Nekromanti Sandy Petersen recenserar Call of Cthulhu

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det har ju länge funnits en oomkullrunkelig sanning att äkta och sann Call of Cthulhu endast kan avnjutas med BRP och på 20-talet. Det har setts som default, och de som avvikt från detta har ofta fått ta emot tung kritik.

Därför är det intressant att läsa Sandy Petersens egen recension av Call of Cthulhu.

http://rpggeek.com/thread/687972/here-i-am-reviewing-my-own-game

/Magnus

anth

Vetefan
Mycket intressant läsning.
Speciellt faktumet att CoC var det första rollspelet som många tjejer spelade.

Genesis

Ni dés ni maître
anth said:
Fram tills för ungefär tio minuter sedan trodde jag att det var skrivet av en tjej.

"Öh, varför har Sandy skägg? JahaaaAAAaaa ..."

daflum

Veteran
Kul Läsning! Skulle vara trevligt att läsa svenska spelmakares recensioner av egna produkter. Inte bara berätta storyn bakom utan även undersöka problemen och styrkorna bland annat.

Jag trodde med att Sandy var en tjej första gången jag läste det. Antar att skräck attraherar alla och att det faktiskt fanns tjejer i äventyren som inte alltid hade stereotypa roller och såg attraktiva ut. Lovecraft själv däremot har väl egentligen aldrig haft en kvinna i en central roll förutom(spoiler?) när en kvinna är övertagen av sin far.

Storuggla

Champion
"But on the other hand, the Chaosium folks wanted to enjoy playing the game I was going to design, and they wanted a "hook" to hang their fun onto. They chose the 1920s. In their games, they loved driving old cars, talking about zeppelins, flappers, the Weimar Republic and all that stuff."

Chaosiumkillarna är hedersknyfflar, märker jag.

Storuggla, ny brölar gubben igen

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Intressant läsning.

Early reviews of the game took issue with my portrayal of the monsters and gods of the Cthulhu Mythos. (Well, at least T.E.D. Klein’s review did.) They wanted mysterious undescribed horrors, but I just wasn’t raised that way. Not after 7 years of D&D, anyhoo. So I wanted concrete stats and I got them.
...och där hade vi en av de saker som gör att jag ogillar CoC som spel =)

Botulf

Hero
Han kanske menar att settingen för honom var ospelbar? Annars kan väl tradspel vara nog så esoteriska. Speciellt urD&D har jag hört. Visserligen så hade han spelat D&D ett ganska bra tag så jag gissar på att han menar settingen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Schtajner said:
Han kanske menar att settingen för honom var ospelbar?
Ja, "ospelbart" betyder ju nästan alltid "jag kan inte spela det"...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mycket kul läsning.

Jag mötte Sandy på Origins i LA 1986 och hamnade i en diskussion om de anakronistiska molotovcocktails som var populära vapen för CoC-investigators. "Talk about playing with fire", sade Sandy. Trevlig karl.

Recca

Femme Fatale
Genesis said:
anth said:
Fram tills för ungefär tio minuter sedan trodde jag att det var skrivet av en tjej.

Jag hade exakt samma upplevelse.

Mogger

Hipsteranka
Recca said:
Genesis said:
anth said:

Jag hade exakt samma upplevelse.
Haha, jag med. Exakt.

"Vem är snubben med skä...ahhhhaa!"

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Genesis said:
Så trodde jag länge om Tracy Hickman.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag tyckte alltid det var lika roligt på Titan när kunder i butiken refererade till Sandy eller Tracy som "hon". Jag har ju träffat bägge och kan garantera att ingen av dem har speciellt kvinnliga drag. :gremwink:

Arfert

Facit
Schtajner said:
Han kanske menar att settingen för honom var ospelbar? Annars kan väl tradspel vara nog så esoteriska. Speciellt urD&D har jag hört. Visserligen så hade han spelat D&D ett ganska bra tag så jag gissar på att han menar settingen.
Klart som f-n han syftar på settingen, den var svår på den tiden.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag började fundera på varför jag alltid har sett det som självklart att Sandy var en man. Det visar sig att det finns ett förord i min upplaga av Call of Cthulhu där han är med på bild. (Dock utan skägg.)

/tobias