Igår läste jag Hourman-delarna av serietidningen Sandman Mystery Theatre (eller ja, jag saknar fortfarande sista delen, snyft) och då slog det mig att det vore utmärkt att göra ett rollspel på. Eller inte riktigt på SMT, utan snarare använda serien som inspiration.
Serien utspelar sig under "The Golden Age", och handlar om Wesley, en man som rör sig genom natten och undersöker brott med hjälp av sina drömmar*, sina vältränade detektivkunskaper och en gaspistol och mask.
I Hourman stöter Wesley på en annan brottsbekämpare, Rex Tyler a.k.a The Man of the Hour. Rex är en lysande kemist och har uppfunnit ett piller som gör honom superstark och supertålig (inte som stålmannen, men han klarar ett pistolskott i magen), dock bara en timme i taget. Tar han mer än ett piller per dygn är det mer än vad hans kropp klarar av.
Tanken vore alltså att låta spelet utspela sig under 1920-talet och låta rollpersonerna vara en slags hjältar. Dock inte av typen mutanter i kostym, utan mer som Batman, dock fortfarande utan tajta kostymer.
Vad är det då jag vill ha hjälp med? Jo, min hjärna är låst i BRP-mallen, och därför kan jag inte själv konstruera ett regelsystem som gör vad jag vill att det ska göra. Jag vill nämligen att rollpersonsgenereringen ska centrera runt rollpersonens sätt att lösa brott. För att förklara:
Sandman är miljonär, har sina märkliga drömmar och så förstås en imponerande arsenal av olika gaser för varje ändamål.
Hourman är en lysande kemist och har sina märkliga piller.
The Hood är en skurk, vars "förmåga" förmodligen skulle kunna sammanfattas med att han har en himla massa mäktiga kontakter både över och under jord.
Jag skulle vilja att spelarna skall kunna konstruera vilken typ av rollperson som helst som passar in i det här mönstret, men jag vill fortfarande att rollpersonerna ska vara balanserade. Alltså, absolut frihet, men ändå balans.
Någon som får några intressanta tankar i huvudet?
* Ja, han har en koppling till Gaimans Sandman
Serien utspelar sig under "The Golden Age", och handlar om Wesley, en man som rör sig genom natten och undersöker brott med hjälp av sina drömmar*, sina vältränade detektivkunskaper och en gaspistol och mask.
I Hourman stöter Wesley på en annan brottsbekämpare, Rex Tyler a.k.a The Man of the Hour. Rex är en lysande kemist och har uppfunnit ett piller som gör honom superstark och supertålig (inte som stålmannen, men han klarar ett pistolskott i magen), dock bara en timme i taget. Tar han mer än ett piller per dygn är det mer än vad hans kropp klarar av.
Tanken vore alltså att låta spelet utspela sig under 1920-talet och låta rollpersonerna vara en slags hjältar. Dock inte av typen mutanter i kostym, utan mer som Batman, dock fortfarande utan tajta kostymer.
Vad är det då jag vill ha hjälp med? Jo, min hjärna är låst i BRP-mallen, och därför kan jag inte själv konstruera ett regelsystem som gör vad jag vill att det ska göra. Jag vill nämligen att rollpersonsgenereringen ska centrera runt rollpersonens sätt att lösa brott. För att förklara:
Sandman är miljonär, har sina märkliga drömmar och så förstås en imponerande arsenal av olika gaser för varje ändamål.
Hourman är en lysande kemist och har sina märkliga piller.
The Hood är en skurk, vars "förmåga" förmodligen skulle kunna sammanfattas med att han har en himla massa mäktiga kontakter både över och under jord.
Jag skulle vilja att spelarna skall kunna konstruera vilken typ av rollperson som helst som passar in i det här mönstret, men jag vill fortfarande att rollpersonerna ska vara balanserade. Alltså, absolut frihet, men ändå balans.
Någon som får några intressanta tankar i huvudet?
* Ja, han har en koppling till Gaimans Sandman