Nekromanti Sandman Mystery Theatre RPG - Kvickt tänk

Eksem

Champion
Igår läste jag Hourman-delarna av serietidningen Sandman Mystery Theatre (eller ja, jag saknar fortfarande sista delen, snyft) och då slog det mig att det vore utmärkt att göra ett rollspel på. Eller inte riktigt på SMT, utan snarare använda serien som inspiration.

Serien utspelar sig under "The Golden Age", och handlar om Wesley, en man som rör sig genom natten och undersöker brott med hjälp av sina drömmar*, sina vältränade detektivkunskaper och en gaspistol och mask.

I Hourman stöter Wesley på en annan brottsbekämpare, Rex Tyler a.k.a The Man of the Hour. Rex är en lysande kemist och har uppfunnit ett piller som gör honom superstark och supertålig (inte som stålmannen, men han klarar ett pistolskott i magen), dock bara en timme i taget. Tar han mer än ett piller per dygn är det mer än vad hans kropp klarar av.

Tanken vore alltså att låta spelet utspela sig under 1920-talet och låta rollpersonerna vara en slags hjältar. Dock inte av typen mutanter i kostym, utan mer som Batman, dock fortfarande utan tajta kostymer.

Vad är det då jag vill ha hjälp med? Jo, min hjärna är låst i BRP-mallen, och därför kan jag inte själv konstruera ett regelsystem som gör vad jag vill att det ska göra. Jag vill nämligen att rollpersonsgenereringen ska centrera runt rollpersonens sätt att lösa brott. För att förklara:

Sandman är miljonär, har sina märkliga drömmar och så förstås en imponerande arsenal av olika gaser för varje ändamål.

Hourman är en lysande kemist och har sina märkliga piller.

The Hood är en skurk, vars "förmåga" förmodligen skulle kunna sammanfattas med att han har en himla massa mäktiga kontakter både över och under jord.

Jag skulle vilja att spelarna skall kunna konstruera vilken typ av rollperson som helst som passar in i det här mönstret, men jag vill fortfarande att rollpersonerna ska vara balanserade. Alltså, absolut frihet, men ändå balans.

Någon som får några intressanta tankar i huvudet?

* Ja, han har en koppling till Gaimans Sandman

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Pappersmassa?

Sandman Mystery Theater definieras väl snarare som Pulp än som "The Golden Age". (Även om den missar den riktiga Pulp-perioden också.) "The Golden Age" är väl efterkrigstiden, med lite mer färgglada hjältar som Stålmannen, Gröna Lyktan och liknande.

Jo, min hjärna är låst i BRP-mallen, och därför kan jag inte själv konstruera ett regelsystem som gör vad jag vill att det ska göra.
Varför skulle det inte gå att göra något sånt i BRP? Det är väl bara att vrida på siffrorna tills man får det manvill ha? Vad är det som inte skulle fungera?

Mina egna tankar om vad jag tycker att ett sådant system borde innehålla:
Minimalistiska regler med få färdigheter anpassade till speltypen (brottsplatsundersökning, smyga osv, men inte så många akademiska färdigheter eller detaljerade stridsfärdigheter.)
Skadesystem som gör det lätt att bli knockad, men svårt att bli dödad (både så att hjältarna inte behöver döda folk i onödan och så att skurkarna gärna slår ner hjälten, binder honom på en mordmaskin och avslöjar sina hemliga planer).
Många fördelar och nackdelar som beskriver en person i detalj (som miljonär, uppfostrad av apor eller mörka hemligheter.) Det är även här man får lägga in superkrafter/superuppfinningar. Man kan köpa övernaturliga förmågor, men de måste på något sätt begränsas och förklaras vetenskapligt (Hourman kan bara bli superstark i en timme, Sandman kan söva folk, men bara med sin gaspistol).

/tobias

Snow

Swashbuckler
Backgrounds i white-wolf borde ta hand om en del.
Nya mätare med samma skala som vanliga färdigheter:

rikedom
kontaktnät
pryl (nästan halvmagisk)
övermänsklig allierad
magisk egenskap
alien technology

eller vad man nu kan tänka sig... Eftersom de är färdigheter kan man också slå för dem. Nås han av gasen, får jag fram 5 miljoner i kontanter på en halvtimme osv.
Sen får man bara komma på tillräckligt många mätare och beskriva inom vilka gränser de kan fungera.

Sen såg jag en gång ett sätt att köpa grundegenskaper som du borde inspireras av:

Placera ut 1,2,3 på Body, mind och soul
Placera ut 1,2,3 på active, passive och dynamic

Body+active = strenght
body+passive = constitution
body+dynamic = dexteriry

Jag bara fick för mig att känslan i det systemet borde passa dig ganska bra...

Eksem

Champion
Re: Pappersmassa?

"Sandman Mystery Theater definieras väl snarare som Pulp än som "The Golden Age"."

Det beror väl iofs på vad man menar med The Golden Age, men de refererade till The Golden Age i nåt av nummren jag läste igår.

Vad det gäller BRP så är det väl lite så att just modellen "grundegenskaper/färdigheter" inte känns helt rätt. De klassiska BRP-grundegenskaperna känns rätt ovidkommande.

"Skadesystem som gör det lätt att bli knockad, men svårt att bli dödad "

Mycket bra tänkt! Så måste det förstås vara.

"Många fördelar och nackdelar som beskriver en person i detalj "

Ja, det är rätt det också. I någon slags kombination med de utmärkta förslagen Snow kom med.

Hursomhelst har det börjat röra sig lite i mitt huvud.

Feliath

Swashbuckler
Kvickt tips

Adventure! känns spontant som precis det du söker. Jag kan tänka mig att du behöver hitta på några egna Knacks, och en egen miljö (men ärligt talat, vem spelar i den sunkiga standardmiljön egentligen? Helt övermetaplottad), men annars lämpar det sig finfint för den här sortens pulpsupers.

/Feliath - gillar Sandman, men har aldrig brytt sig om Mystery Theatre

Sting

Veteran
Re: Ett litet förslag

Det där med att inte döda folk...skulle det inte gå att lösa med ett enkelt slag som styrs av hur tidigt man är i handlingen? Det jag menar är att man skulle kunna gett värde för varje scen, avsnitt eller vad man nu vill kalla en del av äventyret och så måste man klara ett slag mot det om man vill få döda någon. Det ska naturligtvis finnas modifikationer på detta slag som, jaaaa....vem man vill mörda (ärkeskurk eller följeslagare), hur man vill göra det (ju fånigare desto bättre) och någon bonus för sidan man till hör (skurken får konstigt nog minus här). Det vore väl ganska kul?
Man kanske borde vända på allt dvs man gör detta till en grundegenskap så att säga? Sedan modifieras DEN av det ovanstående. Man kan ju göra en massa såna DramaturgiskaEgenskaper vilket väl vore tufft....jag gillar det i alla fall. Tror nog jag ska använda det själv i framtiden. Förmodligen (med största sannolikhet) så är jag inte först med det och om någon vet något spel som kör med detta så berätta vilket!

entomophobiac

Low Prep High Play
Minus White Wolf...

...så kommer ju dels Pulp Cthulhu snart och sedan släpper www.spectrepress.com Two-Fisted Tales förr eller senare.

Dessutom har vi d20 Pulp produkten Forbidden Kingdoms. Men ta boken med en nypa salt och titta igenom den innan du inhandlar den.

Om du spelar All Flesh Must Be Eaten finns ju alltid Pulp Zombies. Pulp with a twist :gremwink:

Finns säkert mer, men själv är jag inget fan av White Wolf, varför alternativen känns bättre...

Feliath

Swashbuckler
Re: Minus White Wolf...

Pulp Cthulhu [...] Two-Fisted Tales
Dem kan jag ju inte rekommendera, eftersom jag inte läst dem :gremsmile: Men Two-Fisted Tales såg inte särskilt pulpigt ut när jag kollade, även om den kollen var extremt hastig. Omslaget såg inte alls ut som pulp, med andra ord :gremgrin:

Dessutom har vi d20 Pulp produkten Forbidden Kingdoms. Men ta boken med en nypa salt och titta igenom den innan du inhandlar den.
O ja. Jag blev jätteglad när jag först hörde talas om den boken, eftersom jag gillar d20, men när jag bläddrade i den tyckte jag den var riktigt sunkig, faktiskt. Däremot har jag hört massor av folk lovprisa den och höja den till skyarna, så det kanske bara är jag som har apart smak... :gremsmile:
En rejäl koll krävs dock innan köp, som sagt.

själv är jag inget fan av White Wolf
Inte jag heller, egentligen. Positiv i och för sig, men inte något fan. Mage och Exalted är bra spel, men annars är jag rätt ljummet inställd. Adventure! däremot är fruktansvärt bra. Reglerna är solida, och även om världen som den presenteras i boken som sagt är ospelbar enligt mig, är den rätt bra som inspiration. Fantastiskt spel. De alternativ jag kollat verkar faktiskt inte alls bättre.

/Feliath - fradgar nästan av uppskattning för Adventure!... :gremcrazy: