Nekromanti Sandman-lika inspirationskällor?

Genesis

Ni dés ni maître
Så nu har jag slutligen börjat läsa Sandman. Är inte mycket för serier, men tycker att den är helt okej. Jag blev dock väldigt rollspelsinspirerad av den, och började flumma på ett eget koncept. Jag har alldeles för många bullar i luften som det är, men det här är för tufft för att avstå.

I princip har det gått såhär: jag läste typ en eller två tidningar, böcker, eller vad det är (läser det på datorn. Därefter började jag bli inspirerad och funderade ihop en egen värld på liknande premisser. Problemet är bara att när jag sedan läser vidare, så ser jag att Gaiman har fått samma idéer som jag, så mitt koncept ligger farligt nära Sandman--the RPG. Och det vill jag inte.

Så nu behöver jag nya inspirationskällor. Vad finns att läsa/titta på som har liknande känsla som Sandman? Surrealism är topp, och drömmar är centralt för konceptet. Skall nog se om The Mirror Mask, tror jag. Några fler? Ös på!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Spelet Nobilis, kanske? =)

Annars kanske Hellblazer kan vara något? De tidiga, mer flummiga anti-thatcher-plus-droger-och-hippies-grejerna?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag antar att du menar saker som är lika Sandman till både stämning och miljö. Sådant är det lite ont om, tyvärr. Inte ens gaimans böcker, som på ytan påminner om Sandman, är speciellt lika Sandman, eftersom de har en betydligt lättsammare stämning. Den kultur som påminner mest om Sandman är sådan som är nära besläktad med Sandman, till exempel serierna Books of Magic, Lucifer och Hellblazer som publiceras av samma förlag. (Okej, Lucifer och Books of Magic publiceras inte längre, men det går bra att köpa samlingsalbumen.)

Annars skulle jag kunna föreslå följande:
Pans labyrint (film)
Min granne Totoro (film)
Spirited Away (film)
Un Lun Dun av China Mieville (bok)

Sedan kan jag komma på betydligt fler titlar när jag sitter hemma och kan titta i min bokhylla, samt om jag får räkna upp kultur som bara vagt påminner om Sandman.

(Och så har jag visst skrivit ett rollspel inspirerat av Sandman, men det visste du säkert redan.)

/tobias

Rising

Vila i frid
Om det du gillar är hur arkaiska myter blandas in i en modern, osentimental vardag - och hur dessa två delar kommenterar varandra - då föreslår jag följande inspirationskällor:

Andra böcker av Gaiman. American Gods och Anansi Boys, texempel. Där är det idel gudar och fantasifoster som lever mitt bland oss människor.

Serien Invisibles - som inte handlar om så mycket gudar och myter, men väl magi (a la Crowley - inte Gandalf), ockultism och olika former av pop-psykologi, blandat med droger, psykadelika och konspirationsteorier. Det är en annan färg på denna Urban Fantasy än Sandmans, men till vissa delar överlappar de ändå varandra i fråga om stämning och tema.

Serien Fables - som inte heller handlar om gudar, men väl om sagofigurer (a la snövit och de sju dvärgarna, och de tre små grisarna och stygga vargen) som placerats i en modern setting och som skildras på ett urbant och osentimentalt sätt.

Rollspelen Nobilis och Millennium - som redan nämnts.

Annars kan jag bara rekommendera självklara saker, såsom Pan's Labyrint, Hellblazer och sånt. Genren kallas Urban Fantasy eller Contemporary Fantasy - och Wikipedia har gott om förslag på författare och inspirationsmaterial om du vill googla litet.

---

Om du däremot var intresserad av just drömmar i sig så är det svårare för mig att föreslå något konkret.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag antar att du menar saker som är lika Sandman till både stämning och miljö.
Jupp. Framförallt då miljö, snarare än stämning, faktiskt.

Den kultur som påminner mest om Sandman är sådan som är nära besläktad med Sandman, till exempel serierna Books of Magic, Lucifer och Hellblazer som publiceras av samma förlag.
Om möjligt skulle jag helst vilja undvika saker som är besläktade (som i samma ursprung, inte som i lika) med Sandman.

Annars skulle jag kunna föreslå följande:
Pans labyrint (film)
Min granne Totoro (film)
Spirited Away (film)
Un Lun Dun av China Mieville (bok)
Tack för förslagen! Tyvärr har jag redan sett två av filmerna, men jag skall kika närmare.

(Och så har jag visst skrivit ett rollspel inspirerat av Sandman, men det visste du säkert redan.)
Det visste jag, men det hade jag faktiskt glömt. Kikade in på det igen, men fick inte igång Drömvärlden-dokumentet (min webbläsare sade att det var skadat). Fast, som sagt, så söker jag mig bort från Sandman, så det är nog dumt att kolla på saker som är inspirerade av det. Hellre saker som funkar på annorlunda sätt, men med liknande öh, nå't. Vet knappt själv vad jag letar efter.

Olle Linge

Snigel
Millennium

Fast, som sagt, så söker jag mig bort från Sandman, så det är nog dumt att kolla på saker som är inspirerade av det. Hellre saker som funkar på annorlunda sätt, men med liknande öh, nå't. Vet knappt själv vad jag letar efter.
Även om Millennium är inspirerat av Sandman, tycker jag inte att det ligger så nära att du behöver oroa dig för att det är för likt. Det finns mycket som inte har med Sandman att göra alls och som kanske skulle kunna ge dig inspiration.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jupp. Framförallt då miljö, snarare än stämning, faktiskt.
Okej, då föreslår jag följande böcker:
"Imajica", "The Thief of Always" med mera av Clive Barker
"Something Wicked This Way Comes" av Ray Bradbury
"Mästaren och Margarita" Av Michail Bulgakov
"Alice i underlandet" med mera av Lewis Caroll
Godtycklig titel av Neil Gaiman
"Lilith" av George MacDonald
"Ancient Evenings" av Norman Mailer
"King Rat" av China Mieville
"Paradise Lost" av John Milton
"The Anubis Gates", "Declare" med mera av Tim Powers
"Interview with the Vampire" med mera av Anne Rice (speciellt "The Tale of the Body Thief")
"A Midsummer Night's Dream" med mera av William Shakespeare
"Dokument rörande spelaren Rubashov" av Carl-Johan Vallgren
"The War of the Flowers" av Tad Williams
Uppenbara saker som Narnia och harry Potter antar jag att du har koll på.

Film:
The Frighteners
The Crow
Hellboy
Highlander
Time Bandits
Underworld
(och här skulle jag kunna lista många fler, men tar bara de jag hittar som är mest lika Sandmans miljö, eller har några andra förtjänster som gör att man bör se dem.)

/tobias

Rising

Vila i frid
Har du faktiskt läst Paradise Lost? Jag försökte, men tröttnade omedelbart. Dorés bilder är däremot fina att titta på.

The Thief of Always vill jag däremot rekommendera. Jag höll på att sätta i halsen när jag först läste att Barker skrivit en barnbok (hans andra böcker är ju inte direkt barnvänliga), men den är verkligen oerhört bra och Sandmansk. Den boken är nog rentutav det läskigaste jag läst av honom.

Mästaren och Margarita är också ett klockrent val. En av de roligaste och stilsäkraste böcker jag läst.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Har du faktiskt läst Paradise Lost? Jag försökte, men tröttnade omedelbart. Dorés bilder är däremot fina att titta på.
Jag vill gärna låtsas att jag gjort det, men i verkligheten har jag bara läst en tiondel. Lova att inte berätta det för någon.

/tobias

Olle Linge

Snigel
Paradise Lost [lite OT]

Jag tror att det är så gott som omöjligt att läsa Paradise Lost med någon behållning om man inte har någon bra guide. Språket är alldeles för krångligt och det finns extremt mycket som läsaren förväntas veta men som vi idag inte kan eftersom det klassiska bildningsidealet i mångt och mycket har försvunnit. Jag har inte gjort mer än pratat med en föreläsare som hållit kurser i Milton vid något amerikanskt universitet och hon rekommenderade en utgåva: Norton Critical Edition, om någon mer än jag skulle vara intresserad.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Paradise Lost [lite OT]

Språket är alldeles för krångligt och det finns extremt mycket som läsaren förväntas veta men som vi idag inte kan eftersom det klassiska bildningsidealet i mångt och mycket har försvunnit.
Ett tips är att läsa Bulfinch's Mythology först. Hela poängen med den boken är att få folk att fatta de klassiska allusionerna i äldre verk, och Milton citeras ganska ofta.

Har inte läst Paradise Lost, men nu blev jag sugen att ta mig en titt.

Jambu

Swordsman
Är kanske inte till mycket hjälp, men Terry Pratchetts Small Gods handlar om hur människors tro påverkar verkligheten i form av gudar, vilket nog kan sägas ha med saken att göra. Så kolla in den, om du inte är som jag och redan har betat av allt som Pratchett någonsin gjort. :gremtongue:

(och för övrigt har nog Mort, som är min favorit-pratchett, med saken att göra då den handlar om Döden personifierad)