Aeon
Warrior
...vilket borde leda honom till att helt enkelt låta bli att använda samma medicin... Istället byter han, välutbildad samurai som han är, teknik och försöker sig på något annat. Ett Kast kanske? En låsning? Han väljer helt enkelt något där han har en riktigt låg grundsvårighet och anfaller med det istället, eller också låter han bli att anfalla och väntar tålmodigt på ett tillfälle att ripostera.
---
Du har inte insett vad jag menar, försöka att speltesta exemplet. I Kenjustsu finns ingen teknik för kast eller grepp... däremot finns låsa vapen. Men det blir lika svårt som anfall alltså runt Ob6T6 eller mer om tekniken inte är på högsta. Ripost finns dock och kan vara en utväg ut... men tänk om kämpen med lägre TO är en kinesiskt svärdsmästare som inte har någon av dessa tekniker... (Se Tai Chi tex.)
---
Antagligen gjorde de som i nästan alla (bra) samuraifilmer... De stod still och mätte varandras kunskap och teknik, för att sedan braka samman i en [color:red]snabb slagväxling</font color=red>, efter vilken en av dem hade förlorat (enligt N2-systemet, troligen den med mindre TO). Eller också, beroende på filosofi, hänföll de åt låga trick för att få ner motståndarens TO lite...
[color:red]snabb slagväxling</font color=red>? Det finns ingen slagväxling, läs exemplet. Den med högre TO fyller ut alla fyra sekunder, det finns ingen chans för den andra att utföra aktiva handlingar.
[color:red]hänföll de åt låga trick för att få ner motståndarens TO lite...
</font color=red>. Finns inget sätt att utföra detta i N2 systemet förutom genom med att anfall som kan få motståndaren 'Ur Balans'.
---
Jag ser det egentligen inte något problem i ditt typfall. Om två jämnbra motståndare möts, och den ena skaffar sig en liiiten fördel, bör det märkas. Ja, det kanske märks lite för mycket i N2, men å andra sidan är det ju inte så svårt att gå runt problemet.
Det är sant. Jag håller på att utarbeta ett initiativ system som bygger på att man slår mot Stridsvana för att ta initiativet och svårigheten modifieras efter ens TO men inte heller detta är riktigt i linje med N2 systemet. Det är just därför jag tog upp detta i forumet eftersom varken jag eller någon annan tycks hitta en vettig lösning. Du såg inte heller vad som var problemet, låt mig sammanfatta:
Bara den ena har chans att anfalla!
---
Exempelvis skulle jag som SL inte tillåta att coolare kläder gav +1 på TO i en liv-och-död-situation, av en enkel anledning.
I vår spelgrupp ser vi inte modifikationer på cool som ett något du har, utan som något din omgivning ger dig. Är du världsbäst på Wall Street? Faller investerarna som käglor när du kommer med dina planer? Har din finanshaj 18 i cool? Trevligt för honom. Ta honom till fel sida spåren, där alla ser snett på honom och skriker glåpord åt honom på grund av hans PetitSac-loafers.... Säg hej till -1 Cool/Timme .... Men det är förstås i vår spelgrupp det, där alla (inklusive spelarna) fnyser åt bonusjakt.
Det var ett exempel och inte min poäng. Om inte Cool gör skillnad så gör något annat det. Förresten är det en cineastisk skämt-regel som jag faktiskt inte kör med.
/Martin
---
Du har inte insett vad jag menar, försöka att speltesta exemplet. I Kenjustsu finns ingen teknik för kast eller grepp... däremot finns låsa vapen. Men det blir lika svårt som anfall alltså runt Ob6T6 eller mer om tekniken inte är på högsta. Ripost finns dock och kan vara en utväg ut... men tänk om kämpen med lägre TO är en kinesiskt svärdsmästare som inte har någon av dessa tekniker... (Se Tai Chi tex.)
---
Antagligen gjorde de som i nästan alla (bra) samuraifilmer... De stod still och mätte varandras kunskap och teknik, för att sedan braka samman i en [color:red]snabb slagväxling</font color=red>, efter vilken en av dem hade förlorat (enligt N2-systemet, troligen den med mindre TO). Eller också, beroende på filosofi, hänföll de åt låga trick för att få ner motståndarens TO lite...
[color:red]snabb slagväxling</font color=red>? Det finns ingen slagväxling, läs exemplet. Den med högre TO fyller ut alla fyra sekunder, det finns ingen chans för den andra att utföra aktiva handlingar.
[color:red]hänföll de åt låga trick för att få ner motståndarens TO lite...
</font color=red>. Finns inget sätt att utföra detta i N2 systemet förutom genom med att anfall som kan få motståndaren 'Ur Balans'.
---
Jag ser det egentligen inte något problem i ditt typfall. Om två jämnbra motståndare möts, och den ena skaffar sig en liiiten fördel, bör det märkas. Ja, det kanske märks lite för mycket i N2, men å andra sidan är det ju inte så svårt att gå runt problemet.
Det är sant. Jag håller på att utarbeta ett initiativ system som bygger på att man slår mot Stridsvana för att ta initiativet och svårigheten modifieras efter ens TO men inte heller detta är riktigt i linje med N2 systemet. Det är just därför jag tog upp detta i forumet eftersom varken jag eller någon annan tycks hitta en vettig lösning. Du såg inte heller vad som var problemet, låt mig sammanfatta:
Bara den ena har chans att anfalla!
---
Exempelvis skulle jag som SL inte tillåta att coolare kläder gav +1 på TO i en liv-och-död-situation, av en enkel anledning.
I vår spelgrupp ser vi inte modifikationer på cool som ett något du har, utan som något din omgivning ger dig. Är du världsbäst på Wall Street? Faller investerarna som käglor när du kommer med dina planer? Har din finanshaj 18 i cool? Trevligt för honom. Ta honom till fel sida spåren, där alla ser snett på honom och skriker glåpord åt honom på grund av hans PetitSac-loafers.... Säg hej till -1 Cool/Timme .... Men det är förstås i vår spelgrupp det, där alla (inklusive spelarna) fnyser åt bonusjakt.
Det var ett exempel och inte min poäng. Om inte Cool gör skillnad så gör något annat det. Förresten är det en cineastisk skämt-regel som jag faktiskt inte kör med.
/Martin