sprider sig till andra genrer än nutid. Det antar helt enkelt att spelaren är tokimmersionist och dessutom är infödd femtonhundratalsjapan, och författaren uttrycker verkligen förakt för dem som inte är det. Utifrån den premissen förutsätts man kunna spela skiten.
Nu har jag inte läst L5R, men jag har svårt att tänka mig hur det skulle kunna vara sämre än ovanstående. Mitt problem med L5R är Rokugan som något pseudo-Kina/Japan/Korea. Det funkar kasst för mig, så det är inte ett alternativ, oavsett hur hyllat det är.
---
Själv anser jag att det bästa samurajliret nånsin är gamla Usagi Yojimbo. Nya Usagi är ungefär samma som gamla, fast med ett annat sätt att slå tärningar på, med snyggare formgivning och utan taktikval.